Home Aktualności Tylko dla stałych użytkowników? Rower Miejski w Szczecinie jednym z najdroższych w Polsce
Aktualności

Tylko dla stałych użytkowników? Rower Miejski w Szczecinie jednym z najdroższych w Polsce

150

Cena jednorazowej przejażdżki Szczecińskim Rowerem Miejskim jest jedną z najwyższych w Polsce. Zmieniony w tym roku cennik zdecydowanie bardziej sprzyja regularnym podróżom. Czy nie odstraszy jednak tych, którzy chcą pierwszy raz przesiąść się na ten ekologiczny środek transportu?

 

W obecnym cenniku Bike_S możemy znaleźć 10 gr za minutę wypożyczenia (podwyżka z 6 gr) oraz 15 złotych za miesięczny abonament 60-minut dziennie (obniżka z 18 zł). To wyraźna zachęta dla użytkowników do regularnych podróży rowerem, bo abonament odpowiada cenie 2,5-godzinnego przejazdu. Trzeba podkreślić, że pod tym względem jest to jedna z najatrakcyjniejszych ofert w Polsce.

 

W innych, dużych miastach cennik zdecydowanie jednak sprzyja krótkiemu korzystaniu. Przede wszystkim wciąż istnieje darmowy czas użytkowania (kiedyś obecny również w Szczecinie). W Katowicach jest to 15 minut, w Warszawie, Wrocławiu i Łodzi 20 minut, a w Białymstoku 25 minut. W prawie wszystkich tych miastach pełna godzina kosztuje symboliczną złotówkę (we Wrocławiu 3 zł). 

 

W samej aplikacji Roovee, która obsługuje Szczeciński Rower Miejski, wśród średnich i dużych miast Szczecin ma najwyższą cenę za minutę. Dlaczego akurat tak postanowiono ułożyć cennik w naszym mieście?

 

Rower miejski, jak zresztą cała komunikacja publiczna, jest systemem, z którego wpływy nie pokrywają kosztów – tłumaczy Wojciech Jachim, rzecznik spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, zajmującej się Szczecińskim Rowerem Miejskim. – Deficyt związany z utrzymaniem systemu pokrywa gmina.  Na przykład w roku 2022 koszt utrzymania systemu  wyniósł 2,9 mln zł, a wpływy z opłat za wypożyczenie roweru pokryły kilkanaście procent kosztów. Zmiana cennika spowodowała, że ciężar utrzymania Bike_S w nieco większym stopniu niż wcześniej został przesunięty na użytkowników, ale w dalszym ciągu przeważającą część kosztów pokrywa gmina. W naszej ocenie Bike_S – np. w porównaniu z hulajnogami elektrycznymi – pozostaje nadal bardzo atrakcyjnym cenowo środkiem transportu indywidualnego.

 

Dużą częścią wspomnianego utrzymania systemu są naprawy, których koszt zwiększają przypadki dewastacji. Zdarzają się także kradzieże.

 

– Przez okres od kwietnia 2022 r. do kwietnia 2023 r. na części zamienne wydaliśmy 635 523,00 złote – informuje Wojciech Jachim. –  Zanotowaliśmy 117 dewastacji oraz 6 kradzieży rowerów.

 

Cena za minutę wypożyczenia hulajnogi elektrycznej w Szczecinie to kilkadziesiąt groszy za minutę (np. 89 gr w aplikacji Bolt). Rozsiane jednak po całym mieście często wybierane są jako jednorazowy środek transportu. Chodzi o wygodę i szybkość. Pod tym względem jeden z najdroższych rowerów miejskich może mieć trudności w konkurowaniu. Szkoda, bo jest to zdecydowanie bardziej ekologiczny środek transportu, który powinno się jak najbardziej promować. A nic tak nie przekonuje, jak oferta darmowego wypożyczenia – obecna dziś w innych miastach w Polsce.

Powiązane artykuły

Aktualności

Dawcy szpiku nadal poszukiwani! Zostań Bliźniakiem Patrycji ze Szczecina!

Swojego bliźniaka genetycznego nadal poszukuje Patrycja ze Szczecina. Wolontariusze fundacji oraz przyjaciele...

Biznes i inwestycjeAktualnościLifestyle

Szczecin drugim najlepszym miastem do życia w Polsce – wyniki badania BEAS

Z oceną lokalizacji 8,9/10 Szczecin zajął drugie miejsce w rankingu badania BEAS...

Aktualności

„Zbyt miła obsługa” i „zbyt intensywne światło”: znamy wyniki testów Fabryki Wody

Testy zakończone, czas na podsumowanie. Jaka jest Fabryka Wody w opinii osób,...

Aktualności

Zamkną dla ruchu dwie ulice

Przebudowa ulic w ramach projektu związanego z modernizacją układu drogowego na północy...