Home Historia Płaskorzeźby na szpitalu przy Arkońskiej w Szczecinie. Zwróciliście kiedykolwiek na nie uwagę?
Historia

Płaskorzeźby na szpitalu przy Arkońskiej w Szczecinie. Zwróciliście kiedykolwiek na nie uwagę?

327

Na ścianach bocznych zewnętrznych dwóch budynków od ulicy Arkońskiej można jeszcze zauważyć drewniane płaskorzeźby usytuowane tuż pod oknami. W momencie powstania reliefów w murach budynków znajdował się kompleks Kriegmütter- und Wohnhaus Johannistal (Dom Matek Wojny i dom mieszkalny 'Johannistal’), obecnie to bloki szpitalne z oddziałami (A po lewej od wejścia głównego i B po prawej od wejścia głównego) Szpital Wojewódzki w Szczecinie – Arkońska i Zdunowo.

 

Same płaskorzeźby wykonane zostały na zlecenie ’Handwerkskammer Stettin’ (Izby Rzemieślniczej w Szczecinie), zaprojektowane przez malarza Spintiego, a wykonane przez rzeźbiarza-snycera Bräuera, w swoim czasie stanowiły nietuzinkową ozdobę i rzadki kunszt autora. Wykonanie starą techniką snycerską ( artystyczne rzeźbiony w drewnie element na podstawie szkicu) poprzez pogłębiania konturów rysunku i końcowy bejcowaniu.

 

Wzmianka w niemieckiej gazecie z 1941 roku w Pommersches Handwerksblatt. Tłumaczenie artykułu z gazety : „Rękodzieło pomorskie w domu matek wojennych Johannistal i internacie w Szczecinie”.

Powstały prawdopodobnie w czasie funkcjonowania w tym miejscu ’Alterscheim-Stettin-Johannistal’, czyli Domu Starców działającego w tej lokalizacji do 1939 roku. Same płaskorzeźby przedstawiają ludzi przy różnych pracach społecznych i zawodowych. Zdjęcia wszystkich reliefów, które możecie sami zobaczyć z zewnątrz. Schody i zdobne panele znajdują się w miejscu niedostępnym – wewnątrz budynków szpitala. W dużym holu głównym zwracają uwagę całkowicie samonośne spiralne schody. Dzięki zaawansowanej konstrukcji z potężnymi panelami bocznymi sklejanymi z pojedynczych kawałków drewna oraz atrakcyjnemu wzornictwu słupka i poręczy.

 

 

Wojenne matki i internat Johannistal przedstawiają szereg dobrych przykładów pomorskiego rzemiosła i kunsztu rzemieślniczego. Na zewnątrz reprezentacyjnego budynku szczególnie rzuca się w oczy rzeźba w drewnie, wykonana w technice szczegółowego szkicu, która jest często wykonywana dzisiaj i która jest szczególnie efektowna dzięki kolorowaniu. Są one dobrze wkomponowane w cały budynek od frontu ulicy, a także od strony ogrodu. Prace zostały zaprojektowane przez malarza Spintiego i wykonane przez rzeźbiarza w drewnie Bräuera. W dużym holu głównym zwracają uwagę całkowicie samonośne spiralne schody. Dzięki zaawansowanej konstrukcji z potężnymi panelami bocznymi sklejanymi z pojedynczych kawałków drewna oraz atrakcyjnemu wzornictwu słupka i poręczy. Trepve wykonał budowniczy schodów Redepennig, prace tokarskie wykonał mistrz tokarski Gladzewti. Wszyscy wymienieni mistrzowie pochodzą ze Stettina.

Powiązane artykuły

AktualnościHistoria

To będzie kolejna atrakcja Puszczy Wkrzańskiej. Ponad 100-letnie Źródło Bystrego Potoku znów cieszy oko

Znany miłośnik historii Szczecina, dr Marek Łuczak, nie przestaje zaskakiwać i sprawiać...

AktualnościHistoriaKultura

Powstanie Warszawskie w „Przełomach”. Wernisaż grafik Andrzeja Kowalczyka już dzisiaj

Przed nami okrągła, 80. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego. Z tej okazji Muzeum...

AktualnościHistoria

Zrobiony z brzozy i sznurowadła. To nie jest zwykły krzyż, to symbol

Na ekspozycji w Muzeum Narodowym – Centrum Dialogu Przełomy znajduje się krzyż....

RozmowyAktualnościHistoria

Aleksandra Kopińska-Szykuć o legendarnej wieży: „Nie wtrącajmy się do cudzych prezentów”

Elektryzuje, pobudza wyobraźnię, dla wielu niesie tajemnice – wieża Quistorpa to jeden...