Home Biznes i inwestycje Mamy kolejne zielone torowisko w Szczecinie. To fragment torów na Nabrzeżu Wieleckim
Biznes i inwestycjeAktualności

Mamy kolejne zielone torowisko w Szczecinie. To fragment torów na Nabrzeżu Wieleckim

3.7k

Na przebudowywanej trasie „szóstki” pomiędzy przystankami „Wyszyńskiego” i „Dworcowa” zbudowano torowisko w technologii trawiastej, zwane potocznie „zielonym torowiskiem”. Ta technologia zyskuje coraz większą popularność w polskich miastach, które mają własną sieć tramwajową, a Szczecin nie jest w tym gronie odosobnionym przypadkiem. 

 

Niektórzy pomyślą, że tego typu technologia jest wynalazkiem współczesności. Nic bardziej mylnego – po raz pierwszy znalazła zastosowanie prawie 120 lat temu w Berlinie, jednak w latach 30. XX wieku zmieniły się wymogi w zakresie ochrony przed tzw. prądami błądzącymi, co spowodowało znaczny spadek zastosowania tego typu konstrukcji. Rozwój inżynierii materiałowej, w tym skutecznej ochrony otoczenia przed prądami błądzącymi, pozwolił na powrót do zielonych torowisk.  

Posiadają one wiele zalet, wśród tych najważniejszych znajdują się m.in.:

  • redukcja hałasu z torowiska (od ok. 4 do 8 dB) i niekorzystnych oddziaływań tramwaju na środowisko,
  • zmniejszenie poziomu drgań podłoża,
  • ograniczenie problemów, jakie dla użytkowników i zarządców infrastruktury powodują obfite opady deszczu,
  • pochłanianie zanieczyszczeń powietrza (np. pyłów, spalin, kurzu) i poprawa jakości powietrza w strefach zurbanizowanych,
  • schładzanie okolicy,
  • poprawienie estetyki krajobrazu, zachowanie miejscowej różnorodności biologicznej i zwiększenie biologicznie aktywnej powierzchni miasta.

Technologia torowiska trawiastego we współczesnej postaci pojawiła się w Szczecinie już 10 lat temu – jako pierwsze objęto nią tory wzdłuż alei Piastów na odcinku pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Jagiellońską a placem Szyrockiego, by w drugiej kolejności zawitać na ulicę Wawrzyniaka, fragment ulicy Gdańskiej oraz plac Hołdu Pruskiego (torowisko w kierunku placu Rodła, w bezpośrednim sąsiedztwie skweru im. Kaczyńskiego). Czy jej zastosowanie na Nabrzeżu Wieleckim oznacza, że przeproszono się z nią? Niestety nie do końca. 

– Tworzenie takich torowisk jest możliwe tylko na torowiskach wydzielonych, a więc takich, na których nie odbywa się ruch kołowy. Oczywiście ze względów ekologicznych jest to najbardziej pożądany typ torowiska, i tam, gdzie jest to możliwe ze względów technicznych i budżetowych, takie torowiska są projektowane i tworzone. Należy jednak pamiętać, że budowa zielonych torowisk i ich utrzymanie jest kosztowniejsza niż budowa i utrzymanie torowisk tradycyjnych – zaznacza Wojciech Jachim, rzecznik Tramwajów Szczecińskich. 

Jednego możemy być pewni – opisywany przez nas odcinek torowiska zostanie z nami na stałe, ponieważ zostało to przewidziane w projekcie jego przebudowy. Oddanie go do użytku może nastąpić teoretycznie w październiku tego roku, wraz z uruchomieniem całej „nadodrzanki” od Dworca Głównego do Pomorzan. Na razie nie wiadomo, czy ten plan obejmuje wspomniany przez nas odcinek torów, choć w przeciwieństwie do torowisk w ulicach Dworcowej i Nowej, zostanie szybciej przekazany do eksploatacji.

Powiązane artykuły

AktualnościSport

Daniel Michalski z dziką kartą do turnieju głównego Invest in Szczecin Open!

Znamy już nazwisko ostatniego zawodnika, który otrzyma „dziką kartę” do turnieju głównego...

AktualnościPolityka

Skandalu z zatrudnianiem radnych ciąg dalszy. Kolejny to Jan Posłuszny z Koalicji Obywatelskiej

Kolejny radny i kolejne kontrowersje z łączeniem mandatu radnego i pracy w...

AktualnościEkologia i zdrowie

Dwa pożary na Międzyodrzu

Czy to było podpalenie? Strażacy nie komentują, ale dwa dni z rzędu...

AktualnościBiznes i inwestycje

To ujęcie wody działa od blisko 100 lat

Już prawie od 100 lat działa ujęcie wody w Pilchowie. Choć zmienia...

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com