Home Biznes i inwestycje Jaki był miniony rok na kolei? Są nowości i bardzo duże opóźnienia
Biznes i inwestycje

Jaki był miniony rok na kolei? Są nowości i bardzo duże opóźnienia

241

W 2023 roku sporo się działo na kolei w województwie zachodniopomorskim – poza nowymi przystankami i zmodernizowanymi stacjami mieliśmy do czynienia z opóźnieniami, które rozciągną się również na obecny rok.

 

Krótka jest lista opóźnień…

Jak zwykle sporym opóźnieniem cechują się prace na linii E59 na odcinku od Poznania do Szczecina. Ale są chociaż plusy – zmodernizowano przystanki kolejowe w Słonicach, Ziemomyślu, Dolicach i Witkowie, a w Stargardzie oddano do użytku drugi peron tamtejszego dworca. Kolejną stargardzką nowością jest Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym od końca października system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu steruje ruchem kolejowym pomiędzy Kolinem a Stargardem (docelowo ma regulować ruch na trasie Krzyż – Szczecin Dąbie). 

Nieco lepiej jest na budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Samorządy sukcesywnie przygotowują infrastrukturę pod jej uruchomienie – w ubiegłym roku prowadzono prace w rejonach przystanków Szczecin Cmentarz Centralny, Szczecin Turzyn, Szczecin Gocław, Szczecin Zdroje, Szczecin Dąbie, Szczecin Podjuchy, Szczecin Łasztownia, Szczecin Trzebusz, Szczecin Dunikowo, Szczecin Załom, Police Dąbrówka i Police. Nadal trwa budowa infrastruktury przy przystankach na północy miasta – Szczecin Żelechowa, Szczecin Golęcino, Szczecin Stołczyn, Szczecin Skolwin, a także na Pogodnie, Niebuszewie i w Załomiu. Przypomnijmy, że przebudowa samych stacji i linii kolejowych leży w gestii PKP Polskich Linii Kolejowych, które do końca 2025 roku muszą jeszcze przebudować infrastrukturę na linii kolejowej do Polic. 

Niestety nie udało się uruchomić I etapu SKM w całości, przewidującego uruchomienie dodatkowych połączeń do Stargardu, Gryfina i Goleniowa, ponieważ władze dwóch pierwszych gmin nie przygotowały na nie środków.

…a nowości – nieco dłuższa

Ubiegły rok, poza wyżej wymienionymi sukcesami, przyniósł też kolejne nowości. Jak już wcześniej informowaliśmy, sukcesem zakończyła się budowa nowego mostu kolejowego na Regalicy oraz przebudowa układu torowego w rejonie stacji Szczecin Podjuchy wraz z częścią dworcową. Nowa przeprawa ma znacznie poprawić przepustowość i ruch pociągów kursujących po „nadodrzance” i pozytywnie wpłynąć na komfort podróżowania koleją. Sama stacja została wyposażona w nową nastawnię, nowoczesne urządzenia sterujące ruchem i dwa podwyższone perony dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ciekawą częścią zmodernizowanej stacji w Podjuchach jest przejście podziemne z efektownym graffiti. 

Postępują prace w ramach wojewódzkiego programu przystankowego obejmującego 11 stacji w całym województwie. W ubiegłym roku oddano do użytku zmodernizowane perony w Łubowie (na linii Szczecinek – Runowo Pomorskie) i Reczu (na linii Piła – Ulikowo). Pozostałe perony w Łubowie, Reczu i Złocieńcu, a także nowe przystanki w Kołobrzegu, Koszalinie, Świdwinie, Szczecinku i Radziszewie, zostaną przekazane pasażerom jeszcze w tym roku.

Są również drobniejsze udogodnienia – w celu poprawy komfortu obsługi podróżnych na peronach w województwie PKP PLK S.A. przeznaczyły ponad 800 tysięcy złotych, które wydano na nowe wiaty siedziskowe (m.in. w Białogardzie, Szczecinku, Chociwlu i Chojnie), gabloty na rozkłady jazdy i inne informacje (m.in. Szczecin Załom, Świnoujście Warszów, Wałcz Raduń, Krzywin Gryfiński), a także wymianę i uzupełnienie oznakowania (Koszalin, Runowo Pomorskie).

 

Powiązane artykuły

AktualnościBiznes i inwestycjeW regionie

Przetargi na sprzęt diagnostyczny pod lupą CBA. Służby weszły do dwóch szpitali w regionie

Funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego zabezpieczyli dokumentację przetargową w placówkach medycznych z Koszalina,...

Biznes i inwestycjeAktualności

Prace ruszyły! Drzewa zostaną przesadzone, a potem wybudują kładkę

Prace przygotowawcze na terenie budowy kładki nad ulicą Strugą ruszyły. Dotyczą one...

Biznes i inwestycjeAktualności

Mamy kolejne zielone torowisko w Szczecinie. To fragment torów na Nabrzeżu Wieleckim

Na przebudowywanej trasie „szóstki” pomiędzy przystankami „Wyszyńskiego” i „Dworcowa” zbudowano torowisko w...

AktualnościBiznes i inwestycje

Prawie 11 milionów straty. Fatalna kondycja goleniowskiego lotniska

10 mln 890 tys. złotych straty – to bilans Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów....