Na terenie lotniska w podszczecińskim Goleniowie zostanie wykonany nowy system świetlnych pomocy nawigacyjnych CAT II wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Jego wykonawcą została firma Elektrotim z Wrocławia, z którą podpisano dzisiaj umowę na realizację zadania opiewającego na kwotę prawie 9,4 milionów euro. Aż 75% tej kwoty stanowi dofinansowanie od dwóch podmiotów:
- 50% ze środków instrumentu finansowego „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2) – w ramach podpisanej umowy wykonawczej z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA);
- 25% kwoty dofinansowania będzie pochodzić z budżetu spółki Polskie Porty Lotnicze.
Cała inwestycja ma zostać wykonana w 17 miesięcy (4 miesiące na przygotowanie projektu, 11 miesięcy prac budowlano–montażowych, 2 miesiące – certyfikacja).
– To wielki dzień dla naszego regionalnego lotniska. Pokazuje on bowiem, że współpraca wszystkich udziałowców spółki Port Lotniczy Szczecin-Goleniów przyniosła efekt w postaci rozpoczęcia jakże niezbędnej dla szczecińskiego lotniska inwestycji – powiedział Maciej Dziadosz, prezes zarządu Portu Lotniczego Szczecin–Goleniów. – Jesteśmy pewni, że dzięki wykluczeniu odwołań samolotów z przyczyn pogodowych, bo obecny system takie zachowania wymuszał, z jednej strony zwiększymy zaufanie pasażerów co do niezawodności połączeń, z drugiej zaś damy jasny sygnał, że nasza infrastruktura sprzyja rozwojowi siatki połączeń lotniczych.
Obecny system ILS CAT I pozwala lądować przy chmurach na wysokości 200 stóp i widoczności poziomej 550 metrów. ILS CAT II pozwalać będzie na lądowanie przy chmurach na wysokości 100 stóp i widoczności poziomej 300 metrów.