Home Biznes i inwestycje Bezpośredni pociąg ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego? To całkiem realna perspektywa
Biznes i inwestycje

Bezpośredni pociąg ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego? To całkiem realna perspektywa

859

Jeszcze w chwili obecnej podróż pociągiem ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego wymaga przesiadki w Kostrzynie nad Odrą. To może się zmienić po wybudowaniu łącznika kolejowej „nadodrzanki” z linią prowadzącą do tego nadwarciańskiego miasta, co ma nastąpić w ciągu najbliższych kilku lat. 

Chodzi tutaj o bezpośrednie połączenie linii 203 (Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż) z linią 273 (Szczecin – Kostrzyn – Zielona Góra – Wrocław), którego budowa jest zapowiadana od wielu lat. Jak poinformował branżowy portal rynek-kolejowy.pl, perspektywa realizacji tego zadania jest znacznie bliższa, niż może się wydawać. A to wszystko dzięki zaoszczędzeniu przez PKP PLK ponad 800 milionów złotych na przetargach na szereg inwestycji. 

Częścią prac na „nadodrzance” ma być właśnie budowa półtorakilometrowego łącznika z linią 203 w Kostrzynie nad Odrą. Jedną z jego części będzie 850-metrowy odcinek zapewniający bezpośrednie połączenie Gorzowa Wielkopolskiego ze Szczecinem. 

Dzięki niemu pociągi jadące z Gorzowa, po dojechaniu do górnego poziomu dworca w Kostrzynie, pojechałyby dalej prosto, przejechały most na Warcie, a tuż za nim zjechałyby z linii 203, skręciłyby w lewo i po przejechaniu około 850 m oraz zrobieniu półokręgu wjechałyby na tory istniejącej linii 273. Dalej jechałyby w kierunku dolnego poziomu kostrzyńskiego dworca, by móc dalej jechać do Szczecina. Cały przejazd od górnego do dolnego poziomu dworca miałby zająć około 6 minut. Równie  ważny jest fakt, że ta łącznica nie ingerowałaby nawet w układ drogowy w Kostrzynie i nie wpływa na bezpieczeństwo przeciwpowodziowe.

Razem z łącznicą w kierunku Szczecina powstanie podobna konstrukcja w kierunku Zielonej Góry. Pozwolą one skomunikować Gorzów Wielkopolski z wieloma częściami Polski – nie tylko ze Szczecinem, ale również z Wrocławiem. Na horyzoncie jest też możliwość poprowadzenia przez Gorzów części pociągów pospiesznych łączących Szczecin z resztą kraju, które obecnie jeżdżą przez Krzyż. Po zbudowaniu łącznic, a także modernizacji linii Skwierzyna – Poznań, „pośpiechy” ze Szczecina w głąb kraju mogłyby jeździć przez Gorzów i Międzychód.

Powiązane artykuły

targi pracy
Biznes i inwestycje

To już w czwartek. Nadchodzą największe w regionie Targi Pracy

Ponad 100 pracodawców, ponad 1000 ofert pracy w różnych branżach, ciekawi prelegenci...

Biznes i inwestycje

Będzie najdłuższy w Polsce. Ten tunel po Odrą bardzo jest potrzebny

Najdłuższy drogowy tunel świata łączy norweskie miejscowości Lardal i Aurland. Tunel ma...

Biznes i inwestycjeEkologia i zdrowie

Rafineria Schwedt bez odpowiedzi w sprawie SO2

Położona o ok. 12 km od polskiej granicy rafineria Schwedt, mimo braku...

AktualnościBiznes i inwestycje

Co mają cumulusy do branży IT? Czyli ZS BIT po raz 1011.

Cumulusy to oczywiście jeden z rodzajów chmur, a chmura z kolei to...