Dość dobrze znamy wygląd Szczecina sprzed 100-120 lat. Wszystko za sprawą fotografii zdobywającej popularność już pod koniec XIX wieku. Chociaż przez ponad pół wieku były to obrazy czarno-białe, to jednak dobrze dokumentują ówczesny wygląd naszego miasta. Kolor na zdjęciach pojawił się mniej więcej w latach 30. XX wieku. Jednak już wcześniej Szczecin był „portretowany” w kolorze przez artystów malarzy.
Czy Szczecin był dla pejzażystów interesującym obiektem obserwacji i plenerem malarskim? Spoglądając na wiele obrazów powstałych na przestrzeni ostatnich kilku wieków wydaje się że tak. Dzięki ich twórczości mamy możliwość wglądu w to jak naszego miasto wyglądało niegdyś i jak się z czasem przeobrażało.
W ramach cyklu Z ARCHIWUM SZCZECINERA udostępniamy tym razem nie pojedynczy artykuł, ale dodatek specjalny pt. „Obraz Szczecina – Szczecin w obrazach”, który towarzyszył Nr 12 naszego magazynu.
Dzięki pracom artystów możemy oglądać Szczecin w XVII (Romeyn de Hooghe „Oblężenie Szczecina”, 1678) i XVIII wieku (J.D. Schlauen „Widok miasta i twierdzy Szczecin”, 1760), czy widok miasta w połowie XIX w. z perspektywy niemal takiej jak rozciąga się z nieistniejącego jeszcze wówczas elewatora Ewa (Adolf Eltzner, Wiliam French „Szczecin”, 1851).
Dziewiętnastowieczny Szczecin przybliżają obrazy Augusta Ludwika Mosta oraz Ludwika Eduarda Lütke.
Wśród malarzy tworzących w XX wieku warto wspomnieć Helene Rutkowski, Margarete Wossidlo, Otto Tarnogrockiego, Fritza Modrowa, czy najbardziej znanych Hansa Hartiga i Eugena Dekkerta – zwłaszcza dwa ostatnie nazwiska budzą szczególne zainteresowanie w kręgach szczecińskich kolekcjonerów, a pojawienie się obrazów tych twórców na rynku antykwarycznym jest wydarzeniem.
Zaprezentowane w dodatku obrazy pochodzą w większości ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie oraz z kolekcji prywatnych. Dodatek był zapowiedzią obszerniejszej publikacji, o której napiszemy więcej wkrótce.