Home Biznes i inwestycje Terminal zbożowy w Szczecinie przestanie istnieć? Zamiast przeładunku zbóż, magazyn na składniki do produkcji klejów
Biznes i inwestycje

Terminal zbożowy w Szczecinie przestanie istnieć? Zamiast przeładunku zbóż, magazyn na składniki do produkcji klejów

799

Jak ustaliła „Rzeczpospolita”, elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji. „To cios w polskie rolnictwo i w rolników z Pomorza Zachodniego, bo to my z tego terminala korzystaliśmy najbardziej. Do tej pory mówiło się o zagrożeniu dla terminali w Trójmieście, a tu się okazuje, że i w Szczecinie jest bardzo źle” – komentują rolnicy.

 

Kupcem szczecińskiego terminala ma być amerykańska firma, producent klejów, która chce zlikwidować miejsce do przeładunku zbóż i przechowywać tam składniki do produkcji klejów.

Szczeciński terminal to ważny punkt dla rolników z województwa zachodniopomorskiego, lubuskiego, a nawet z Wielkopolski czy Dolnego Śląska. Rocznie obsługiwał nawet 650 tys. ton produktów rolnych, co w skali całego polskiego eksportu oznacza jakieś 6%.

– Tych 6% wydaje się niewiele, ale korzystali z tego terminala rolnicy z Pomorza Zachodniego – mówi Roman Waszczyk, rzecznik prasowy Protestu rolników w zachodniopomorskim.

Likwidacja terminala do niebezpieczeństwo dla przyszłości szczecińskiego portu. Jeśli przestanie funkcjonować, to wiele transportów mogą przejąć Niemcy. Dlaczego? Chodzi o koszty transportu. Ze Szczecina do Gdyni jest 355 km, gdy do alternatywnego portu Mukran w Niemczech – jedynie 130. Przy dużych ilościach transportu górę weźmie ekonomia.

– Jest duże prawdopodobieństwo, że przeładunek zbóż przejmą porty niemieckie, jesteśmy tym zaniepokojeni, o sytuacji wie już Minister Rolnictwa. Zdajemy sobie sprawę, że właścicielem terminala jest prywatna spółka, ale poprosiliśmy o przeanalizowanie tej sytuacji. Może trzeba złożyć lepszą ofertę na zakup tego terminala i go ocalić? – komentuje Roman Waszczyk. – Idealnie by było, gdyby terminal przejęła Krajowa Grupa Spożywcza, która jest powołana między innymi do takich celów. Można byłoby ten terminal ocalić, każda tona przeładunku w szczecińskim porcie jest dziś na wagę złota – dodaje.

Rolnicy uważają, że polski rząd powinien zadbać przetrwanie terminala.

Próbowaliśmy w rejs prawie skontaktować się z wiceministrem infrastruktury, Arkadiuszem Marchewką, ale jak na razie – bezskutecznie.

Powiązane artykuły

Biznes i inwestycje

Nowa nawierzchnia jezdni, chodniki oraz miejsca postojowe. To otoczenie przystanku SKM

Nowa nawierzchnia jezdni, chodniki oraz miejsca postojowe powstały w rejonie ulic Kolejowej...

Biznes i inwestycjeEdukacja

Na nowy rok szkolny będzie gotowe

Już w nowym roku szkolnym uczniowie Szkoły Podstawowej nr 21 przy ulicy...

Biznes i inwestycje

Ale jazda nad Rubinowym Stawem! Nowa zjeżdżalnia już jest dostępna

Zjeżdżalnia na skarpie to niecodzienna atrakcja dla najmłodszych, która pojawiła się w...

Biznes i inwestycje

Obwodnica ominie miasto od wschodu. Niebawem ruszy budowa

Inwestycję o długości 13,3 km wykona za 175,6 mln zł firma PORR....