Home Biznes i inwestycje Kiedy pojedziemy S10? Sprawdzamy postępy prac w innych województwach
Biznes i inwestycje

Kiedy pojedziemy S10? Sprawdzamy postępy prac w innych województwach

5.6k
Foto GDDKiA Bydgoszcz

Budowa drogi S10 to niezwykle ważna inwestycja dla szczecinian. Trasa o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2. Do stolicy będziemy jeździć szybciej, wygodniej i taniej (zakładając, że nie będziemy korzystać z płatnej autostrady A2).

 

Szczecińska GDDKiA podpisuje już umowy z wykonawcami, inwestycja prowadzona będzie w formule Projektuj i buduj. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w sumie 8 przetargów dla odcinków: Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo, Stargard – Suchań, Suchań – Recz, Recz – Cybowo, Cybowo – Łowicz Wałecki, Łowicz Wałecki – Piecnik, Piecnik – Wałcz oraz Walcz – Piła. Wykonawcy będą mieli 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID.

– Zakładamy, że jej procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca – informuje GDDKiA. – Zgodnie z powyższymi terminami budowa w terenie powinna rozpocząć się pod koniec 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r.

Pierwsze umowy na S10 podpisane! Droga ma być gotowa w 2028 roku

Sprawdzamy, jak wygląda proces inwestycyjny na S10 poza naszym województwem. Jak informuje wielkopolska GDDKiA:

– Dla S10 w województwie wielkopolskim złożyliśmy wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowych (DŚU) dla odcinka Piła – Wyrzysk o długości ok. 28 km oraz dla dobudowy drugiej jezdni obwodnicy Wyrzyska na odcinku 5 km. Czekamy na ich wydanie.

Proces inwestycyjny trwa też w kujawsko-pomorskim.

– W latach 2022/23 podpisaliśmy w sumie cztery umowy na projekt i budowę odcinków S10 Bydgoszcz – Toruń. Są to odcinki: Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25; Emilianowo – Solec; Solec – Toruń Zachód oraz Toruń Zachód – Toruń Południe, o łącznej długości 50 km (plus 5 km obwodnicy Brzozy w ciągu DK25). W przyszłości trasa S10 stanowić będzie najszybsze połączenie drogowe Szczecina z aglomeracją warszawską. W naszym województwie S10 to szybkie i bezpieczne połączenie dwóch jego największych miast 0 informuje GDDDKiA w Bydgoszczy.

S10 Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową DK25

Umowę na realizację, w systemie projektuj i buduj, dla pierwszego odcinka podpisano już w maju 2022 r. W lipcu ubiegłego roku złożony został wniosek o wydanie ZRID (zgoda na realizację inwestycji drogowej). Odcinek pobiegnie w znacznym stopniu obecnym śladem DK10, a kierowcy będą mieli do dyspozycji parę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu węzła Emilianowo. DK25 w okolicy Brzozy poprowadzona zostanie nowym śladem, dzięki czemu przeniesiemy ruch tranzytowy z obecnie mocno obciążonego odcinka na nową jezdnię z dwoma węzłami – Zielona i Brzoza. Obecnie trwa uzyskiwanie ZRID. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych. Niedawno zakończono badania archeologiczne – na obszarze przyszłego placu budowy nie odnaleziono zabytków archeologicznych.

S10 Emilianowo – Solec

Drugi odcinek rozpocznie się za projektowanym węzłem Emilianowo i prowadzić będzie w kierunku Torunia, kończąc się przed nowym węzłem Solec. W ramach zadania powstanie Obwód Utrzymania Drogi oraz węzeł Makowiska. Droga ułatwi dojazd do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego i domknie południową część obwodnicy Bydgoszczy. Umowę podpisano we wrześniu 2022 r., a wniosek o ZRID został złożony w grudniu ubiegłego roku.. Obecnie wykonawca opracowuje projekty techniczne i wykonawcze. Trwa uzyskiwanie ZRID, w tym procedura ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Niedawno zakończono także badania archeologiczne – na obszarze przyszłego placu budowy nie znaleziono zabytków archeologicznych.

S10 Solec – Toruń Zachód

To najdłuższy z czterech odcinków S10 Bydgoszcz – Toruń. W trakcie budowy powstanie m.in. nowy węzeł Solec, a także para MOP-ów w Cierpicach. Umowę podpisano w maju 2022 r., a wniosek o ZRID został złożony w sierpniu ubiegłego roku. W zakres zadania wchodzą m.in. urządzenia ochrony środowiska takie jak przejście dla zwierząt dużych, obejmujące jednocześnie S10 i sąsiadującą linię kolejową nr 18. W sumie w ramach inwestycji powstanie 12 obiektów inżynierskich. Odcinek kończy się przed węzłem Toruń Zachód. Pod koniec lutego zakończyły się prace związane z wycinką drzew w pasie drogowym. W dalszym ciągu trwa procedura uzyskiwania ZRID. Wykonawca odpowiada na wezwania do złożenia wyjaśnień, przesłane przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w ramach ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Kontynuuje też prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.

S10 Toruń Zachód – Toruń Południe

Trasa stanowiąca czwarty odcinek S10 obejmuje przebudowę obecnych i budowę dwóch nowych węzłów: Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Powstanie w sumie 11 obiektów inżynierskich. Droga ta ułatwi dojazd do A1. Obecny odcinek S10, stanowiący południową obwodnicę Torunia (zwany także „poligonówką”), powstał niemal dwie dekady temu w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej z pasem rezerwy, która właśnie teraz zostanie wykorzystana do budowy pełnego przekroju 2×2. W kwietniu został złożony wniosek o wydanie ZRID. Obecnie w ramach przygotowań trwa też rozbiórka SPO Czerniewice. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.

Trasą S10 Bydgoszcz – Toruń planowo pojedziemy w 2026 roku, a w przypadku odcinka toruńskiego – na początku 2027. Wszystkie wymienione odcinki S10 są realizowane w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.). Pozostałe odcinki S10, S5 czy też obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic znajdują się w przygotowaniu, a dwie obwodnice na DK25 w

Powiązane artykuły

AktualnościBiznes i inwestycje

Olszynki Grochowskiej już prawie gotowa. Lada chwila będzie dostępna dla wszystkich 

Prace przy budowie ul. Olszynki Grochowskiej zmierzają do końca. Przed wykonawcą jeszcze m.in. wykonanie warstwy...

AktualnościBiznes i inwestycje

Jaki powinien być park Żeromskiego? Mieszkańcy mogą pomóc w decyzji

O przyszłość parku, jego oczekiwany wygląd i sposób funkcjonowania pytamy w ramach...

Biznes i inwestycjeAktualności

Zabytek do renowacji. Ocalą tę piękną willę

Rozpoczął się kompleksowy remont zabytkowej willi przy ul. Królowej Korony Polskiej 20....

AktualnościBiznes i inwestycje

Siedmiu chętnych na przebudowę Trasy Zamkowej. Wszystkie oferty mocno przekraczają budżet

Siedmiu wykonawców jest zainteresowanych przebudową młodszej, wyjazdowej nitki Trasy Zamkowej. Problem jest...

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com