Home Biznes i inwestycje Nowy most kolejowy na Regalicy ma się dobrze. Będzie z niego korzystać również SKM
Biznes i inwestycje

Nowy most kolejowy na Regalicy ma się dobrze. Będzie z niego korzystać również SKM

330
most na regalicy
Foto: źródło Twoje Radio

Stacja w Podjuchach będzie jednym z wielu przystanków przyszłej linii SKM, łączącej szczecińskie Niebuszewo z Gryfinem. Na jej uruchomienie trzeba będzie jeszcze poczekać, ponieważ gmina Gryfino nie zdecydowała się na finansowanie dodatkowych pociągów.

 

Nowa dwutorowa przeprawa o stalowej konstrukcji kratownicowej i żelbetowych podporach, którą pociągi pokonują z prędkością maksymalną 120 km/h, powstała w sąsiedztwie starego mostu zwodzonego pamiętającego jeszcze czasy Cesarstwa Niemieckiego. Został on zbudowany w 1877 roku jako część dzisiejszej linii kolejowej nr 273 (Wrocław – Szczecin). Od początku jego charakterystyczną cechą było piąte przęsło, obracające się o 90 stopni w miarę potrzeb. Podczas remontu przeprowadzonego w latach 1933-35 zastąpiono je przęsłem zwodzonym z przeciwwagą, podnoszonym w górę za pomocą silnika elektrycznego w ciągu niecałych ośmiu sekund.

Budowa nowego mostu odbywała się w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły, dofinansowanego z funduszy unijnych. Budowlani uwzględnili zalecenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, nakazujące zachowanie elementów mechanicznych przęsła zwodzonego o długości ok. 17,5 m, znajdującego się od strony Międzyodrza.

W konsekwencji wykonywanych prac trzeba było przebudować układ torowy stacji Szczecin Podjuchy, a także zbudować nową nastawnię z nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, dzięki czemu znacznie poprawiło się bezpieczeństwo ruchu pociągów. Pasażerowie mogą korzystać również z nowego peronu przystosowanego dla potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażonego w wygodne przejście podziemne, wiaty, ławki i oświetlenie LED. Dużo wcześniej, w ramach budowy infrastruktury pod stację Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, powstał parking dla 144 samochodów wraz z pętlą autobusową, z której korzystają autobusy linii 66, 85 i 904.

Stacja w Podjuchach będzie jednym z wielu przystanków przyszłej linii SKM, łączącej szczecińskie Niebuszewo z Gryfinem. Na jej uruchomienie trzeba będzie jeszcze poczekać, ponieważ gmina Gryfino nie zgodziła się na dofinansowanie dodatkowych połączeń.

Na koniec jeszcze mała ciekawostka… Stary most, rozebrany na początku ubiegłego roku, miał swoje pięć minut w kulturze – został on bohaterem nominowanego do Oscara amerykańsko-czeskiego filmu krótkometrażowego Most z 2003 roku w reżyserii Bobby’ego Garabediana.

Antoni Stefański

Powiązane artykuły

czy są inwestycje, które można skończyć przed czasem? najwyraźniej tak!
Biznes i inwestycje

Czy są inwestycje, które można skończyć przed czasem? Najwyraźniej tak!

Miła niespodzianka dla mieszkańców Szczecina – oświetlenie uliczne LED na ul. Tenisowej...

metamorfoza w centrum szczecina. są pieniądze na przebudowę placu orła białego
Biznes i inwestycje

Metamorfoza w centrum Szczecina. Są pieniądze na przebudowę placu Orła Białego

Plac Orła Białego czeka prawdziwa metamorfoza. Dzięki ponad 12,5 mln zł dofinansowania...

pożyczka, która się opłaca. nowy impuls dla zielonego budownictwa w szczecinie
Biznes i inwestycje

Pożyczka, która się opłaca. Nowy impuls dla zielonego budownictwa w Szczecinie

Już 23 kwietnia 2025 roku o godzinie 8:00 rusza nabór wniosków w...

podskoki, przysiady i marsz! nowa kładka nad struga przeszła swój pierwszy test wytrzymałości
Biznes i inwestycje

Podskoki, przysiady i marsz! Nowa kładka nad Struga przeszła swój pierwszy test wytrzymałości

Nowa kładka pieszo-rowerowa nad ulicą Struga w Szczecinie właśnie zdała swój pierwszy,...