Będzie miał 5 kilometrów długości, będzie zanurzony w najgłębszym miejscu 50 metrów pod nurtem Odry i będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce – tak najkrócej można scharakteryzować tunel, który powstanie w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina.
Dla przypomnienia warto dodać, że Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie ogromnym przedsięwzięciem drogowo-inżynieryjnym, które połączy ze sobą węzły Szczecin Zachód (na przecięciu z autostradą A6) i Goleniów Północ (łączący drogi ekspresowe S3 i S6). Cała droga będzie liczyła 50 kilometrów długości i razem ze szlakiem S3/A6 stworzy drogowy pierścień wokół Szczecina.
Dokładny przebieg całego zachodniego obejścia Szczecina jest przedstawiony na poniższym schemacie:
Na chwilę obecną inwestycja, prowadzona w formule zaprojektuj i wybuduj, jest dopiero w fazie projektowania. Na rok obecny przewidziano zakończenie prac nad dokumentacją techniczną.
– Dla tej inwestycji obecnie przygotowywany jest projekt budowlany – informuje Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – W tym roku prace nad dokumentacją zostaną zakończone i planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po uzyskaniu decyzji ZRID i zabezpieczeniu finansowania na realizację inwestycji będziemy mogli ogłosić przetarg na prace budowlane.
Najważniejszym i najciekawszym elementem zachodniego obejścia Szczecina będzie pięciokilometrowy tunel, którego najgłębszy punkt wyniesie 50 metrów pod nurtem Odry. Swój początek będzie mieć za węzłem Police, na wysokości Zakładów Chemicznych, a koniec w rejonie miejscowości Święta, przed węzłem Modrzewie. Początkowo miał liczyć 3,5 kilometra długości, jednak trzeba było nanieść na projekt konkretne poprawki, tak aby droga nie kolidowała z istniejącą już infrastrukturą drogową, kolejową i wodną.
– To będzie tunel dwunawowy, to znaczy: wybudowane zostaną dwa odrębne tunele obok siebie, dla każdej z jezdni – mówi Mateusz Grzeszczuk – W każdej z naw znajdą się dwa pasy ruchu, wraz z pasem awaryjnym i wyjściami ewakuacyjnymi.
Według szacunków rzecznika szczecińskiej GDDKiA, odcinkiem Zachodniej Obwodnicy Szczecina pomiędzy Kołbaskowem a Policami pojedziemy około 2028-29 roku, a dwa lata później od Polic do Goleniowa.
Orientacyjny koszt całego przedsięwzięcia będzie wynosił 5,4 miliarda złotych.