Jak informuje Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, sprawdzono 125 szkół w kontekście warunków do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego. Ujawniono wiele nieprawidłowości, ale najbardziej szokuje to, że dzieci nie korzystają z natrysków. Dlaczego? „Prawie 40% dzieci i młodzieży deklaruje brak potrzeby!”
66 szkół podstawowych, 16 liceów ogólnokształcących, 1 szkoła branżowa i 42 zespoły szkół – to placówki, które znalazły się po lupa inspektów stacji sanitarno-epidemiologicznych.
Większość placówek, tj. 78% posiadała szkolny zespół sportowy składający się z jednej lub dwóch sal sportowych oraz pomieszczeń pomocniczych, tj. przebieralni, natryskowni, ustępów, przechowalni sprzętu sportowego oraz gabinetu wychowania fizycznego. Na podstawie uzyskanych informacji stwierdzono, iż część placówek nie korzysta z całej dostępnej infrastruktury, szczególnie w zakresie natryskowni.
Kontrole wykazały, że jedynie w 2 szkołach uczniowie korzystają z natrysków po każdych zajęciach, w pozostałych albo sporadycznie, albo wcale. W 27 placówkach natryski są w ogóle nieużywane. W ponad 12% szkół natryskownie zostały wyłączone z użytkowania z powodu nieprawidłowego stanu sanitarno-technicznego lub zmiany sposobu użytkowania, tj. przechowywane jest w nich wyposażenie sportowe bądź służą jako dodatkowe miejsca do przebierania dla uczniów.
Dlaczego uczniowie nie korzystają z natrysków?
Z uzyskanych od uczniów oraz nauczycieli informacji wynika, że większość uczniów (72%) uważa, iż przerwy między lekcjami są zbyt krótkie, natomiast w przypadku ostatnich zajęć lekcyjnych spieszą się do domu. Niestety prawie 40% dzieci i młodzieży deklaruje brak potrzeby korzystania z natrysków. Przyczyną tego jest najprawdopodobniej brak właściwych nawyków higienicznych – informuje Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna.
W czasie czynności kontrolnych stwierdzono ponadto, że 31% pomieszczeń wchodzących w skład bloków sportowych jest w nieprawidłowym stanie sanitarno-technicznym. Kierujących placówkami zobowiązano do podjęcia niezwłocznych działań naprawczych.