Home Motoryzacja Najważniejsze ekspresówki w regionie. Kiedy przejedziemy całą S3 i S6?
Motoryzacja

Najważniejsze ekspresówki w regionie. Kiedy przejedziemy całą S3 i S6?

7.1k

To najważniejsze drogi ekspresowe w naszym regionie. S3 to połączenie naszego kraju z Europą środkową i południową. Z kolei droga S6 to łatwiejszy dojazd do nadmorskich miejscowości i ekspresowe połączenie naszego regionu z Trójmiastem. Sprawdzamy kiedy będą gotowe brakujące odcinki.

Droga S3 jest już w zasadzie w ostatnim etapie realizacji. Do wykonania w sumie pozostaje jeszcze łącznie 50 km drogi, pomiędzy Świnoujściem a Troszynem w woj. zachodniopomorskim oraz pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku. Łączny koszt ich budowy to ponad 2,9 mld zł. Udostępnienie tych odcinków do ruchu planowane jest w przyszłym roku. Docelowo droga ekspresowa S3 na terenie naszego kraju będzie miała 470 km.

Powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski. Skomunikujemy porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Ułatwimy międzynarodowy transport drogowy, skomunikowanie terenów przygranicznych poprzez autostrady A2, A4 i A6 oraz sieć dróg ekspresowych, z centralną Polską. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w 2024 r. nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.

 

 

Województwo Zachodniopomorskie

Między Świnoujściem a Troszynem trwa budowa 33 km drogi ekspresowej S3, ostatniego brakującego fragmentu na Pomorzu Zachodnim. W sierpniu 2020 roku podpisano umowy na realizację. Odcinek Świnoujście – Dargobądz za kwotę 688,8 mln zł wykonuje firma Polaqua, a Dargobądz – Troszyn za kwotę 679,3 mln zł konsorcjum Polbud Pomorze (lider), PRD Nowogard i INTOP

Świnoujście – Dargobądz
Odcinek będzie miał długość 17 km. Rozpocznie się od połączenia z tunelem w Świnoujściu, w pobliżu terminala promów morskich, a zakończy na zachód od węzła Dargobądz. Na trasie powstaną cztery węzły drogowe – Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje. Wybudowanych zostanie również 10 wiaduktów i dwie estakady oraz kładka dla pieszych. Powstaną także przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.

Dargobądz – Troszyn
Odcinek będzie miał 16 km długości i obejmuje budowę węzła Dargobądz, a także Wolin Zachód i Wolin Wschód. Nowy odcinek połączy się z obwodnicą Troszyna. W ramach inwestycji przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych z rezerwą terenu pod budowę stacji paliw i restauracji na wschód od Dargobądza. Przy węźle Wolin Wschód powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Wybudowanych zostanie również siedem wiaduktów, dwa mosty oraz estakada. Powstaną też przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.

 

Województwo Dolnośląskie

We wrześniu  wydano pozwolenie na użytkowanie dla całego 15-kilometrowego odcinka od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Natomiast do ruchu został udostępniony ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2025 r.

Droga ekspresowa S3 na odcinku od Bolkowa do Kamiennej Góry będzie miała długość ok. 16,1 km. W ciągu trasy powstają dwa dwunawowe tunele drogowe: długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice), oraz drugi o długości ok. 320 m (niedaleko miejscowości Gostków).

Wartość umowy na realizację tego odcinka wynosi ponad 1,5 mld zł.

 

Droga ekspresowa S6

Będzie najważniejszą trasą drogową Pomorza i najważniejszym ogniwem krajowego systemu komunikacyjnego. Połączy największe miasta Polski Północnej: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu.

Kierowcy mają już do dyspozycji ponad 220 km tej trasy, od Goleniowa do Koszalina i od Beżepola Wielkiego do Rusocina. W realizacji jest ok. 125 km, z czego na blisko 10 km do istniejącej obwodnicy Słupska dobudowywana jest druga jezdnia, a pozostała część powstaje w pełnym dwujezdniowym przekroju. Łączny koszt realizacji tych odcinków to ponad 3,8 mld zł.
W ekspresowym tempie ze Szczecina do Gdyni dojedziemy w 2026 r., a Szczecin będziemy mogli ominąć od zachodu ok. pięć lat później. Ostatni fragment S6 w rejonie Szczecina będzie powstawał dłużej ze względu na konieczność budowy tunelu pod Odrą na wysokości Polic, który będzie miał długość 5 km i będzie najdłuższym w Polsce.

 

Województwo Zachodniopomorskie

Pierwszym fragmentem przyszłej S6 była dwujezdniowa obwodnica Nowogardu oddana do ruchu w 2012 r. Siedem lat później udostępniono do ruchu pozostały odcinek S6 od Szczecina do Koszalina wraz z fragmentem obwodnicy Koszalina i Sianowa. Od lipca br. kierowcy mogą ominąć Sianów po jego północnej stronie korzystając z blisko 5,5 km dwujezdniowej trasy pomiędzy węzłami Sianów Zachód i Sianów Wschód. Trwają prace przy realizacji dalszego odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa, do węzła Koszalin Wschód, który będzie gotowy w przyszłym roku.

Koszalin – Sławno

Odcinek o długości 23,2 km rozpoczyna się tuż za obwodnicą Koszalina i Sianowa, a kończy przed miejscowością Sławno. Umowa na realizację na kwotę 657,9 mln zł została podpisana 30 września 2022 roku z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (Kawno, Malechowo, Karwice, Bobrowice) oraz 20 obiektów mostowych, w tym pięć obiektów będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Zadanie obejmuje także przebudowę dróg poprzecznych, krzyżujących się z nowo zaprojektowaną drogą ekspresową oraz budowę dróg dojazdowych.

Sławno – Słupsk
Odcinek o długości 22,9 km omija Sławno częściowo od strony południowej i biegnie do Słupska, znajdującego się już w województwie pomorskim. W ramach umowy na kwotę 701,6 mln zł z firmą Stecol. W ramach tego zadania oprócz trasy głównej powstaną cztery węzły drogowe (Sławno, Warszkowo, Września i Sycewice) oraz infrastruktura towarzysząca. W planach jest m.in przebudowa dróg krzyżujących się z nową „eską”, budowa dróg dojazdowych, a także awaryjnych wjazdów czy przejazdów.

Powiązane artykuły

AktualnościMotoryzacja

Ma samochód elektryczny i niemały problem. I nie chodzi o ładowanie

Nie może parkować w garażu podziemnym, nie może nawet na parkingu pod...

Motoryzacja

Elektryk czy spalinówka? Te dane „pożarowe” nie pozostawiają złudzeń

W miarę jak technologia pojazdów elektrycznych zyskuje na popularności, pojawia się wiele...

AktualnościMotoryzacja

Starym autem nie wjedziesz do centrum Szczecina. Politycy chcą Strefy Czystego Transportu

Władze miasta chcą utworzenia Strefy Czystego Transportu w Szczecinie. Oznacza to, że...

Biznes i inwestycjeMotoryzacja

Tylko jedna oferta w przetargu na 14 nowych elektrobusów. Będą kolejne Solarisy?

Tylko jedna oferta pojawiła się w przetargu na 14 nowych autobusów elektrycznych...