Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wczoraj uruchomiono nową stację kolejową „Goleniów Park Przemysłowy”, ulokowaną w bezpośrednim sąsiedztwie tej strefy ekonomicznej. A to dopiero początek procesu wdrażania całej SKM.
– To dla nas szczególna chwila, ponieważ jest to pierwszy przystanek, który uruchamiamy w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – powiedział podczas oficjalnej prezentacji dla dziennikarzy Roman Walaszkowski, dyrektor Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. – Sporo pracowników Goleniowskiego Parku Przemysłowego dojeżdża ze Szczecina i innych kierunków, więc jest to dla nich naprawdę duże udogodnienie.
Poza samą stacją i infrastrukturą kolejową, której budowy podjęło się PKP, zbudowano też parking P&R dla kierowców samochodów osobowych, parking rowerowy, ścieżkę rowerową i pętlę autobusową dla autobusów, które połączą nową stację ze strefą ekonomiczną. Tą drugą część zrealizowała Gmina Goleniów przy wsparciu finansowym ze strony Unii Europejskiej i SSOM.
– To nowy standard dla mieszkańców naszej gminy, jak i również pracownikom zakładów znajdujących się w Parku Przemysłowym – podkreślił Tomasz Banach, zastępca burmistrza Gminy Goleniów. – Daje nam to szansę skomunikowania ze Szczecinem i pozostałymi miastami naszego województwa, a także przyciągnięcia nowych pracowników do zakładów ulokowanych w Parku. Długo o to walczyliśmy i cieszymy się, że tak się stało.
Uruchomienie tej stacji, podobnie jak pierwszego etapu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, to dopiero początek procesu uruchamiania całego przedsięwzięcia. Trwa jeszcze budowa kolejnych nowych przystanków w Szczecinie i w stronę Gryfina (te mają zostać uruchomione jeszcze w tym roku), a prace na linii kolejowej do Polic mają zakończyć się na przełomie 2025 i 2026 roku.
– W tym momencie kończymy na poszczególnych torach na odcinkach Szczecin Turzyn-Szczecin Niebuszewo, Szczecin Niebuszewo-Szczecin Gocław i Szczecin Skolwin-Police, wraz z modernizacją peronów istniejących na nich przystanków – powiedział Maciej Korzeniewski, zastępca dyrektora Regionu Zachodniego PKP PLK. – Ponadto zmodernizowaliśmy układ torowy na stacji Szczecin Skolwin, na ukończeniu są prace związane z peronem. Będziemy też budować nowe przystanki, w tej chwili czekamy na uzyskanie stosownych pozwoleń na ich budowę.
Po uruchomieniu trasy do Polic rolę głównego węzła dla SKM ma przejąć stacja Szczecin Niebuszewo, gdzie swój bieg będą kończyły pociągi ze Stargardu, Goleniowa i Gryfina, a częstotliwość w godzinach szczytu ma wtedy sięgać 10-15 minut.
– Dopiero wtedy będziemy mogli mówić o ukończeniu tego projektu w pełnym wymiarze – zaznaczył Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego. – Natomiast dzisiaj robimy pierwszy krok ku niemu, a mianowicie zwiększamy ilość połączeń i otwieramy kolejne elementy infrastruktury, by w kolejnych miesiącach coraz bardziej integrować transport publiczny w całym Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym. A to wszystko z korzyścią dla wszystkich pasażerów.
Przypomnijmy, że od wczoraj pasażerowie mogą korzystać ze zwiększonej oferty przewozowej, w ramach której pojawiły się dodatkowe pary pociągów na trasach do Goleniowa (4 pary), Stargardu (4 pary) i Gryfina (6 par). Było to możliwe dzięki porozumieniu gmin tworzących SKM na temat dofinansowania dodatkowych połączeń, których operatorem jest Polregio (tabor do ich realizacji dostarcza województwo zachodniopomorskie).
Do końca tego roku Szczecin wyda na ten cel 1,76 milionów złotych, miasto Stargard oraz gminy Goleniów i Gryfino po 854 tysięcy złotych każde, a gminy Kobylanka i Stargard po 22 tysiące złotych.
Jeszcze 1 września tego roku ma zostać uruchomiony wspólny, miesięczny bilet metropolitalny umożliwiający korzystanie z pociągów, jak i również z komunikacji miejskiej w Szczecinie, Stargardzie, Gryfinie i Goleniowie.
– Już porozumieliśmy się co do kwoty za wspólny bilet metropolitalny i dzisiaj mogę powiedzieć, że to będzie bardzo atrakcyjna oferta dla pasażerów – podkreśla Roman Walaszkowski, który nie zdradza szczegółów finansowych takiej oferty.