W 2018 roku radni Szczecina zdecydowali, że kibice udający się na mecze Pogoni Szczecin rozgrywane w Szczecinie, mogą jeździć komunikacją miejską za darmo. W sytuacji, w której miasto przeżywa trudności finansowe, takie rozwiązanie można poddawać w wątpliwość. A jeśli już taka uchwała istnieje, to powinna faworyzować jednego tylko klubu?
Kibice Portowców mogą poruszać się bezpłatnie autobusami i tramwajami w dniu meczu piłkarzy Pogoni rozgrywanego w Szczecinie w godzinach 12.00-23.59. Uprawnienie do darmowego przejazdu umożliwiają cztery dokumenty: wydruk otrzymany w kasie, wydruk otrzymany przy zakupie przez internet, potwierdzenie zakupu karnetu lub bilet okolicznościowy.
Już w 2018 roku, kiedy uchwała była procedowana przez radę miejską, szacowano, że takie udogodnienie dla kibiców będzie kosztowało miasto około 600 tys. zł.
Faworyzowanie jednego klubu, zaczyna wywoływać pytania o równość traktowania wobec innych klubów i dyscyplin sportowych, które również przyciągają uczestników, aby nie dyskryminować żadnej grupy mieszkańców.
– Nas akurat to nie dotyczy, bo na nasze mecze wstęp jest bezpłatny i kibice w przypadku kontroli w autobusach lub tramwajach nie mogliby się wylegitymować biletem na nasz mecz – mówi Paweł Płuciennik, prezes pierwszoligowego Futsalu Szczecin. – Myślę, że radni, którzy podejmowali taką decyzję, patrzyli szerzej na tą kwestię. W przypadku Pogoni takie działanie jest jak najbardziej zasadne, ponieważ każdy mecz to 20 tysięcy kibiców, a darmowy przejazd to zachęta dla kibiców żeby na mecz udali się komunikacją zbiorową zamiast prywatnymi samochodami. Żaden klub w Szczecinie nie przyciąga takiej rzeszy kibiców. Taka decyzja to mniejsze korki na mieście i myślę, że to także budowanie w świadomości mieszkańców Szczecina wobec ekologicznych wyborów. Transport zbiorowy to zawsze mniejsze zanieczyszczenie, w tym przypadku środowiska, w którym wszyscy żyjemy – komentuje.
Pogoń rywalizuje na największym obiekcie sportowym w Szczecinie. O wiele mniejszy stadion ma Świt, niemniej kibice chętnie ruszają do Skolwina oglądać drugoligowe zmagania.
– Dobrze byłoby, gdyby przywilej bezpłatnych przejazdów komunikacją został rozszerzony na inne kluby i dyscypliny sportu. King Wilki, czy chociażby mecze Świtu też gromadzą spore rzesze kibiców na swoich spotkaniach i należałoby też o nich pomyśleć, i docenić – komentuje Szymon Kufel, dyrektor sportowy Świtu Szczecin.
Kibice Wilków Morskich o darmowej komunikacji póki co mogą pomarzyć, jakby tego było mało: jeśli na mecz pojadą autem, to w dniu ligowych zmagań dodatkowo trzeba zapłacić za parking pod Netto Areną, każdorazowo 10 złotych.
– Pomysł darmowej komunikacji dla kibiców w dniu meczu jest świetny. Wielu sympatyków sportu zmaga się z problemami komunikacyjnymi. Parking Netto Areny też nie jest w stanie pomieścić wszystkich zmotoryzowanych kibiców. Dlatego darmowy przyjazd na mecz komunikacją miejską byłby fantastycznym rozwiązaniem dla całych rodzin – mówi Przemysław Sierakowski, media menager koszykarskiego wicemistrza Polki, Kinga Wilków Morskich.
Radni są dyplomatyczni, nie mówią nie, ale… nie składają deklaracji
W dobie coraz bardziej napiętych budżetów miejskich, taka forma wsparcia może być postrzegana jako luksus, na który miasto niekoniecznie powinno sobie pozwalać. A jeśli już sobie pozwala, to dlaczego dotyczy to wyłącznie jednej grupy kibiców?
– Sytuacja, w której kibice Pogoni Szczecin mogą korzystać z darmowej komunikacji miejskiej w dniu meczu za okazaniem biletu, podczas gdy fani innych klubów nie mają takiej możliwości, budzi kontrowersje i rodzi pytania o zasadność takiego rozwiązania – komentuje Szymon Osowski, prezes Watchdog Polska. – Pojawia się pytanie o równe traktowanie wszystkich klubów sportowych w Szczecinie. Skoro kibice Pogoni mają zapewnione darmowe przejazdy, to dlaczego podobne rozwiązanie nie miałoby objąć fanów innych dyscyplin, np. koszykówki? Brak spójnej polityki miasta w tym zakresie może prowadzić do poczucia niesprawiedliwości i faworyzowania jednej drużyny. Co w sumie i tak ma miejsce jeżeli bierzemy pod uwagę pomoc finansową na jaką przez lata Pogoń mogła liczyć, a też po prostu wybudowanie stadionu z kompleksem sportowym z podatków wyłącznie dla jednej drużyny – dodaje.
Podkreśla, że należy zauważyć, że darmowa komunikacja miejska dla kibiców Pogoni to dodatkowy koszt dla miasta, który musi być pokryty z budżetu.
– W sytuacji, gdy samorząd boryka się z problemami finansowymi, pojawia się pytanie o zasadność ponoszenia takich wydatków, w mojej opinii to Pogoń powinna płacić za dodatkowy transport lub po prostu powinni kibice kasować bilety. Jeżeli to jest ważne dla mieszkańców to kluczowe jest, aby miasto wypracowało jasne i transparentne zasady, które zapewnią równe traktowanie wszystkich klubów sportowych i ich kibiców – mówi Szymon Osowski.
Zapytaliśmy również radnych o tę sytuację. To od nich zależy wprowadzenie ewentualnych zmian.
– Bardzo się cieszę, że kibice naszej Pogoni Szczecin mają możliwość korzystania z darmowej komunikacji miejskiej i szczerze mam nadzieję, że to się dalej nie zmieni – tłumaczy Małgorzata Wleklak, radna miejska, przedstawicielka Koalicji Obywatelskiej. – Takie udogodnienia funkcjonują także w innych miastach, w Polsce i zagranicą, na stałe lub okazjonalnie. W mojej ocenie, to nie tylko ukłon w stronę kilkunastu tysięcy kibiców, którzy w jednym czasie muszą dojechać na mecz ale także lokalnej społeczności, która w dni meczowe mierzy się z utrudnieniami na ulicach. Proszę zauważyć, że darmowa komunikacja jest zachętą, by zrezygnować z dojazdu na mecz autem co minimalizuje korki i wpływa na komfort życia okolicznych mieszkańców. Jeśli chodzi o inne kluby, to ewentualnie pod rozwagę należałoby wziąć takie, które funkcjonują na podobnych zasadach i grają w wyższych ligach. Temat wydaje się otwarty więc może zasługuje na szerszą dyskusję – dodaje
W podobnym tonie wypowiada się inny radny, Krzysztof Romianowski z PiS:
– Pogoń Szczecin to duma naszego miasta, drużyna grająca w Ekstraklasie, która od lat przyciąga na swoje mecze dziesiątki tysięcy mieszkańców Szczecina. Kibice regularnie wypełniają stadion, tworząc niepowtarzalną atmosferę, wspierając swój zespół w walce o najwyższe cele w polskiej piłce nożnej. W kontekście tak dużego zaangażowania społeczeństwa warte jest wsparcia w formie darmowych biletów na mecze Pogoni Szczecin, które od lat funkcjonuje w Szczecinie. Patrząc szerzej na ten aspekt, darmowe bilety to nie tylko wsparcie dla mieszkańców, ale także inwestycja w rozwój sportu i budowanie silnych więzi społecznych wokół lokalnych klubów. Dlatego warto, aby ta kwestia była otwarta na konstruktywne rozważenie i ewentualne wdrożenie, o ile będzie to możliwe w ramach budżetu miasta i polityki wsparcia sportu dla pozostałych klubów, które mają występy biletowane i grają w wyższych ligach.
Decyzje o przyznaniu ulg lub przywilejów zawsze wiążą się z koniecznością wyważenia interesów różnych grup społecznych. Z jednej strony, w czasach kryzysu, budżety miejskie powinny być zarządzane ostrożnie, co może wymagać rezygnacji z kosztownych inicjatyw. Z drugiej strony, społeczność kibiców Pogoni Szczecin stanowi istotny element życia miasta, lecz faworyzowanie tylko tej jednej grupy kibiców wydaje się mało sprawiedliwe.