Home Biznes i inwestycje Kupili hybrydy i… zapłacą więcej, niż pierwotnie planowano
Biznes i inwestycje

Kupili hybrydy i… zapłacą więcej, niż pierwotnie planowano

308
pociągi
Foto: źródło polregio.pl

Od trzech lat pasażerowie pociągów regionalnych województwa zachodniopomorskiego korzystają z hybrydowych pociągów produkcji nowosądeckiego Newagu. Teraz okazało się, że samorząd zapłacił za nie więcej, niż pierwotnie przewidywano.

 

Winna wszystkiemu jest waloryzacja umowy, którą województwo podpisało z producentem na dostawę zespołów trakcyjnych typu EN63h (nazwa handlowa „Impuls 2”), o napędzie elektryczno-spalinowym, dotycząca dostarczonych już dziewięciu jednostek (w tym siedmiu kupionych w ramach opcji). Umowę na ich zakup podpisano w lipcu 2020 roku, a pierwsze z nich weszły do eksploatacji w styczniu roku następnego.

We wrześniu 2022 roku, a więc jeszcze przed dostawą ostatnich czterech pojazdów, Newag zwrócił się do zachodniopomorskich urzędników z wnioskiem o podjęcie rozmów w sprawie waloryzacji wynagrodzenia za zrealizowaną umowę, wskazując na czynniki, które spowodowały wzrost kosztów realizacji zamówienia – pandemię koronawirusa i wojnę w Ukrainie. Region postawił warunek przedstawienia przez nowosądecką fabrykę kalkulacji zmian wysokości cen mających wpływ na wartość gotowych jednostek.

– Newag przedstawił zestawienie tabelaryczne wzrostu kosztów, udokumentowane skanami dokumentów zakupowych oraz obszernymi wyjaśnieniami – pisze Michał Szymajda na łamach portalu rynek-kolejowy.pl, powołując się na informacje podane przez samorząd województwa. – Wykazano, że koszt produkcji jednego pojazdu wzrósł o 840.526,05 zł co stanowi około 4,2 % ceny zaoferowanej przez producenta Newag w roku 2020 r. Producent w pismach wskazał nawet na konkretne składniki kosztowe, na które składać się ma wzrost cen materiałów i podzespołów o 490.526,05 zł oraz wzrost kosztów robocizny o 349 998,00 zł.

Po uwzględnieniu wzrostu kosztów okazało się, że każdy z czterech ostatnich pojazdów będzie kosztować 20,8 milionów złotych netto (pierwotna cena wynosiła 20 milionów złotych), co oznacza łączny wzrost kosztu realizacji umowy o 3,36 mln zł netto.

Powiązane artykuły

Biznes i inwestycje

Powstanie nowe miejsce dla miłośników rowerowych akrobacji. Jest przetarg na pumptrack

Zakład Usług Komunalnych poszukuje firmy, która wybuduje obiekt. Stanie on na osiedlu...

Biznes i inwestycjeAktualności

W Podjuchach stanęła wiata-kuriozum. „Lepszy rydz niż nic”

Fakt, że wiaty na przystankach są jak najbardziej przydatne, szczególnie w trakcie...

AktualnościBiznes i inwestycjeTurystyka

Działki ogrodowe do likwidacji? Aż się prosi o przestrzeń ogólnodostępną

Łasztownia ma ogromny potencjał w kontekście zagospodarowania. Mocno może się zmienić również...

Biznes i inwestycjeAktualnościEdukacjaRozmowy

Katarzyna Rogoźnicka wyciąga młodzież z długów i apeluje: „Uczmy młodych oszczędzać”

„Kiedy w rozmowie proponuję, by sobie odkładali po 200 złotych miesięcznie, są...