Od wczoraj pasażerowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej mogą korzystać z dwóch nowych przystanków, zbudowanych od podstaw w ramach tego projektu – Szczecin Żydowce (na trasie S3 Szczecin-Gryfino) i Szczecin Trzebusz (na trasie S1 Szczecin-Goleniów). Ich uruchomienie wiąże się z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy.
Głównym zadaniem nowych przystanków, podobnie jak w przypadku przystanku przy Goleniowskim Parku Przemysłowym, będzie dowożenie pracowników do zakładów ulokowanych w pobliskich strefach i parkach przemysłowych.
Oba przystanki mają perony po 130 metrów długości i odpowiednią ich wysokość, ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Tradycyjnie zawierają też wiaty, ławki, stojaki na rowery, oświetlenie LED, tablice i gabloty z rozkładami jazdy oraz odpowiednie oznakowanie krawędzi peronów. Dla osób niepełnosprawnych przygotowano też pochylnie i ścieżki naprowadzające.
Łasztownia i Dunikowo już za niedługo
Na uruchomienie czekają przystanki Szczecin Łasztownia i Szczecin Dunikowo. O ile ten pierwszy zostanie do użytku jeszcze przed finałem regat The Tall Ships’ Races 2024 (najprawdopodobniej w lipcu), to z tego drugiego pasażerowie skorzystają już pod koniec czerwca.
Nieco inaczej wygląda sprawa z przystankami w kierunku Gryfina. Na przystanku w Czepinie gotowy jest już jeden peron, drugi ma być ukończony do końca miesiąca. Prace nad drugim peronem w Daleszewie mają zakończyć się w sierpniu. Natomiast w Gryfinie trwają jeszcze ostatnie prace związane z budową i odbiorem wind, które zostaną przekazane pasażerom w tym samym czasie, co przystanek Szczecin Dunikowo.
Prace trwają również na Prawobrzeżu – tam do zrobienia został jeszcze tunel pod torami stacji Szczecin Dąbie, a także przystanek w Zdrojach, przy którym roboty rozpoczną się za dwa tygodnie.
Projekt „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej”, którego liderem jest Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach działania 5.2. Rozwój Transportu Kolejowego poza TEN-T, oś priorytetowa V Rozwój transportu kolejowego w Polsce, pod nazwą: Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351.