Home Motoryzacja Najważniejsze ekspresówki w regionie. Kiedy przejedziemy całą S3 i S6?
Motoryzacja

Najważniejsze ekspresówki w regionie. Kiedy przejedziemy całą S3 i S6?

7.1k

To najważniejsze drogi ekspresowe w naszym regionie. S3 to połączenie naszego kraju z Europą środkową i południową. Z kolei droga S6 to łatwiejszy dojazd do nadmorskich miejscowości i ekspresowe połączenie naszego regionu z Trójmiastem. Sprawdzamy kiedy będą gotowe brakujące odcinki.

Droga S3 jest już w zasadzie w ostatnim etapie realizacji. Do wykonania w sumie pozostaje jeszcze łącznie 50 km drogi, pomiędzy Świnoujściem a Troszynem w woj. zachodniopomorskim oraz pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku. Łączny koszt ich budowy to ponad 2,9 mld zł. Udostępnienie tych odcinków do ruchu planowane jest w przyszłym roku. Docelowo droga ekspresowa S3 na terenie naszego kraju będzie miała 470 km.

Powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski. Skomunikujemy porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Ułatwimy międzynarodowy transport drogowy, skomunikowanie terenów przygranicznych poprzez autostrady A2, A4 i A6 oraz sieć dróg ekspresowych, z centralną Polską. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w 2024 r. nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.

 

 

Województwo Zachodniopomorskie

Między Świnoujściem a Troszynem trwa budowa 33 km drogi ekspresowej S3, ostatniego brakującego fragmentu na Pomorzu Zachodnim. W sierpniu 2020 roku podpisano umowy na realizację. Odcinek Świnoujście – Dargobądz za kwotę 688,8 mln zł wykonuje firma Polaqua, a Dargobądz – Troszyn za kwotę 679,3 mln zł konsorcjum Polbud Pomorze (lider), PRD Nowogard i INTOP

Świnoujście – Dargobądz
Odcinek będzie miał długość 17 km. Rozpocznie się od połączenia z tunelem w Świnoujściu, w pobliżu terminala promów morskich, a zakończy na zachód od węzła Dargobądz. Na trasie powstaną cztery węzły drogowe – Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje. Wybudowanych zostanie również 10 wiaduktów i dwie estakady oraz kładka dla pieszych. Powstaną także przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.

Dargobądz – Troszyn
Odcinek będzie miał 16 km długości i obejmuje budowę węzła Dargobądz, a także Wolin Zachód i Wolin Wschód. Nowy odcinek połączy się z obwodnicą Troszyna. W ramach inwestycji przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych z rezerwą terenu pod budowę stacji paliw i restauracji na wschód od Dargobądza. Przy węźle Wolin Wschód powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Wybudowanych zostanie również siedem wiaduktów, dwa mosty oraz estakada. Powstaną też przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.

 

Województwo Dolnośląskie

We wrześniu  wydano pozwolenie na użytkowanie dla całego 15-kilometrowego odcinka od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Natomiast do ruchu został udostępniony ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2025 r.

Droga ekspresowa S3 na odcinku od Bolkowa do Kamiennej Góry będzie miała długość ok. 16,1 km. W ciągu trasy powstają dwa dwunawowe tunele drogowe: długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice), oraz drugi o długości ok. 320 m (niedaleko miejscowości Gostków).

Wartość umowy na realizację tego odcinka wynosi ponad 1,5 mld zł.

 

Droga ekspresowa S6

Będzie najważniejszą trasą drogową Pomorza i najważniejszym ogniwem krajowego systemu komunikacyjnego. Połączy największe miasta Polski Północnej: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu.

Kierowcy mają już do dyspozycji ponad 220 km tej trasy, od Goleniowa do Koszalina i od Beżepola Wielkiego do Rusocina. W realizacji jest ok. 125 km, z czego na blisko 10 km do istniejącej obwodnicy Słupska dobudowywana jest druga jezdnia, a pozostała część powstaje w pełnym dwujezdniowym przekroju. Łączny koszt realizacji tych odcinków to ponad 3,8 mld zł.
W ekspresowym tempie ze Szczecina do Gdyni dojedziemy w 2026 r., a Szczecin będziemy mogli ominąć od zachodu ok. pięć lat później. Ostatni fragment S6 w rejonie Szczecina będzie powstawał dłużej ze względu na konieczność budowy tunelu pod Odrą na wysokości Polic, który będzie miał długość 5 km i będzie najdłuższym w Polsce.

 

Województwo Zachodniopomorskie

Pierwszym fragmentem przyszłej S6 była dwujezdniowa obwodnica Nowogardu oddana do ruchu w 2012 r. Siedem lat później udostępniono do ruchu pozostały odcinek S6 od Szczecina do Koszalina wraz z fragmentem obwodnicy Koszalina i Sianowa. Od lipca br. kierowcy mogą ominąć Sianów po jego północnej stronie korzystając z blisko 5,5 km dwujezdniowej trasy pomiędzy węzłami Sianów Zachód i Sianów Wschód. Trwają prace przy realizacji dalszego odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa, do węzła Koszalin Wschód, który będzie gotowy w przyszłym roku.

Koszalin – Sławno

Odcinek o długości 23,2 km rozpoczyna się tuż za obwodnicą Koszalina i Sianowa, a kończy przed miejscowością Sławno. Umowa na realizację na kwotę 657,9 mln zł została podpisana 30 września 2022 roku z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (Kawno, Malechowo, Karwice, Bobrowice) oraz 20 obiektów mostowych, w tym pięć obiektów będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Zadanie obejmuje także przebudowę dróg poprzecznych, krzyżujących się z nowo zaprojektowaną drogą ekspresową oraz budowę dróg dojazdowych.

Sławno – Słupsk
Odcinek o długości 22,9 km omija Sławno częściowo od strony południowej i biegnie do Słupska, znajdującego się już w województwie pomorskim. W ramach umowy na kwotę 701,6 mln zł z firmą Stecol. W ramach tego zadania oprócz trasy głównej powstaną cztery węzły drogowe (Sławno, Warszkowo, Września i Sycewice) oraz infrastruktura towarzysząca. W planach jest m.in przebudowa dróg krzyżujących się z nową „eską”, budowa dróg dojazdowych, a także awaryjnych wjazdów czy przejazdów.

Powiązane artykuły

AktualnościMotoryzacja

W niedzielę jeździmy komunikacją miejską i pociągami Polregio za darmo

W najbliższą niedzielę, czyli 22 września, bilety będą zbędne, aby skorzystać z...

AktualnościBiznes i inwestycjeMotoryzacja

Najdłuższy tunel w Polsce. Kiedy ruszy obiecana inwestycja pod Odrą?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma złożyć w przyszłym roku wniosek...

AktualnościMotoryzacja

Chcą podwyżki w Strefie Płatnego Parkowania. Kierowcy – trzymajcie się za kieszenie

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, nowy cennik opłat w SPP, możliwość wyboru nie...

AktualnościMotoryzacjaW regionie

Zainstalują odcinkowe pomiary prędkości

W naszym województwie przybędzie odcinkowych pomiarów prędkości. Inwestycje mają zostać zrealizowane w...