Szczecińscy kontrolerzy biletów zostaną wyposażeni w kamery nasobne. Decyzja ta jest wynikiem incydentów agresji wobec pracowników oraz chęci poprawy bezpieczeństwa. Jakie są założenia nowego systemu, jak długo będą przechowywane nagrania i czy pasażerowie mają powody do obaw? O szczegółach rozmawiamy z Kacprem Reszczyńskim z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.
Malwina Jankowska (MJ): Jakie były główne powody podjęcia decyzji o wyposażeniu kontrolerów w kamery nasobne?
Kacper Reszczyński z ZDiTM Szczecin (KR): Bezpośredni wpływ na podjęcie decyzji o wyposażeniu kontrolerów w kamery nasobne miało zdarzenie z lipca ubiegłego roku, które stało się przedmiotem zainteresowania zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich mediów. Jednocześnie informujemy, że agresja w stosunku do kontrolerów biletowych była i wciąż niestety jest spotykana. To ryzyko, z którym wiąże się wykonywanie tej pracy.
MJ: Czy w ostatnich latach odnotowano wzrost liczby incydentów agresji wobec kontrolerów? I z drugiej strony – czy pasażerowie zgłaszają przypadki niewłaściwego zachowania kontrolerów?
KR: ZDiTM nie prowadzi statystyk pozwalających na ocenę zmian i częstotliwości tego typu zachowań. Nie prowadzimy również statystyk dotyczących zgłaszanego niewłaściwego zachowania kontrolerów, którym w rozumieniu pasażerów są przede wszystkim decyzje o nałożeniu opłat dodatkowych lub stosowanie pewnych procedur wynikających z nieznanych pasażerom przepisów.
MJ: Wiemy, że na razie kamery będą zapisywały tylko obraz. Czy będą one automatycznie włączane i aktywne podczas całej pracy kontrolera? I jeszcze uzupełniając, jak długo zapisy z kamer będą archiwizowane?
KR: Odpowiadając z kolei na kwestie związane wprost z użytkowaniem kamer nasobnych informujemy, że urządzenia te będą włączane przez kontrolerów wyłącznie na czas przeprowadzania kontroli i wyłączane przez nich zaraz po zakończeniu wszystkich czynności związanych z tą kontrolą. Zapisy z kamer będą archiwizowane przez około siedem dni. Materiały te, podobnie jak zapisy z funkcjonującego już od wielu lat systemu monitoringu szczecińskich autobusów i tramwajów mają za zadanie m.in. pomóc w rozstrzyganiu ewentualnych sytuacji spornych.
MJ: Jakie efekty ma przynieść wprowadzenie kamer nasobnych? Czy istnieją badania lub przykłady z innych miast potwierdzające skuteczność takiego rozwiązania?
KR: ZDiTM nie posiada wiedzy na temat ewentualnych badań związanych z posługiwaniem się kamerami nasobnymi. Mamy jednak nadzieję, że ich wprowadzenie wpłynie na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa zarówno kontrolerów, jak i pasażerów oraz że okażą się one pomocne zwłaszcza w sytuacjach, kiedy kontrola odbywa się w pojeździe bez monitoringu.
MJ: Bez wątpienia kamery to forma dodatkowej kontroli. Jakie są pierwsze reakcje kontrolerów na pomysł noszenia kamer? Czy przeprowadzono z nimi konsultacje?
KR: Oceny kontrolerów dotyczące omawianego wyposażenia będziemy mogli uzyskać i przedstawić po pewnym czasie ich użytkowania.
MJ: Wprowadzenie kamer to dodatkowa forma kontroli, czy oprócz tego ZDiTM planuje zapoczątkowanie jakichś zmian w regulaminie kontroli biletów?
KR: Obecnie ZDiTM nie planuje żadnych dodatkowych zmian w obowiązujących przepisach. Modyfikacjom podległy już pewne regulacje, co było niezbędne ze względu na wprowadzenie przedmiotowych kamer nasobnych.
Wprowadzenie kamer nasobnych dla kontrolerów biletów to krok, który ma zwiększyć bezpieczeństwo zarówno pasażerów, jak i samych kontrolujących. Nagrania będą przechowywane przez tydzień i mają pomóc w rozstrzyganiu ewentualnych sporów. Choć nie ma badań potwierdzających skuteczność tego rozwiązania, ZDiTM liczy na pozytywne efekty. Na pierwsze oceny przyjdzie jednak jeszcze poczekać – zarówno ze strony kontrolerów, jak i pasażerów.