Są przetargi na 8 odcinków drogi S10. Zanim pojedziemy nowa drogą w stronę Warszawy, minie kilka lat, ale jedno jest pewne: wreszcie będziemy mieli wymarzone bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza drogą dwupasmową. S10 będzie alternatywnym szlakiem transportowym na północ od autostrady A2.
Powstanie ponad 110 km nowej drogi ekspresowej, od lat oczekiwanej przez mieszkańców Pomorza Zachodniego. Droga S10 na odcinku Szczecin-Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Droga została podzielona na osiem odcinków realizacyjnych. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w sumie 8 przetargów dla odcinków:
- S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo
- S10 Stargard – Suchań
- S10 Suchań – Recz
- S10 Recz – Cybowo
- S10 Cybowo – Łowicz Wałecki
- S10 Łowicz Wałecki – Piecnik
- S10 Piecnik – Wałcz
- S10 Walcz – Piła
Nowa droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ – przyszłym połączeniu S10 i S11 – zakończy się odcinek Szczecin – Piła. Na trasie przewidziano budowę trzynastu węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi.
Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
Zobaczcie wizualizację przyszłej drogi:
Wykonawcy będą mieli 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Zakładamy, że jej procedowanie zajmie 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.