Nie udało się ustalić, kto jest autorem tego obrazu. Wiemy natomiast, że dzieło powstało jeszcze przez II wojną światową. Przedstawia tereny Gryfii – wyspy rzecznej połączonej groblą z Ostrowem Brdowskim, położonej między Odrą Zachodnią i Przekopem Mieleńskim, na której w XIX wieku wzniesiono zabudowania stoczni.
Przed wojną malarze chętnie wybierali Szczecin jako temat swoich prac, skupiając się przede wszystkim na najważniejszych punktach miasta, takich jak Zamek Książąt Pomorskich, zabudowa miejska wzdłuż rzeki Odry oraz sam port, który był jednym z kluczowych elementów tożsamości miasta. Te miejsca przyciągały artystów ze względu na ich znaczenie historyczne, estetyczne oraz rolę, jaką odgrywały w życiu codziennym mieszkańców.
Są jednak… odstępstwa. Nieznany nam do dziś artysta namalował tereny Gryfii, ten obraz może zachwycić.
– W latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku artyści chętnie przedstawiali widoki wzgórza z zamkiem książąt pomorskich, okolice dzisiejszych Wałów Chrobrego i tereny portu przy ujściu Duńczycy, ale także miejsca mniej popularne, choć równie malownicze, jak tereny Gryfii – wyspy rzecznej połączonej groblą z Ostrowem Brdowskim, położonej między Odrą Zachodnią i Przekopem Mieleńskim, na której w XIX wieku wzniesiono zabudowania stoczni. Podczas drugiej wojny światowej montowano tu niemieckie łodzie podwodne, obecnie jest to teren Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” – wyjaśnia Małgorzata Peszko z Muzeum Narodowego w Szczecinie.
W sąsiedztwie Gryfii przebiega kanał wiodący do portu morskiego w Szczecinie. Przylegające do Gryfii wody tworzyły niewielką, malowniczą zatoczkę, którą nieznany artysta uwiecznił na obrazie olejnym, stylistyką nawiązującym do dzieł impresjonistycznych.
– Nakładane grubym pędzlem gęste plamy farby ukazują szereg przycumowanych do pali jednomasztowych żaglówek typu kutrowego, odbijających się w wodzie feerią barw. Widoczne w oddali zabudowania stoczni ukazane zostały umownie, za pomocą kilku pociągnięć pędzla. Łodzie przedstawiono z odstępstwami od realistycznego wyglądu, zwłaszcza jeśli chodzi o układ ich ożaglowania. Widzowie są jednakże w stanie rozpoznać typowe dla tego regionu Pomorza drewniane łodzie rybackie, z charakterystycznymi żaglami w kolorze ceglanej czerwieni – mówi Małgorzata Peszko.
Obraz znajduje się w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie, eksponowany jest w Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8.