Lata mijają, a Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej wciąż nie ma. SKM-ka ma połączyć Prawobrzeże Szczecina z centrum miasta, a także z Policami, Goleniowem, Stargardem i Gryfinem. Kiedy mieszkańcy Szczecina i regionu pojadą wreszcie całą trasą szybkiej kolei?
Cała inwestycja miała zakończyć się w 2022 roku. Terminu nie udało się dotrzymać, ze względu na brak porozumienia między spółkami wykonawczymi. W 2018 roku projekt Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej uzyskał unijne dofinansowanie w wysokości 85% wartości inwestycji, czyli ponad pół miliarda złotych. Istniało zagrożenie, że w związku z opóźnieniem, środki trzeba będzie zwrócić. Tak się nie stało, ale na przestrzeni lat inwestycja znacznie podrożała – wiadomo już, że koszt budowy SKM-ki finalnie przekroczy miliard złotych.
Najwięcej problemów stanowi połączenie między Szczecinem a Policami. Warto wspomnieć, że regularny ruch pasażerski na tym odcinku nie istnieje od niemal 20 lat. Kursują za to pociągi towarowe. Najbardziej newralgiczny element całej inwestycji jest też jednym z najważniejszych, bo to właśnie na tej trasie rozplanowano kluczowe przystanki kolei. Na budowanej ciągle stacji Szczecin Niebuszewo kończyć swój bieg ma większość pociągów skierowanych do Goleniowa, Stargardu i Gryfina. Z kolei Police – 30 tysięczne miasto – jako jedyne w aglomeracji szczecińskiej nie ma żadnego połączenia kolejowego.
Intensywne prace prowadzone są przy budowie peronów i stacji przesiadkowych.
– Na Niebuszewie w rejonie ulicy Kołakowskiego powstaje parking na blisko 170 miejsc postojowych. Dodatkowo oczywiście cała infrastruktura, która będzie miała za zadanie doprowadzić pieszych i rowerzystów do peronów stacji SKM-ki. Na dzisiaj prace skupiają się na budowie placu parkingowego – wykonane zostały tam już podbudowy, układana jest też nawierzchnia miejsc postojowych. Kontynuowane są także prace związane z budową kanalizacji deszczowej – mówi Piotr Zieliński, rzecznik spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie.
Kończą się również prace przy stacji budowie stacji SKM Żelechowa.
– W rejonie ulicy Bogumińskiej ułożono nawierzchnię zatoki autobusowej, ustawiono krawężniki. W ramach prac związanych z branżą elektryczną ułożone zostały kable zasilania tablic systemu informacji pasażerskiej oraz oświetlenie – dodaje Piotr Zieliński.
Jak przekazało PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. najszybciej możemy spodziewać się zakończenia prac na trasie ze Szczecina do Stargardu, Gryfina i Goleniowa. Tu prace mają zostać sfinalizowane do końca bieżącego roku. Wyjątkiem są przystanki w Dąbiu i Zdrojach, na które trzeba będzie poczekać nieco dłużej – do końca 2024 roku. Budowa całej trasy, aż do Polic, ma się zakończyć dopiero w połowie 2025 roku. To oznacza, że pierwsi pasażerowie całą trasą pojadą prawdopodobnie w 2026 roku.