Zachodnia obwodnica Szczecina staje się faktem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawców i ma komplet pozwoleń na budowę. Pięciokilometrowy tunel między Policami a Goleniowem będzie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce, przebiegającym pod Odrą i terenami zakładów chemicznych.
Tunel zostanie wydrążony maszyną TBM (tzw. tunelownicą) o średnicy prawie 15 metrów. Dno konstrukcji znajdzie się 51 metrów pod powierzchnią ziemi, a jezdnia będzie przebiegać na głębokości 45 metrów. W środku powstaną dwie równoległe nawy – osobna dla każdego kierunku. Każda z dwoma pasami ruchu plus pas awaryjny. Dla bezpieczeństwa: 19 przejść ewakuacyjnych między nawami.
Dla porównania – tunel w Świnoujściu ma tylko jedną nawę z ruchem dwukierunkowym. Szczecińska przeprawa będzie znacznie bardziej zaawansowana.
Kiedy pojedziemy?
Dwa pierwsze odcinki (Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police) mają być gotowe w 2029 roku. Do tunelu wjedziemy później – w 2033 roku, po zakończeniu drążenia i wyposażenia.
Zachodnia obwodnica domknie pierścień wokół Szczecina, łącząc węzeł Szczecin Zachód na A6 z węzłem Goleniów Północ na S3/S6. To odciąży przeciążone drogi, szczególnie w sezonie letnim. Nowa trasa ułatwi też transport towarów i rozwój gospodarczy regionu.
Projekt jest gotowy, a wykonawcy już niedługo ruszą z pracami. To jedna z najbardziej ambitnych inwestycji drogowych w kraju.












