Impas między samorządami tworzącymi Szczecińską Kolej Metropolitalną dobiegł końca. Będą nie tylko dodatkowe pary pociągów, ale i również wspólny bilet metropolitalny.
Porozumienie w tej sprawie podpisali włodarze Szczecina, Goleniowa, Gryfina i Stargardu we wtorek, 20 lutego. Informację tą podało biuro Szczecińskiego Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego na stronie na jednym z portali społecznościowych.
Więcej pociągów i wspólny bilet
Na jego mocy od 10 marca pasażerowie będą mogli korzystać z aż 14 par pociągów na następujących trasach:
- S1 (Szczecin – Stargard) – 4 pary;
- S2 (Szczecin – Goleniów) – 4 pary;
- S3 (Szczecin – Gryfino) – 6 par.
Na uruchomienie trasy S4 od Polic do Szczecina będziemy musieli jeszcze poczekać do 2025 roku, kiedy to ukończone zostaną prace na linii kolejowej nr 406.
Porozumienie przewiduje też inną, bardzo ważną sprawę dotyczącą podróżowania SKM.
– Samorządowcy dogadali się także w kwestii kształtu miesięcznego biletu metropolitalnego. Przyjazne mieszkańcom Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego rozwiązanie ma wejść w życie od 1 września 2024 roku – czytamy w komunikacie prasowym na stronie SSOM.
Jak udało nam się ustalić, cena jednego takiego biletu ma być niższa od sumy pojedynczych biletów.
Dlaczego doszło do sporu o finansowanie?
Warto w tym miejscu przypomnieć, że pod koniec 2023 roku doszło do sporu w sprawie finansowania połączeń kolejowych w ramach SKM. Na finansową propozycję Urzędu Marszałkowskiego przystały tylko władze Goleniowa, ponieważ Stargard i Gryfino zakwestionowały wysokość dopłat do dodatkowych pociągów pomiędzy ich miastami a Szczecinem. Okazało się wówczas, że zrealizowanie podpisanej w 2017 roku Umowy Partnerstwa, zakładającej współfinansowanie SKM przez poszczególne samorządy, jest trudniejsze niż pierwotnie zakładano.