Home Biznes i inwestycje Kupili hybrydy i… zapłacą więcej, niż pierwotnie planowano
Biznes i inwestycje

Kupili hybrydy i… zapłacą więcej, niż pierwotnie planowano

357
pociągi
Foto: źródło polregio.pl

Od trzech lat pasażerowie pociągów regionalnych województwa zachodniopomorskiego korzystają z hybrydowych pociągów produkcji nowosądeckiego Newagu. Teraz okazało się, że samorząd zapłacił za nie więcej, niż pierwotnie przewidywano.

 

Winna wszystkiemu jest waloryzacja umowy, którą województwo podpisało z producentem na dostawę zespołów trakcyjnych typu EN63h (nazwa handlowa „Impuls 2”), o napędzie elektryczno-spalinowym, dotycząca dostarczonych już dziewięciu jednostek (w tym siedmiu kupionych w ramach opcji). Umowę na ich zakup podpisano w lipcu 2020 roku, a pierwsze z nich weszły do eksploatacji w styczniu roku następnego.

We wrześniu 2022 roku, a więc jeszcze przed dostawą ostatnich czterech pojazdów, Newag zwrócił się do zachodniopomorskich urzędników z wnioskiem o podjęcie rozmów w sprawie waloryzacji wynagrodzenia za zrealizowaną umowę, wskazując na czynniki, które spowodowały wzrost kosztów realizacji zamówienia – pandemię koronawirusa i wojnę w Ukrainie. Region postawił warunek przedstawienia przez nowosądecką fabrykę kalkulacji zmian wysokości cen mających wpływ na wartość gotowych jednostek.

– Newag przedstawił zestawienie tabelaryczne wzrostu kosztów, udokumentowane skanami dokumentów zakupowych oraz obszernymi wyjaśnieniami – pisze Michał Szymajda na łamach portalu rynek-kolejowy.pl, powołując się na informacje podane przez samorząd województwa. – Wykazano, że koszt produkcji jednego pojazdu wzrósł o 840.526,05 zł co stanowi około 4,2 % ceny zaoferowanej przez producenta Newag w roku 2020 r. Producent w pismach wskazał nawet na konkretne składniki kosztowe, na które składać się ma wzrost cen materiałów i podzespołów o 490.526,05 zł oraz wzrost kosztów robocizny o 349 998,00 zł.

Po uwzględnieniu wzrostu kosztów okazało się, że każdy z czterech ostatnich pojazdów będzie kosztować 20,8 milionów złotych netto (pierwotna cena wynosiła 20 milionów złotych), co oznacza łączny wzrost kosztu realizacji umowy o 3,36 mln zł netto.

Powiązane artykuły

wynalazki ze szczecina
AktualnościBiznes i inwestycjeEdukacja

Wynalazki kiedyś wprowadzały Szczecin na salony. Jak jest dziś?

Nie tylko paprykarz i pasztecik, a dawniej fabryka samochodów i dżinsy Odra...

stacja badawcza zwik
AktualnościBiznes i inwestycjeEkologia i zdrowie

Szczecińskie wodociągi uruchomiły innowacyjną stację badawczą. Wyniki będą ważne dla planowanych inwestycji

Szczecińskie wodociągi uruchomiły innowacyjną stację badawczą, której celem jest wykrywanie i eliminacja...

pumptrack szczecin
AktualnościBiznes i inwestycje

Już za chwilę będzie tu niezła jazda!

Na osiedlu Kasztanowym trwa budowa toru do rowerowych akrobacji. Efekty pracy widać...

AktualnościBiznes i inwestycje

Katarzyna Rogoźnicka o walce z długami i nadziei na nowe życie

Zadłużenie to problem, który w Polsce dotyka coraz więcej osób. Katarzyna Rogoźnicka,...