Już od 17 kwietnia kierowcy i mieszkańcy północnych dzielnic Szczecina powinni przygotować się na pierwsze zmiany w organizacji ruchu. Ruszają prace przy długo wyczekiwanym III etapie budowy Trasy Północnej, a to oznacza zarówno nową infrastrukturę, jak i tymczasowe utrudnienia.
Inwestycja to część szerszego planu poprawy dostępności i obsługi komunikacyjnej obszarów przemysłowych Szczecina, realizowana w ramach projektu „Poprawa warunków obsługi obszarów przemysłowych Gminy Miasto Szczecin poprzez wypełnienie luk w infrastrukturze drogowej dzielnicy Północ”.
Wraz z rozpoczęciem prac pojawią się pierwsze oznaki obecności wykonawcy na terenie inwestycji – głównie wygrodzenia, znaki ostrzegawcze i zabezpieczenia placu budowy. Uwaga: dotyczy to również nieformalnych przejazdów, z których na co dzień korzystają mieszkańcy.
W rejonie skrzyżowania ulic: Ogrodniczej, Ostoi-Zagórskiego i Bukowskiej zachowany zostanie dojazd do posesji dla mieszkańców, a także ciąg pieszy do „Wodozbioru” – zespołu przyrodniczo-krajobrazowego.
Na tym etapie wjazd na teren budowy możliwy będzie od ul. Ogrodniczej. Docelowo, gdy powstanie nowy odcinek Trasy Północnej, dostęp zapewniony zostanie także od strony ul. Łącznej.
Prace obejmą też fragment ul. Szosa Polska, gdzie należy spodziewać się chwilowych zwężeń jezdni – utrudnienia mają być krótkotrwałe, ale warto zachować ostrożność.
Przygotowują sie do wielkiego przetargu. Trasa Północna jest potrzebna
Budowa Trasy Północnej to nie tylko nowa droga, ale kompleksowa inwestycja z szerokim zakresem robót:
Nowa, dwujezdniowa ulica od ul. Łącznej do ul. Szosa Polska
Rondo na skrzyżowaniu Trasy Północnej i ul. Szosa Polska (duże)
Rondo na skrzyżowaniu ul. Szosa Polska i ul. Policka (średnie)
Rondo na skrzyżowaniu z ul. Policką (małe)
Infrastruktura pieszo-rowerowa – chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe
Nowa zieleń, oświetlenie uliczne, sygnalizacja świetlna
Sieci techniczne: kanalizacja, wodociągi, gazociągi i sieci sanitarne
Zadanie podzielone jest na dwa etapy:
Etap I – budowa od ul. Łącznej do ul. Szosa Polska: realizacja w ciągu 30 miesięcy od przekazania placu budowy
Etap II – połączenie z przyszłą obwodnicą Polic: także 30 miesięcy, liczone od daty podpisania umowy
Generalnym wykonawcą inwestycji jest STRABAG Sp. z o.o., a łączna wartość prac to ponad 189 mln zł brutto. Projekt współfinansowany jest z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Co to oznacza dla mieszkańców?
Budowa Trasy Północnej to strategiczna inwestycja dla Szczecina i jego północnych dzielnic – poprawi skomunikowanie z obszarami przemysłowymi, zmniejszy ruch na lokalnych ulicach i odciąży obecną infrastrukturę. Ale jak to zwykle bywa – zanim pojawi się komfort, najpierw trzeba uzbroić się w cierpliwość.
Przyszłość rysuje się obiecująco: nowoczesna trasa, lepszy dojazd, bezpieczniejsze skrzyżowania i wygodna przestrzeń dla pieszych oraz rowerzystów. Tymczasem warto śledzić komunikaty miejskie i planować codzienne trasy z uwzględnieniem utrudnień.
Szczecin rusza na północ.