Home Aktualności Zabytkowe tramwaje wracają na ulice Szczecina. W następną niedzielę rusza popularna „zerówka”
AktualnościTurystyka

Zabytkowe tramwaje wracają na ulice Szczecina. W następną niedzielę rusza popularna „zerówka”

563

Obsługiwana zabytkowym taborem tramwajowa linia turystyczna 0 od wielu lat jest stałym elementem wakacyjnego krajobrazu Szczecina. W tegoroczne lato nie będzie inaczej – począwszy od 7 lipca będzie wykonywać trzy kursy dziennie w każdą wakacyjną niedzielę.

 

Trasa popularnej „zerówki” w tym sezonie wakacyjnym nie zmieni się względem zeszłego roku i będzie przedstawiać się następująco:

POTULICKA – Potulicka – Narutowicza – 3 Maja – aleja Niepodległości – plac Brama Portowa – aleja Niepodległości – plac Żołnierza Polskiego – plac Hołdu Pruskiego – Matejki – Malczewskiego – Parkowa – Dubois – Firlika – Antosiewicza – Nocznickiego – Firlika – Łady – Jana z Kolna – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego – plac Brama Portowa – plac Zwycięstwa – Krzywoustego – plac Kościuszki – Krzywoustego – plac Kazimierza Wielkiego – aleja Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka – aleja Wojska Polskiego – plac Szarych Szeregów – Piłsudskiego – plac Odrodzenia – Piłsudskiego – plac Grunwaldzki – Piłsudskiego – plac Rodła – aleja Wyzwolenia – plac Żołnierza Polskiego – aleja Niepodległości – plac Brama Portowa – aleja Niepodległości – 3 Maja – Narutowicza – Potulicka – POTULICKA 

Na trasie „zerówki” będą obowiązywać następujące przystanki:

  • POTULICKA (tor rezerwowy) – odjazdy: 14:02, 15:22, 16:42 
  • Brama Portowa (słupek nr 31) – 14:06, 15:26, 16:46
  • Plac Żołnierza Polskiego (słupek nr 31) – 14:08, 15:28, 16:48
  • Stocznia Szczecińska – 14:20, 15:40, 17:00
  • Wyszyńskiego (słupek nr 21) – 14:28, 15:48, 17:08
  • Brama Portowa (słupek nr 22) – 14:30, 15:50, 17:10
  • Plac Kościuszki – 14:34, 15:54, 17:14
  • Plac Gałczyńskiego – 14:42, 16:02, 17:22
  • Plac Szarych Szeregów – 14:48, 16:08, 17:28
  • Plac Grunwaldzki – 14:49, 16:09, 17:29
  • Plac Rodła – 14:51, 16:11, 17:31
  • Plac Żołnierza Polskiego (słupek nr 12) – 14:53, 16:13, 17:33
  • Brama Portowa (słupek nr 12) – 14:55, 16:15, 17:35
  • POTULICKA (tor rezerwowy) – przyjazdy: 15:01, 16:21, 17:41

Dodatkowe kursy na finał regat The Tall Ships’ Races

Jak poinformował nas rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego Kacper Reszczyński, w dniach 3 i 4 sierpnia (tj. sobota i niedziela) „zerówka” wykona dodatkowe kursy z okazji finału regat The Tall Ships’ Races 2024 (odjazdy z Potulickiej o 11:22, 12:42, 14:02, 15:22 i 16:42). Ponadto w tolszipowy weekend będzie jeździć na zmienionej trasie z pominięciem ulic Jana z Kolna, Nabrzeże Wieleckie i Wyszyńskiego – ze Stoczni Szczecińskiej pojedzie przez place Hołdu Pruskiego i Żołnierza Polskiego, by na Bramie Portowej wrócić na swoją trasę. 

Jakimi wagonami pojedziemy na „zerówce”?

W tej kwestii nic się nie zmieniło. Do obsługi linii 0 przewidziano tramwaje typów N3 o numerach 167H (1954 r.) i 216H (1956 r.) oraz dwuwagonowy skład składający się z wagonu silnikowego 4N1 nr 293H (1962 r.) i przyczepy 4ND1 nr 343H (1958 r.). Harmonogram obsługi przedstawia się następująco:

  • 7 lipca – 293H+343H
  • 14 lipca – 167H
  • 21 lipca – 216H
  • 28 lipca – 167H
  • 3, 4 sierpnia – 293H+343H
  • 11 sierpnia – 216H
  • 18 sierpnia – 293H+343H
  • 25 sierpnia – 167H

Wyprodukowany w 1954 roku wagon o numerze taborowym 167H, nazywany pieszczotliwie „Perełką”, przyjechał do Szczecina z Warszawy pod koniec 1968 roku. Wówczas stołeczne Miejskie Zakłady Komunikacyjne na potęgę przekazywały swoje „eNki” pozostałym miastom z racji dostaw nowoczesnych jak na tamte czasy tramwajów 13N. Jeszcze przed przekazaniem na Pomorze Zachodnie został przebudowany na jednokierunkowy. Od stanu pierwotnego różni się także zmniejszeniem liczby siedzeń (pojedyncze ławki zamiast podwójnych), zainstalowaniem hamulców szynowych, kierunkowskazów przednich i tylnych, lamp hamowania i podwójnych lamp pozycyjnych tylnych. 

Obsługiwał on szczecińskie linie tramwajowe do 1975 roku, kiedy został przerobiony na wagon pomiarowy sieci trakcyjnej. Swoją świetność odzyskał podczas generalnego remontu przeprowadzonego w 1999 roku, a swoją premierę miał w ramach obchodów 120-lecia komunikacji miejskiej w Szczecinie. 

W przeciwieństwie do „Perełki”, wagon o numerze 216H od początku służy w Szczecinie. Pochodzi on z partii 12 wozów typu N3, wyprodukowanej w 1956 roku. W późniejszym okresie eksploatacji, wzorem pozostałych „eNek” z lat 1949-56, został przebudowany na modłę typu 4N poprzez m.in. skrócenie pomostów i montaż dwuskrzydłowych drzwi. 

Przez cały okres swojej liniowej eksploatacji nie został przebudowany na jednokierunkowy (dzięki Bogu!), co pozwoliło w 1990 roku przekształcić go na wóz gospodarczy zajezdni Niemierzyn (w jej hali mieści się obecnie Muzeum Techniki i Komunikacji). Nie zdążył się nacieszyć tą rolą zbyt długo, ponieważ w 1995 roku doczekał się kolejnego kapitalnego remontu, wskutek którego został przekształcony na wagon historyczny o numerze taborowym 1949. Nadano go ze względu na rok rozpoczęcia produkcji tramwajów z rodziny N. Swój pierwotny numer odzyskał w 1999 roku tuż przed obchodami 120-lecia komunikacji miejskiej w Szczecinie, w późniejszym czasie dodawano do niego litery N (w latach 2008-13) i H (od 2013 roku), aby nie dublował się z wagonem T6A2D o tym samym numerze.

Wagony 4N1 o numerze 293H (pierwotnie 282) z 1962 roku i 4ND1 o numerze 343H z 1958 roku były fabrycznie dwukierunkowe. Swoim wyglądem reprezentują stan po głęboko idących modernizacjach z lat 60. i 70. XX wieku. Ich zakres obejmował przebudowę wagonów na jednokierunkowe (likwidacja drugiego stanowiska motorniczego i drzwi po drugiej stronie), montaż hamulców szynowych, elektrycznego napędu otwierania i zamykania drzwi (użyto doń silnika od ręcznej wiertarki i łańcucha motorowerowego), tylnych świateł zespolonych, innych kloszy kierunkowskazów i mniejszego reflektora. 

Służyły one do niemal samego końca eksploatacji „eNek”, które miało miejsce jesienią 1996 roku. Po wycofaniu ze zwykłych linii jeszcze przez jakiś czas wyjeżdżały w charakterze dodatków meczowych, by na przełomie tysiącleci doczekać się miana pojazdów zabytkowych.

Warto wiedzieć

Na „zerówce” będzie obowiązywać specjalna taryfa, według której bilet normalny będzie kosztować 3,50 zł, a za bilet ulgowy zapłacimy 2,50 zł. Będzie można je nabyć tylko u konduktorów we wnętrzu pojazdu. 

Do przejazdów ulgowych uprawnione są tylko dzieci od 4 do 10 lat, na podstawie dokumentu stwierdzającego wiek dziecka. Z przejazdów bezpłatnych skorzystają wyłącznie dzieci do 4 roku życia. 

Powiązane artykuły

wycinka drzew
AktualnościEkologia i zdrowie

Po wielkiej wycince będzie wielkie sadzenie

Widok Lasu Arkońskiego przygnębiał i nadal przygnębia wielu mieszkańców Szczecina.  Z powodu...

nowe tbs-y w dąbiu nabierają kształtów
AktualnościBiznes i inwestycje

Nowe TBS-y w Dąbiu nabierają kształtów. Będą gotowe już w lipcu

Budowa II etapu osiedla mieszkaniowego STBS „Pokładowa – Fregaty” w okolicach jeziora...

AktualnościMotoryzacja

Będą nowe Odcinkowe Pomiary Prędkości w regionie

Odcinkowe Pomiary Prędkości – przeklinane przez kierowców, ale skuteczne i nie do...

Aktualności

Świąteczny tramwaj wyjedzie na ulice Szczecina

Święta Bożego Narodzenia tuż tuż, o czym doskonale wiedzą Tramwaje Szczecińskie. Od...