Home Biznes i inwestycje Terminal zbożowy w Szczecinie przestanie istnieć? Zamiast przeładunku zbóż, magazyn na składniki do produkcji klejów
Biznes i inwestycje

Terminal zbożowy w Szczecinie przestanie istnieć? Zamiast przeładunku zbóż, magazyn na składniki do produkcji klejów

1k

Jak ustaliła „Rzeczpospolita”, elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji. „To cios w polskie rolnictwo i w rolników z Pomorza Zachodniego, bo to my z tego terminala korzystaliśmy najbardziej. Do tej pory mówiło się o zagrożeniu dla terminali w Trójmieście, a tu się okazuje, że i w Szczecinie jest bardzo źle” – komentują rolnicy.

 

Kupcem szczecińskiego terminala ma być amerykańska firma, producent klejów, która chce zlikwidować miejsce do przeładunku zbóż i przechowywać tam składniki do produkcji klejów.

Szczeciński terminal to ważny punkt dla rolników z województwa zachodniopomorskiego, lubuskiego, a nawet z Wielkopolski czy Dolnego Śląska. Rocznie obsługiwał nawet 650 tys. ton produktów rolnych, co w skali całego polskiego eksportu oznacza jakieś 6%.

– Tych 6% wydaje się niewiele, ale korzystali z tego terminala rolnicy z Pomorza Zachodniego – mówi Roman Waszczyk, rzecznik prasowy Protestu rolników w zachodniopomorskim.

Likwidacja terminala do niebezpieczeństwo dla przyszłości szczecińskiego portu. Jeśli przestanie funkcjonować, to wiele transportów mogą przejąć Niemcy. Dlaczego? Chodzi o koszty transportu. Ze Szczecina do Gdyni jest 355 km, gdy do alternatywnego portu Mukran w Niemczech – jedynie 130. Przy dużych ilościach transportu górę weźmie ekonomia.

– Jest duże prawdopodobieństwo, że przeładunek zbóż przejmą porty niemieckie, jesteśmy tym zaniepokojeni, o sytuacji wie już Minister Rolnictwa. Zdajemy sobie sprawę, że właścicielem terminala jest prywatna spółka, ale poprosiliśmy o przeanalizowanie tej sytuacji. Może trzeba złożyć lepszą ofertę na zakup tego terminala i go ocalić? – komentuje Roman Waszczyk. – Idealnie by było, gdyby terminal przejęła Krajowa Grupa Spożywcza, która jest powołana między innymi do takich celów. Można byłoby ten terminal ocalić, każda tona przeładunku w szczecińskim porcie jest dziś na wagę złota – dodaje.

Rolnicy uważają, że polski rząd powinien zadbać przetrwanie terminala.

Próbowaliśmy w rejs prawie skontaktować się z wiceministrem infrastruktury, Arkadiuszem Marchewką, ale jak na razie – bezskutecznie.

Powiązane artykuły

nowa przestrzeń nad kanałem kluckim. „przystań klucz” w budowie
Biznes i inwestycje

Nowa przestrzeń nad Kanałem Kluckim. „Przystań Klucz” w budowie

Po długim oczekiwaniu i wielu trudnościach administracyjnych ruszyła realizacja projektu SBO „Przystań...

nowy parking przy pętli turkusowa. 129 miejsc dla kierowców
Biznes i inwestycje

Nowy parking przy pętli Turkusowa. 129 miejsc dla kierowców

W Szczecinie rusza długo oczekiwana przez mieszkańców Prawobrzeża inwestycja związana z rozbudową...

kolejny krok do zachodniego obejścia szczecina. jest decyzja zrid - można budować
Biznes i inwestycje

Kolejny krok do zachodniego obejścia Szczecina. Jest decyzja ZRiD – można budować

Kolejny krok do wybudowania Zachodniej Obwodnicy Szczecina został zrealizowany. W gmachu Zachodniopomorskiego...

dach nowego sds-u jest na swoim miejscu. pora na prace w środku
Biznes i inwestycje

Dach nowego SDS-u jest na swoim miejscu. Pora na prace w środku

Nowy gmach Szczecińskiego Domu Sportu rośnie jak na drożdżach. Zakończyły się prace...