Mieszkańcy Polic na obwodnicę miasta czekają od kilkudziesięciu lat. I w końcu się doczekają. Inwestycja nie tylko wyprowadzi ciężarówki z miasta, ale przede wszystkim ułatwi mieszkańcom dojazd do Szczecina i nad morze. Władze gminy liczą na nowych inwestorów.
W Szczecinie drogowym tematem numer jeden bez wątpienia jest Zachodnia Obwodnica Miasta, która między innymi ma uwolnić Szczecin od uciążliwego ruchu pojazdów jadących do i z zakładów chemicznych w Policach. Podobnie chcą mieszkańcy Polic. Od lat prosili o obwodnicę i mniej ciężarówek w mieście. Po uruchomieniu Fabryki Polimerów rocznie do Grupy Azoty Zakłady Chemiczne Police S.A. ma jeździć około 60 tysięcy samochodów ciężarowych. To nie tylko niszczenie dróg, ale przede wszystkim ryzyko niebezpiecznych drogowych sytuacji, hałas i spaliny.
Mieszkańcy Polic obawiają się też większego ruchu z przemysłowej, północnej części Szczecina i tego, że kiedy zostanie otwarty tunel Police – Święta o długości 5 km, który ma być najdłuższym, podwodnym tunelem w Polsce, będzie też więcej turystów. Stąd nieustające prośby, wnioski i apelacje o obwodnicę.
Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, będzie też miała szczególne znaczenie dla Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie.
Na wybudowanie drogi dojazdowej do Zachodniej Obwodnicy Szczecina Police otrzymały 245 mln dofinansowania, dzięki którym po wielu latach spełnią się prośby mieszkańców. Obwodnica Polic nie tylko zmniejszy ruch w mieście, ale też umożliwi szybszy dojazd do Szczecina i nad morze.
– Ta inwestycja jest oczywiście potrzebna, żeby wyprowadzić ciężki transport z miasta, ale to na co wszyscy, mieszkańcy, czekaliśmy najbardziej to szybszy dojazd nad morze. O to zawsze chodziło mieszkańcom i każdy o tym marzył. Kolejne pokolenia mówiły, że miało być a nie ma, że to tylko „kiełbasa wyborcza”. Teraz w końcu się udało. Tak naprawdę kiedy rozmawiałem z dziadkami, pradziadkami wiem, że problem jest od lat 50-tych ubiegłego wieku. W każdym pokoleniu było o tym mówione. Przeprawa przez Świętą – była drogową bolączką – mówi Krzysztof Kubistal, radny miasta Police.
To jak ważna i potrzebna jest to inwestycja pokazują analizy ekspertów, którzy szacują, że właśnie węzeł Police przy zakładach chemicznych może być najbardziej obciążonym ze wszystkich dziesięciu węzłów ZOS.
Dodatkowo podobnie jak władze Szczecina, tak i władze Polic liczą, ze drogowe inwestycje przyciągną nowych inwestorów.
– Liczymy też na rozwój gospodarczy, bo wzdłuż takiej trasy mogą się otwierać różne punkty jak restauracje, sklepy czy hotele dedykowane turystom. To dodatkowe pieniądze dla gminy – dodaje Krzysztof Kubistal.
Police swoją obwodnicę wytyczą od strony Przęsocina. Dokładny przebieg trasy poznamy w przyszłym roku. Zaprojektowanie i wybudowanie odcinka łączącego obwodnicę Polic z Trasą Północną zajmie kilka lat. Mieszkańcy Polic obwodnicą pojadą w 2028 roku.
A to nie koniec drogowych inwestycji w Policach.
– SKM, która niebawem ruszy skomunikuje w końcu Police z prawobrzeżną częścią Szczecina. Teraz z Polic bez problemu wsiądziemy do pociągu i dojedziemy do Szczecina. Do tej pory dla osób jeżdżących autobusami i pociągami było to bardzo trudne i uciążliwe. Przejechanie przez miasto czasami zajmuje nawet 2 godziny. W końcu Police będą skomunikowane ze stolicą województwa – mówi radny Krzysztof Kubistal.
A dwa miesiące przed planowanym terminem Starostwo Powiatowe w Policach oddało do użytku wyremontowaną drogę Stobno-Mierzyn. Nową nawierzchnie zyskał 930 metrowy odcinek od skrzyżowania z ul. Wędrowną i ul. Osiedle pod Lipami w Mierzynie do Stobna.