Jeszcze w chwili obecnej podróż pociągiem ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego wymaga przesiadki w Kostrzynie nad Odrą. To może się zmienić po wybudowaniu łącznika kolejowej „nadodrzanki” z linią prowadzącą do tego nadwarciańskiego miasta, co ma nastąpić w ciągu najbliższych kilku lat.
Chodzi tutaj o bezpośrednie połączenie linii 203 (Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż) z linią 273 (Szczecin – Kostrzyn – Zielona Góra – Wrocław), którego budowa jest zapowiadana od wielu lat. Jak poinformował branżowy portal rynek-kolejowy.pl, perspektywa realizacji tego zadania jest znacznie bliższa, niż może się wydawać. A to wszystko dzięki zaoszczędzeniu przez PKP PLK ponad 800 milionów złotych na przetargach na szereg inwestycji.
Częścią prac na „nadodrzance” ma być właśnie budowa półtorakilometrowego łącznika z linią 203 w Kostrzynie nad Odrą. Jedną z jego części będzie 850-metrowy odcinek zapewniający bezpośrednie połączenie Gorzowa Wielkopolskiego ze Szczecinem.
Dzięki niemu pociągi jadące z Gorzowa, po dojechaniu do górnego poziomu dworca w Kostrzynie, pojechałyby dalej prosto, przejechały most na Warcie, a tuż za nim zjechałyby z linii 203, skręciłyby w lewo i po przejechaniu około 850 m oraz zrobieniu półokręgu wjechałyby na tory istniejącej linii 273. Dalej jechałyby w kierunku dolnego poziomu kostrzyńskiego dworca, by móc dalej jechać do Szczecina. Cały przejazd od górnego do dolnego poziomu dworca miałby zająć około 6 minut. Równie ważny jest fakt, że ta łącznica nie ingerowałaby nawet w układ drogowy w Kostrzynie i nie wpływa na bezpieczeństwo przeciwpowodziowe.
Razem z łącznicą w kierunku Szczecina powstanie podobna konstrukcja w kierunku Zielonej Góry. Pozwolą one skomunikować Gorzów Wielkopolski z wieloma częściami Polski – nie tylko ze Szczecinem, ale również z Wrocławiem. Na horyzoncie jest też możliwość poprowadzenia przez Gorzów części pociągów pospiesznych łączących Szczecin z resztą kraju, które obecnie jeżdżą przez Krzyż. Po zbudowaniu łącznic, a także modernizacji linii Skwierzyna – Poznań, „pośpiechy” ze Szczecina w głąb kraju mogłyby jeździć przez Gorzów i Międzychód.