Home Aktualności Bilety koszmarnie drogie. Komu jest to na rękę?
AktualnościBiznes i inwestycje

Bilety koszmarnie drogie. Komu jest to na rękę?

1.8k

Bilet pomiędzy Wrocławiem a Warszawą jest trzykrotnie tańszy niż pomiędzy Szczecinem a Warszawą. „Przy takich cenach nie ma się co dziwić, że lotnisko tonie w długach. Stąd nie ma gdzie latać, bo kierunki mało atrakcyjne, a już na pewno nie za takie ceny” – komentuje pasażer. I pokazuje ceny biletów.

 

10 mln 890 tys. złotych straty – to bilans Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów za ubiegły rok. Jak wskazują władze lotniska, głównym problemem jest mała ilość pasażerów.

Szczecin, będący stolicą województwa zachodniopomorskiego, to jedno z większych miast w Polsce, znane ze swojego portu morskiego i bogatej historii. Mimo swojego strategicznego położenia nad Odrą i bliskości granicy niemieckiej, region zmaga się z problemami komunikacyjnymi, które mają istotny wpływ na jego rozwój gospodarczy i społeczny. Kluczowym elementem tej układanki mógłby być Port Lotniczy Szczecin-Goleniów, który mógłby odgrywać istotną rolę w łączności regionu z resztą kraju i Europy. Tymczasem z naszego lotniska trudno o połączenia z atrakcyjnymi i ważnymi gospodarczo lokalizacjami.

Nasz czytelnik, pracujący w sektorze energii odnawialnej musiał szybko przemieszczać się po Polsce. Porównał ceny biletów, a te nie zostawiają złudzeń: Szczecin jest wykluczony komunikacyjnie. Cena biletu LOT-em pomiędzy stolicą a Wrocławiem jest trzykrotnie niższa niż lot pomiędzy Szczecinem a Warszawą.

– To już zakrawa na absurd. Chwalimy się inwestycjami, a nikt nie potrafi rozmawiać z przewoźnikiem. Mamy swoich ministrów, którzy w czasie kampanii wskazywali, że to będzie koniec wykluczania Szczecina. Tymczasem jesteśmy w tym samym miejscu, w jakim byliśmy dwie dekady wcześniej – twierdzi nasz czytelnik. – Przy takich cenach nie ma się co dziwić, że lotnisko tonie w długach. Stąd nie ma gdzie latać, bo kierunki mało atrakcyjne, a już na pewno nie za takie ceny – dodaje.

 

Aktualna struktura kapitałowa Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów przedstawia się następująco: Polskie Porty Lotnicze 38,83%, Gmina Miasto Szczecin 34,62%, Województwo Zachodniopomorskie 24,21% i Gmina Goleniów 2,34%.

Warto tu zauważyć, że Polskie Porty Lotnicze SA to polska spółka akcyjna Skarbu Państwa, jeśli dodać do tego Urząd Marszałkowski, czyli samorząd województwa (oba są w rękach rządzącej koalicji), to mówimy to u pakiecie większościowym – czyli mocno decyzyjnym. Tymczasem tej decyzyjności w budowaniu atrakcyjności siatki połączeń i atrakcyjności biletów narodowego przewoźnika wciąż nie ma.

Zapytaliśmy wprost: Jakie działania podejmował w ostatnim czasie Zarząd Portu Lotniczego, by ceny były bardziej atrakcyjne dla pasażerów?

– Prosimy o kontakt z Polskimi Liniami lotniczymi LOT S.A jako operatora lotniczego na przedmiotowej trasie – odpowiada nam lakonicznie Krzysztof Domagalski, rzecznik prasowy naszego portu lotniczego. Tylko że ta odpowiedź ma się nijak do zadanego pytania, można zatem przypuszczać, że nie zrobiono nic, by negocjować warunki z przewoźnikiem.

LOT natomiast do dziś nie ustosunkował się do naszych pytań o drastyczne różnice w cenach biletów.

Prawie 11 milionów straty. Fatalna kondycja goleniowskiego lotniska

 

 

Miała być brama do świata, jest brama donikąd

Port Lotniczy Szczecin-Goleniów, położony około 45 km na północny wschód od centrum Szczecina, jest głównym węzłem lotniczym obsługującym północno-zachodnią Polskę. Obsługujący zarówno loty krajowe, jak i międzynarodowe, port ten jest nie tylko istotnym elementem infrastruktury transportowej regionu, ale również kluczowym czynnikiem wpływającym na jego gospodarkę.

Lotnisko powinno oferować regularne połączenia z Warszawą, co jest niezwykle istotne dla mieszkańców regionu, umożliwiając im szybki dostęp do stolicy kraju. Ponadto, dzięki połączeniom międzynarodowym port lotniczy powinien umożliwiać bezpośrednie połączenia z ważnymi centrami biznesowymi i kulturalnymi Europy. Zważywszy, że nie tak dawno z wizytą w Szczecinie przebywał król Danii, mówiąc o tym, że nasz region jest ważny dla biznesu skandynawskiego, to brak połączenia z Kopenhagą pozostawia niesmak.

Wykluczenie komunikacyjne Szczecina trwa

Mimo strategicznego położenia i funkcjonowania portu lotniczego, Szczecin boryka się z wykluczeniem komunikacyjnym. W praktyce oznacza to ograniczony dostęp do nowoczesnej infrastruktury drogowej i kolejowej, co utrudnia mieszkańcom i przedsiębiorcom szybkie i wygodne przemieszczanie się.

Głównym problemem jest brak szybkiego połączenia kolejowego z resztą kraju. Choć istnieje połączenie z Warszawą, podróż ta trwa często ponad 5 godzin, co jest znacząco dłużej w porównaniu do innych miast o podobnej odległości od stolicy. W projekcie szybkich kolei Szczecin również jest pomijany.

 

Dyskryminują Szczecin? Nie będzie kolei dużych prędkości do stolicy Pomorza Zachodniego

 

Powiązane artykuły

dolina dolnej odry
AktualnościW regionie

Jak wygląda sytuacja hydrologiczna w województwie?

Na chwilę obecną rzeki w całym województwie zachodniopomorskim nie przekraczają stanów ostrzegawczych...

Biznes i inwestycjeAktualności

Oświetlili park na Pomorzanach

Dzięki nowemu oświetleniu park przy ulicy Boryny to teraz bezpieczne i klimatyczne...

AktualnościBiznes i inwestycjeW regionie

Przy lotnisku w Goleniowie powstanie park handlowy. Otwarcie za dwa lata

Polska spółka Refield, która niedługo zbuduje nowe parki handlowe w Łańcucie i...

Aktualności

Wzywają do oprotestowana podwyżek w strefie parkowania. NiOL „To anonimowe, kłamliwe ulotki”

„Na klatkach schodowych w śródmieściu Szczecina pojawiły się oszukańcze ulotki wzywające do...

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com