Home Biznes i inwestycje Mamy kolejne zielone torowisko w Szczecinie. To fragment torów na Nabrzeżu Wieleckim
Biznes i inwestycjeAktualności

Mamy kolejne zielone torowisko w Szczecinie. To fragment torów na Nabrzeżu Wieleckim

3.7k

Na przebudowywanej trasie „szóstki” pomiędzy przystankami „Wyszyńskiego” i „Dworcowa” zbudowano torowisko w technologii trawiastej, zwane potocznie „zielonym torowiskiem”. Ta technologia zyskuje coraz większą popularność w polskich miastach, które mają własną sieć tramwajową, a Szczecin nie jest w tym gronie odosobnionym przypadkiem. 

 

Niektórzy pomyślą, że tego typu technologia jest wynalazkiem współczesności. Nic bardziej mylnego – po raz pierwszy znalazła zastosowanie prawie 120 lat temu w Berlinie, jednak w latach 30. XX wieku zmieniły się wymogi w zakresie ochrony przed tzw. prądami błądzącymi, co spowodowało znaczny spadek zastosowania tego typu konstrukcji. Rozwój inżynierii materiałowej, w tym skutecznej ochrony otoczenia przed prądami błądzącymi, pozwolił na powrót do zielonych torowisk.  

Posiadają one wiele zalet, wśród tych najważniejszych znajdują się m.in.:

  • redukcja hałasu z torowiska (od ok. 4 do 8 dB) i niekorzystnych oddziaływań tramwaju na środowisko,
  • zmniejszenie poziomu drgań podłoża,
  • ograniczenie problemów, jakie dla użytkowników i zarządców infrastruktury powodują obfite opady deszczu,
  • pochłanianie zanieczyszczeń powietrza (np. pyłów, spalin, kurzu) i poprawa jakości powietrza w strefach zurbanizowanych,
  • schładzanie okolicy,
  • poprawienie estetyki krajobrazu, zachowanie miejscowej różnorodności biologicznej i zwiększenie biologicznie aktywnej powierzchni miasta.

Technologia torowiska trawiastego we współczesnej postaci pojawiła się w Szczecinie już 10 lat temu – jako pierwsze objęto nią tory wzdłuż alei Piastów na odcinku pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Jagiellońską a placem Szyrockiego, by w drugiej kolejności zawitać na ulicę Wawrzyniaka, fragment ulicy Gdańskiej oraz plac Hołdu Pruskiego (torowisko w kierunku placu Rodła, w bezpośrednim sąsiedztwie skweru im. Kaczyńskiego). Czy jej zastosowanie na Nabrzeżu Wieleckim oznacza, że przeproszono się z nią? Niestety nie do końca. 

– Tworzenie takich torowisk jest możliwe tylko na torowiskach wydzielonych, a więc takich, na których nie odbywa się ruch kołowy. Oczywiście ze względów ekologicznych jest to najbardziej pożądany typ torowiska, i tam, gdzie jest to możliwe ze względów technicznych i budżetowych, takie torowiska są projektowane i tworzone. Należy jednak pamiętać, że budowa zielonych torowisk i ich utrzymanie jest kosztowniejsza niż budowa i utrzymanie torowisk tradycyjnych – zaznacza Wojciech Jachim, rzecznik Tramwajów Szczecińskich. 

Jednego możemy być pewni – opisywany przez nas odcinek torowiska zostanie z nami na stałe, ponieważ zostało to przewidziane w projekcie jego przebudowy. Oddanie go do użytku może nastąpić teoretycznie w październiku tego roku, wraz z uruchomieniem całej „nadodrzanki” od Dworca Głównego do Pomorzan. Na razie nie wiadomo, czy ten plan obejmuje wspomniany przez nas odcinek torów, choć w przeciwieństwie do torowisk w ulicach Dworcowej i Nowej, zostanie szybciej przekazany do eksploatacji.

Powiązane artykuły

AktualnościBiznes i inwestycje

Siedmiu chętnych na przebudowę Trasy Zamkowej. Wszystkie oferty mocno przekraczają budżet

Siedmiu wykonawców jest zainteresowanych przebudową młodszej, wyjazdowej nitki Trasy Zamkowej. Problem jest...

Aktualności

Jesteśmy bezpieczni? „Możliwe są czasowe, lokalne wezbrania wód”

Obecnie Szczecin nie jest poważnie zagrożony powodzią, w przeciwieństwie do miast na...

Biznes i inwestycjeAktualności

Stowarzyszenie Gentlemen’s Business Group na rzecz Ligi Superbohaterów

Nie każdy superbohater nosi pelerynę, ale każdy może nim być. Wystarczy odrobina...

Biznes i inwestycjeAktualności

Wykonawca przejął Plac Orła Białego. Niebawem ruszy przebudowa

Plac Orła Białego staje się placem budowy. Wykonawca przejął teren inwestycji. Początek...

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com