Kolejny krok do wybudowania Zachodniej Obwodnicy Szczecina został zrealizowany. W gmachu Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego podpisano ostateczne zezwolenie na realizację najważniejszej dla regionu inwestycji drogowej.
– Dzięki temu zrealizujemy blisko 50 km drogi ekspresowej, a w jej ramach – dwa pięciokilometrowe, najdłuższe w Polsce, tunele pod Odrą, 54 obiekty mostowe, 6 węzłów drogowych i 4 miejsca obsługi pasażerów – podkreśla Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Złożenie ostatniego podpisu przypadło wojewodzie zachodniopomorskiemu Adamowi Rudawskiemu, który nie krył zadowolenia z przejścia od słów do czynów. – Bardzo się cieszę z tego powodu i przyjmuję to jako honor, że właśnie ja jako wojewoda mogę złożyć ten ostatni podpis przed rozstrzygnięciem przetargów i zezwolić na budowę – powiedział.
Przetargi trwają
Przetargi na wybór wykonawców, którzy wykonają inwestycje, ruszyły w grudniu ubiegłego roku. Postępowania budzą duże zainteresowanie firm wykonawczych. Dotychczas, w ramach procedury przetargowej, na wszystkie trzy zadania wpłynęło ponad 1,6 tys. pytań wykonawców. Wszelkie wątpliwości wymagają na tym etapie szczegółowego wyjaśnienia, aby uniknąć problemów podczas trwania budowy. Na II kwartał tego roku zaplanowano otwarcie ofert i zapoznanie się z nimi.
Kolejnym etapem będzie badanie i weryfikacja ofert. Będą musiały zostać dokładnie sprawdzone, aby wybrać najkorzystniejsze z nich. Termin zakończenia procedur będzie zależał również od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Postępowania przetargowe będą również podlegały kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Finałem będzie podpisanie umów, które jest planowane w IV kwartale tego roku.
Całą ZOS pojedziemy za 7 lat
Wykonawcy będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police terminy realizacyjne będą takie, jak dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego tu zakończenie prac jest planowane w 2028 roku.
Odcinek Police – Goleniów z tunelem pod Odrą będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu o długości 5 km. Zakładamy, że kierowcy z tego odcinka skorzystają w 2032 roku.
– Należy jeszcze dodać, że od września 2024 roku trwa już przetarg na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W ramach tej inwestycji powstanie między innymi nowy węzeł drogowy Kołbaskowo, łączący ZOS z DK13 i autostradą A6 – zaznacza Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Ring wokół miasta zostanie domknięty
Zachodnia Obwodnica Szczecina nie tylko wyprowadzi cały tranzyt ze Szczecina, ale również odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających stolicę Pomorza Zachodniego od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenie ruchu, na istniejącej trasie tworzą się spowolnienia i zatory drogowe.
– Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu zmniejszy się kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach – dodaje Grzeszczuk.

Pięć kilometrów tunelu
Najważniejszym elementem inwestycji będzie tunel pod Odrą, który przetnie na północ od Polic kluczowy dla transportu wodnego szlak od Świnoujścia do Szczecina. Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe, S6 będzie przechodziła pod Odrą tunelem o długości 5 km.
Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.
Trzy odcinki realizacyjne
Budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina podzielono na trzy części
- Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)
Na tym odcinku powstaną dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Szczecin Południe.
- Dołuje – Police (11,9 km)
W ramach tego odcinka powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych.
- Police – Goleniów (23,4 km)
W ramach tego odcinka powstanie tunel pod Odrą o długości 5 km – najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Inwestycja obejmie również budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. Ich przyczółki będą rozstawione szerzej, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń wzdłuż cieku na przejście dla zwierząt. Powstaną również dwa duże górne przejścia dla zwierząt.