Home Aktualności Prawie stuletni szczeciński tramwaj odnalazł się w Krakowie i odzyskał swoją świetność 
AktualnościTurystyka

Prawie stuletni szczeciński tramwaj odnalazł się w Krakowie i odzyskał swoją świetność 

1.2k
fot. MPK Kraków

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ma powody do dumy. Do kolekcji zabytkowych tramwajów dołączył prawie stuletni tramwaj Wismar ze szczecińską przeszłością. 

Wyprodukowany w 1930 roku wagon typu Wismar o numerze 506 został wyremontowany według stanu, jaki reprezentowały bliźniacze pojazdy w latach powojennych. Dziś został zaprezentowany po gruntownym i pieczołowicie wykonanym remoncie, a w sezonie wakacyjnym będzie obsługiwać krakowską „zerówkę”. 

Warto wspomnieć, że podobny tramwaj ma w swojej kolekcji poznańskie MPK, jednak wyprodukowany w zakładach w Niesky. Pisaliśmy o nim w odrębnym artykule:

Zabytkowy, niskopodłogowy tramwaj ze Szczecina turystycznym hitem w Poznaniu 

To, co wyróżnia ten prawie stuletni wagon, to jego budowa. Twórcy tego tramwaju już na początku XX wieku zaprojektowali w jego części środkowej niskopodłogowe wejście. To jedna z zaledwie kilku konstrukcji tego typu, w którym takie rozwiązanie wtedy zastosowano. Także wnętrze wagonu zostało wykonane z dbałością o jak największy komfort jadących. Były tam miękkie siedzenia i chromowane elementy wyposażenia. Cała konstrukcja została wykonana z lekkich profili stalowych, połączonych nitami i wzmocniona drewnianym wypełnieniem. To gwarantowało lekkość tramwaju, a jednocześnie sprawiało, że wagon zyskiwał nowoczesny wygląd. 

Produkcję wagonów wykonano w zakładach we Wrocławiu (tam powstało 15 tramwajów silnikowych) oraz w zakładach Niesky (Christoph & Unmack) i Wismar (Waggonfabrik Wismar), gdzie powstało po 10 wagonów doczepnych. Wszystkie zostały wyprodukowane dla Tramwajów Szczecińskich i tam kursowały aż do lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia. W 1946 część z nich została przekazana do Poznania.

– Ten typ tramwaju nie kursował nigdy w Krakowie, ale charakteryzuje się na tyle wyjątkową konstrukcją, że zdecydowaliśmy się na dołączenie go do naszej kolekcji historycznych pojazdów. Na pewno jest ważnym elementem historii rozwoju komunikacji tramwajowej w Polsce i jestem pewny, że zachwyci każdego pasażera – wyjaśniał podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Remont tego tramwaju nie był prosty. Wagony, które eksploatowano w Szczecinie przeszły w ciągu wielu lat liczne zmiany i modernizacje. Tramwaje silnikowe z braku części zamieniono na przyczepy. Do czasów obecnych przetrwały tylko wagony będące w rękach prywatnych, służące jako altany ogrodowe. Pracownikom krakowskiego przewoźnika udało się pomimo tego wiernie przywrócić wyposażenie tramwaju, odpowiadające ich pierwszemu okresowi eksploatacji w Polsce. Szczeciński tramwaj Wismar 506 dołącza do zabytkowych wagonów z innych polskich miast, które już posiada w swojej kolekcji historycznych pojazdów MPK w Krakowie. Są to: wagon Linke-Hofmann z Wrocławia, K z Warszawy, Ring i KSW z Gdańska, 105NT z Katowic. W kolekcji są także kursujące w przeszłości w Krakowie cztery wagony z Norymbergi: T4, B4 i dwa wagony GT6.

Powiązane artykuły

AktualnościKultura

Wielkie szanty The Tall Ships Races, czyli żeglarskie granie podczas finału regat

Czym byłyby żeglarskie wyprawy bez szant! Nie inaczej będzie podczas wielkiego finału...

AktualnościBiznes i inwestycjeW regionie

Przetargi na sprzęt diagnostyczny pod lupą CBA. Służby weszły do dwóch szpitali w regionie

Funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego zabezpieczyli dokumentację przetargową w placówkach medycznych z Koszalina,...

AktualnościKultura

Drugi sezon „Odwilży” już niedługo na platformie Max. Zobacz pierwszy zwiastun! [WIDEO]

Już 23 sierpnia na platformie Max pojawi się długo wyczekiwany, drugi sezon...

Aktualności

Już od jutra wprowadzona zostaje czasowa organizacja ruchu nad Odrą

Równo za tydzień będziemy już uczestniczyć w finale regat The Tall Ships...