Home Historia Płaskorzeźby na szpitalu przy Arkońskiej w Szczecinie. Zwróciliście kiedykolwiek na nie uwagę?
Historia

Płaskorzeźby na szpitalu przy Arkońskiej w Szczecinie. Zwróciliście kiedykolwiek na nie uwagę?

317

Na ścianach bocznych zewnętrznych dwóch budynków od ulicy Arkońskiej można jeszcze zauważyć drewniane płaskorzeźby usytuowane tuż pod oknami. W momencie powstania reliefów w murach budynków znajdował się kompleks Kriegmütter- und Wohnhaus Johannistal (Dom Matek Wojny i dom mieszkalny 'Johannistal’), obecnie to bloki szpitalne z oddziałami (A po lewej od wejścia głównego i B po prawej od wejścia głównego) Szpital Wojewódzki w Szczecinie – Arkońska i Zdunowo.

 

Same płaskorzeźby wykonane zostały na zlecenie ’Handwerkskammer Stettin’ (Izby Rzemieślniczej w Szczecinie), zaprojektowane przez malarza Spintiego, a wykonane przez rzeźbiarza-snycera Bräuera, w swoim czasie stanowiły nietuzinkową ozdobę i rzadki kunszt autora. Wykonanie starą techniką snycerską ( artystyczne rzeźbiony w drewnie element na podstawie szkicu) poprzez pogłębiania konturów rysunku i końcowy bejcowaniu.

 

Wzmianka w niemieckiej gazecie z 1941 roku w Pommersches Handwerksblatt. Tłumaczenie artykułu z gazety : „Rękodzieło pomorskie w domu matek wojennych Johannistal i internacie w Szczecinie”.

Powstały prawdopodobnie w czasie funkcjonowania w tym miejscu ’Alterscheim-Stettin-Johannistal’, czyli Domu Starców działającego w tej lokalizacji do 1939 roku. Same płaskorzeźby przedstawiają ludzi przy różnych pracach społecznych i zawodowych. Zdjęcia wszystkich reliefów, które możecie sami zobaczyć z zewnątrz. Schody i zdobne panele znajdują się w miejscu niedostępnym – wewnątrz budynków szpitala. W dużym holu głównym zwracają uwagę całkowicie samonośne spiralne schody. Dzięki zaawansowanej konstrukcji z potężnymi panelami bocznymi sklejanymi z pojedynczych kawałków drewna oraz atrakcyjnemu wzornictwu słupka i poręczy.

 

 

Wojenne matki i internat Johannistal przedstawiają szereg dobrych przykładów pomorskiego rzemiosła i kunsztu rzemieślniczego. Na zewnątrz reprezentacyjnego budynku szczególnie rzuca się w oczy rzeźba w drewnie, wykonana w technice szczegółowego szkicu, która jest często wykonywana dzisiaj i która jest szczególnie efektowna dzięki kolorowaniu. Są one dobrze wkomponowane w cały budynek od frontu ulicy, a także od strony ogrodu. Prace zostały zaprojektowane przez malarza Spintiego i wykonane przez rzeźbiarza w drewnie Bräuera. W dużym holu głównym zwracają uwagę całkowicie samonośne spiralne schody. Dzięki zaawansowanej konstrukcji z potężnymi panelami bocznymi sklejanymi z pojedynczych kawałków drewna oraz atrakcyjnemu wzornictwu słupka i poręczy. Trepve wykonał budowniczy schodów Redepennig, prace tokarskie wykonał mistrz tokarski Gladzewti. Wszyscy wymienieni mistrzowie pochodzą ze Stettina.

Powiązane artykuły

AktualnościHistoria

37 lat temu Jan Paweł II odwiedził Szczecin. Co zostawił po sobie?

Te siedem godzin i piętnaście minut zmieniły szczecinian i miasto na zawsze....

HistoriaW regionie

Wzgórze Waldensów i tajemnicza kapliczka

Waldensi byli ugrupowaniem chrześcijańskim zawiązanym około 1170 roku w Południowej Francji jako...

HistoriaKultura

Zbigniewa Cybulskiego związki ze Szczecinem

Publiczność zapamiętała go jako „polskiego Jamesa Deana”, osobę nonkonformistyczną, łamiącą wszelkie możliwe...