Home Aktualności Hakenterrasse stały się częstym motywem malarskim ze względu na potrzeby turystyki
AktualnościHistoriaKultura

Hakenterrasse stały się częstym motywem malarskim ze względu na potrzeby turystyki

1.2k

Wały Chrobrego, niegdyś Hakenterrasse, od zawsze były jedną z atrakcji turystycznych Szczecina. Już przed wojną pojawiały się na obrazach malarskich czy też fotografiach. Tak wyglądały około 1918 roku na pracy duńskiego artysty Andreasa Jensena.

 

Wały Chrobrego to jedno z najbardziej rozpoznawalnych i reprezentacyjnych miejsc w mieście. Zostały zaprojektowane jako część planu urbanistycznego, mającego na celu stworzenie reprezentacyjnego nabrzeża Odry. Miały znaczenie symboliczne w kontekście urbanistycznym i gospodarczym. Podkreślały dynamiczny rozwój miasta oraz jego aspiracje do bycia znaczącym portem i ośrodkiem przemysłowym.

– Istotna zmiana w architekturze Szczecina w początku XX wieku wiązała się z budową rozległego tarasu widokowego, będącego jednocześnie przystanią dla statków pasażerskich. To reprezentacyjne założenie urbanistyczno-architektoniczne szybko stało się wizytówką miasta i miejscem chętnie odwiedzanym przez turystów. Budowano je w latach 1901–1921 dzięki staraniom nadburmistrza Hermanna Hakena, od którego nazwiska cały kompleks nazwano Hakenterrasse, dziś Wały Chrobrego – tłumaczy Małgorzata Peszko z Muzeum Narodowego w Szczecinie.

W zespole budynków, w reprezentacyjnych gmachach, ulokowano prestiżowe instytucje miejskie. Środkowy kwartał zajmował m.in. gmach Muzeum Miejskiego, budowany pod nadzorem Wilhelma Meyera-Schwartau, szczecińskiego radcy budowlanego.

– Hakenterrasse stały się częstym motywem malarskim również ze względu na potrzeby turystyki. Pamiątki w postaci ilustrowanych albumów podróżniczych i pojedynczych grafik ukazywały godne uwagi budowle miasta. Tego rodzaju krajoznawczą ilustracją mogła być akwaforta duńskiego artysty Andreasa Jensena, powstała między 1913 a 1920 rokiem, o czym świadczy wzniesiona w tych latach zabudowa ukazana na grafice – informuje Małgorzata Peszko.

Praca przedstawia fragment Hakenterrasse z budynkiem muzeum i rejencji widzianymi ze statku płynącego od strony miasta. Akwaforta jest dość wiernym odtworzeniem motywu znanego z fotografii, choć pewne elementy architektoniczne zostały wyidealizowane dla celów kompozycyjnych. Poniżej budowli ukazano przystań na Odrze z zacumowanymi statkami pasażerskimi i holownikami. W cieplejszych miesiącach półotwarte parowce pasażerskie były częstym widokiem na rzece – świadczyły o rozwoju miasta jako ośrodka turystycznego oraz o bogaceniu się społeczeństwa, dla którego rejs po Odrze stał się cenioną rozrywką.

Praca Andreasa Jensena znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Powiązane artykuły

AktualnościBiznes i inwestycje

Siedmiu chętnych na przebudowę Trasy Zamkowej. Wszystkie oferty mocno przekraczają budżet

Siedmiu wykonawców jest zainteresowanych przebudową młodszej, wyjazdowej nitki Trasy Zamkowej. Problem jest...

Aktualności

Jesteśmy bezpieczni? „Możliwe są czasowe, lokalne wezbrania wód”

Obecnie Szczecin nie jest poważnie zagrożony powodzią, w przeciwieństwie do miast na...

Biznes i inwestycjeAktualności

Stowarzyszenie Gentlemen’s Business Group na rzecz Ligi Superbohaterów

Nie każdy superbohater nosi pelerynę, ale każdy może nim być. Wystarczy odrobina...

Biznes i inwestycjeAktualności

Wykonawca przejął Plac Orła Białego. Niebawem ruszy przebudowa

Plac Orła Białego staje się placem budowy. Wykonawca przejął teren inwestycji. Początek...

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com