Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ma powody do dumy. Do kolekcji zabytkowych tramwajów dołączył prawie stuletni tramwaj Wismar ze szczecińską przeszłością.
Wyprodukowany w 1930 roku wagon typu Wismar o numerze 506 został wyremontowany według stanu, jaki reprezentowały bliźniacze pojazdy w latach powojennych. Dziś został zaprezentowany po gruntownym i pieczołowicie wykonanym remoncie, a w sezonie wakacyjnym będzie obsługiwać krakowską „zerówkę”.
Warto wspomnieć, że podobny tramwaj ma w swojej kolekcji poznańskie MPK, jednak wyprodukowany w zakładach w Niesky. Pisaliśmy o nim w odrębnym artykule:
Zabytkowy, niskopodłogowy tramwaj ze Szczecina turystycznym hitem w Poznaniu
To, co wyróżnia ten prawie stuletni wagon, to jego budowa. Twórcy tego tramwaju już na początku XX wieku zaprojektowali w jego części środkowej niskopodłogowe wejście. To jedna z zaledwie kilku konstrukcji tego typu, w którym takie rozwiązanie wtedy zastosowano. Także wnętrze wagonu zostało wykonane z dbałością o jak największy komfort jadących. Były tam miękkie siedzenia i chromowane elementy wyposażenia. Cała konstrukcja została wykonana z lekkich profili stalowych, połączonych nitami i wzmocniona drewnianym wypełnieniem. To gwarantowało lekkość tramwaju, a jednocześnie sprawiało, że wagon zyskiwał nowoczesny wygląd.
Produkcję wagonów wykonano w zakładach we Wrocławiu (tam powstało 15 tramwajów silnikowych) oraz w zakładach Niesky (Christoph & Unmack) i Wismar (Waggonfabrik Wismar), gdzie powstało po 10 wagonów doczepnych. Wszystkie zostały wyprodukowane dla Tramwajów Szczecińskich i tam kursowały aż do lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia. W 1946 część z nich została przekazana do Poznania.
– Ten typ tramwaju nie kursował nigdy w Krakowie, ale charakteryzuje się na tyle wyjątkową konstrukcją, że zdecydowaliśmy się na dołączenie go do naszej kolekcji historycznych pojazdów. Na pewno jest ważnym elementem historii rozwoju komunikacji tramwajowej w Polsce i jestem pewny, że zachwyci każdego pasażera – wyjaśniał podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Remont tego tramwaju nie był prosty. Wagony, które eksploatowano w Szczecinie przeszły w ciągu wielu lat liczne zmiany i modernizacje. Tramwaje silnikowe z braku części zamieniono na przyczepy. Do czasów obecnych przetrwały tylko wagony będące w rękach prywatnych, służące jako altany ogrodowe. Pracownikom krakowskiego przewoźnika udało się pomimo tego wiernie przywrócić wyposażenie tramwaju, odpowiadające ich pierwszemu okresowi eksploatacji w Polsce. Szczeciński tramwaj Wismar 506 dołącza do zabytkowych wagonów z innych polskich miast, które już posiada w swojej kolekcji historycznych pojazdów MPK w Krakowie. Są to: wagon Linke-Hofmann z Wrocławia, K z Warszawy, Ring i KSW z Gdańska, 105NT z Katowic. W kolekcji są także kursujące w przeszłości w Krakowie cztery wagony z Norymbergi: T4, B4 i dwa wagony GT6.