Home Motoryzacja Szczecin ma nowy zabytek. To legenda polskich dróg
MotoryzacjaHistoria

Szczecin ma nowy zabytek. To legenda polskich dróg

1.4k

O tym, że zabytki na czterech kółkach cieszą się wielkim zainteresowaniem ze strony mieszkańców, nie trzeba nikogo przekonywać. Wie o tym również jeden z wielu szczecińskich miłośników komunikacji miejskiej, który pozyskał kolejny zabytkowy autobus do lokalnej kolekcji. 

Tym nowym nabytkiem jest Autosan H9-21 z 1990 roku. To przedstawiciel legendarnej już rodziny autobusów H9, produkowanych przez sanocki Autosan w latach 1973-2002. Autobusy tego typu zdobyły ogromną popularność w przedsiębiorstwach PKS, a potem również wśród prywatnych przewoźników. Duża w tym zasługa prostej i wytrzymałej na złą jakość polskich dróg konstrukcji, łatwości napraw i serwisu oraz niskiej, przystępnej ceny.

Dziś są powoli zastępowane przez znacznie nowocześniejsze i spełniające współczesne wymagania autokary, jednak do niektórych z nich po zakończeniu eksploatacji na drogach uśmiechnęło się szczęście. Dzięki uporowi entuzjastów zabytkowej motoryzacji są przywracane do dawnej świetności i cieszą oczy zarówno starszych, jak i młodszych Polaków. 

– Autobus, który sprowadziłem, ma bardzo ciekawą historię – mówi Damian Damljanović, prezes Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej, szczęśliwy właściciel Autosana – Od początku służył w wojsku, jako pojazd Dowództwa Wojsk Lądowych. Następnie, już „po cywilnemu” [w latach 2012-2021 – przyp. red.], służył u prywatnego przewoźnika z Piotrkowic. Do nas trafił prosto od gnieźnieńskiego Stowarzyszenia Miłośników Sprzętu Wojskowego „Militarni”. 

Jaka przyszłość go czeka w Szczecinie? Zostanie on udostępniony STMKM (Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej) i będzie można go wynająć na dowolne okazje, np. wesele, wieczór kawalerski lub panieński, czy urodziny. Od czasu do czasu będą odbywać się różne imprezy z jego udziałem, a w planach Towarzystwa jest też linia turystyczna obsługiwana zabytkowymi autobusami. 

Poza wspomnianym Autosanem, Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej posiada w swojej kolekcji inne pojazdy – Autosana H9-35 z 1991 roku (jest w fazie generalnego remontu, który powinien zakończyć się jesienią br.), Volvo B10MA z 1998 roku, oraz trzy tramwaje z rodziny N/4N – wagon silnikowy z 1962 roku i dwie przyczepy z lat 1955-1961. Ponadto kolekcja szczecińskich zabytków komunikacji liczy sobie nie tylko pojazdy będące własnością STMKM, Tramwajów Szczecińskich i Muzeum Techniki i Komunikacji, ale również pojazdy osób prywatnych. Są to: Ikarus 280 z 1989 roku, Jelcz M11 z 1990 r., Autosan H6 z 1998 r. i MAN NG313 z 2002 roku. 

Powiązane artykuły

AktualnościHistoria

To będzie kolejna atrakcja Puszczy Wkrzańskiej. Ponad 100-letnie Źródło Bystrego Potoku znów cieszy oko

Znany miłośnik historii Szczecina, dr Marek Łuczak, nie przestaje zaskakiwać i sprawiać...

AktualnościHistoriaKultura

Powstanie Warszawskie w „Przełomach”. Wernisaż grafik Andrzeja Kowalczyka już dzisiaj

Przed nami okrągła, 80. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego. Z tej okazji Muzeum...

AktualnościHistoria

Zrobiony z brzozy i sznurowadła. To nie jest zwykły krzyż, to symbol

Na ekspozycji w Muzeum Narodowym – Centrum Dialogu Przełomy znajduje się krzyż....

RozmowyAktualnościHistoria

Aleksandra Kopińska-Szykuć o legendarnej wieży: „Nie wtrącajmy się do cudzych prezentów”

Elektryzuje, pobudza wyobraźnię, dla wielu niesie tajemnice – wieża Quistorpa to jeden...