Home W regionie Koniec wielkiej budowy. S3 łączy Bałtyk z granicą południową Polski
W regionie

Koniec wielkiej budowy. S3 łączy Bałtyk z granicą południową Polski

168
koniec wielkiej budowy. s3 łączy bałtyk z granicą południową polski
fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk

To historyczny moment dla polskiej infrastruktury – kierowcy mogą już przejechać całą trasę S3 od Świnoujścia nad Bałtykiem aż po Lubawkę na granicy z Czechami. Otwarty właśnie odcinek między węzłami Świnoujście Łunowo a Międzyzdrojami domyka największy północ–południowy korytarz komunikacyjny w kraju.

Po latach prac, etapów i oczekiwań S3 jest kompletna. Właśnie udostępniono ostatni odcinek między węzłami Świnoujście Łunowo – Międzyzdroje, co oznacza, że droga ekspresowa jest już przejezdna na całej długości – od wybrzeża Bałtyku po Sudety.

Nowy, 33-kilometrowy fragment trasy Świnoujście–Troszyn powstawał od 2020 roku, a prace budowlane ruszyły na początku 2022 r. Inwestycja o łącznej wartości 1,76 miliarda złotych została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu FEnIKS kwotą ponad 757 milionów złotych.

S3 w północnej części kraju w dużej mierze biegnie śladem dawnej drogi krajowej nr 3, wymagając w trakcie budowy licznych reorganizacji ruchu. Etapowe otwieranie kolejnych fragmentów trwało od maja tego roku, a dziś kierowcy mają do dyspozycji pełny, dwujezdniowy układ z dwoma pasami w każdą stronę.

W ciągu ostatnich miesięcy:

  • w maju otwarto odcinek od tunelu pod Świną do węzła Świnoujście Łunowo,
  • w czerwcu – wprowadzono ruch po nowej trasie aż do Międzyzdrojów,
  • w październiku – oddano do pełnego ruchu fragment Wolin–Troszyn.

Choć główne jezdnie są już gotowe, wykonawca – firma MUSING BUD – dokończy jeszcze prace przy drogach serwisowych, zieleni, a także przy budowie Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz i Obwodu Utrzymania Drogi w rejonie Wolina.

Trasa, która łączy Bałtyk z Adriatykiem

Droga ekspresowa S3 jest częścią Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk, a zarazem fragmentem międzynarodowej trasy E65, prowadzącej od szwedzkiego Malmö aż po grecką Kretę.

To nie tylko komfort dla kierowców i turystów – S3 ma kluczowe znaczenie gospodarcze: wzmacnia zespół portów Szczecin–Świnoujście, ułatwia transport towarów między Skandynawią a Europą Południową, wspiera rozwój turystyki nad Bałtykiem i w regionie Dolnego Śląska.

Już wkrótce czeska autostrada D11, która jest w budowie w rejonie Trutnova, połączy się z polskim odcinkiem S3. W efekcie w najbliższych latach powstanie ciągła trasa szybkiego ruchu od Bałtyku aż po Czechy i dalej – ku południu Europy.

18 lat budowy, 471 kilometrów drogi, 15 miliardów złotych

Budowa S3 trwała prawie dwie dekady. Pierwsze prace rozpoczęły się w 2007 roku między Szczecinem a Gorzowem Wielkopolskim. Od tego czasu trasa stopniowo rozrastała się na południe i północ, łącząc największe polskie autostrady – A6, A2 i A4.

Na południowym odcinku, prowadzącym przez Sudety, powstały dwa nowoczesne tunele, w tym jeden o długości 2,3 km – najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce.

Dziś, po latach planowania, wykupów gruntów, prac budowlanych i nadzoru, S3 ma 471 kilometrów długości, z czego 17 km przebiega wspólnie z autostradą A6. Całkowity koszt realizacji szacuje się na ponad 15 miliardów złotych, z czego 7,7 miliarda pochodziło z funduszy unijnych.

Oddanie do użytku ostatniego fragmentu S3 to coś więcej niż kolejna inwestycja drogowa. To symboliczny finał projektu, który przez lata był jednym z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce.

Dziś kierowcy mogą wsiąść do auta w Świnoujściu, przejechać przez Szczecin, Zieloną Górę, Legnicę i dotrzeć aż pod czeską granicę w Lubawce – komfortowo, szybko i bezpiecznie.

Nowoczesna, dwujezdniowa trasa S3 stała się arterią, która łączy Polskę z Europą, a polskie regiony – między sobą.

Powiązane artykuły

nowy terminal w goleniowie już powstaje. ruszyła największa inwestycja w historii lotniska
W regionie

Nowy terminal w Goleniowie już powstaje. Ruszyła największa inwestycja w historii lotniska

Port Lotniczy Szczecin–Goleniów wkracza w nową erę. Rozpoczęła się budowa nowego terminala...

retencja-miedzyodrze
W regionie

Międzyodrze dzieli samorządy i inicjatorów. Nowy pomysł na park narodowy po prezydenckim wecie już nie łączy

Prezydenckie weto wobec ustawy o powołaniu Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry nie...

inwestycje
W regionie

W Kołbaskowie i Dobrej widać niepokojące trendy. Najnowszy ranking „Inwestycje samorządów 2025” pokazuje bierność

Czasopismo „Wspólnota” opublikowało najnowszą edycję rankingu „Inwestycje samorządów 2025”, w którym przeanalizowano wydatki inwestycyjne...

protesty mapa
MotoryzacjaW regionie

Nie ma zgody na blokadę S3, ale jest mnóstwo innych lokalizacji. Rolnicy protestują dziś na drogach regionu

Piątek w województwie zachodniopomorskim upłynie pod znakiem szeroko zakrojonych protestów rolników. Blokady...