Home Aktualności Niedługo ruszy nabór wniosków o tramwaje z Krajowego Planu Odbudowy. Czy Szczecin wykorzysta tą szansę?
Aktualności

Niedługo ruszy nabór wniosków o tramwaje z Krajowego Planu Odbudowy. Czy Szczecin wykorzysta tą szansę?

168

Jak poinformował portal transport-publiczny.pl, Centrum Unijnych Programów Transportowych zapowiedziało rozpoczęcie konkursu na dofinansowanie do zakupu nowych tramwajów ze środków z Krajowego Planu Odbudowy. Do zgarnięcia jest część z kwoty prawie 866 milionów złotych w formie bezzwrotnej dotacji, a maksymalny poziom dofinansowania wynosi 85 procent.

Przy czym warto pamiętać, że owa dotacja może być przyznana tylko takim projektom, które nie przewidują podwójnego finansowania. Premiowane będą następujące czynniki:

  • obsługa tras łączących ważne generatory ruchu i ważnych ciągów komunikacyjnych w danym ośrodku,
  • objęcie tramwajów priorytetem w ruchu ulicznym, szczególnie na skrzyżowaniach,
  • uwzględnienie stref czystego transportu,
  • przyjęty Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej,
  • stopień zaawansowania procesu zakupowego;

Czas na dostawę wagonów objętych tym dofinansowaniem niestety będzie krótki. Ostatni taki pojazd ma być dostarczony do 30 czerwca 2026 roku – wtedy kończy się okres kwalifikalności wydatków w KPO, choć CUPT zaznacza, że w drodze zmian regulaminu może on zostać wydłużony.

Miasto nie mówi „nie”, choć nie spełnia wymagań

Rodzi się więc pytanie, czy Szczecin chce ubiegać się o te środki i czy w ogóle chce kupić nowe tramwaje? Odpowiedź, jaką uzyskaliśmy z Centrum Informacji Miasta jest dość wymijająca, biorąc pod uwagę fakt, że Szczecin ze swoją polityką, a właściwie jej braku, nie spełnia wszystkich wymogów stawianych przez Centrum. Już samo zwalanie winy na organizatorów za to, że warunkowanie nie poszło po myśli miasta, wygląda żałośnie…

– Gmina Miasto Szczecin na bieżąco śledzi informacje dotyczące tego naboru i jest wstępnie zainteresowana uczestnictwem, dostrzegając równocześnie szereg ryzyk i zagrożeń. Proszę zauważyć, że warunki naboru opublikowano 45 dni przed zamknięciem naboru. Okazało się, że środki pożyczkowe zostały przez władze centralne zmodyfikowane na 85% dotację. Zwracaliśmy jako miasto Ministerstwu Funduszy i Polityki Regionalnej poprzez Unię Metropolii Polskich uwagę, że w takim przypadku zainteresowanie naborem może wielokrotnie przekroczyć alokację. Powielany jest tym samym schemat w którym wsparcie uzyska zaledwie kilka projektów w całym kraju – przede wszystkim tych które w całości lub z minimalnymi brakami będą wpisywały się w opublikowane w dniu wczorajszym kryteria. Oznacza, to że w pierwszej kolejności na poziomie Gminy Miasto Szczecin prowadzona jest dogłębna analiza kryteriów wyboru projektów w naborze i szans na maksymalizację punktacji naszego ewentualnego projektu (proszę zauważyć, że w kryteriach wymagane jest m.in. wdrożenie w mieście Strefy Czystego Transportu, ale też wysoka dojrzałość projektu – tzn. optymalnie zawarcie umowy z dostawcą jeszcze przed złożeniem wniosku, a przynajmniej ogłoszenie postępowania zakupowego) – mówi Dariusz Sadowski z Centrum Informacji Miasta.

Jednocześnie Miasto deklaruje wolę podjęcia decyzji o złożeniu wniosku o dofinansowanie, przy czym będzie ona determinowana przez analizę kryteriów w powiązaniu z analizą sytuacji budżetowej Szczecina. Zapomina jednocześnie o tym, że w tym konkursie poległoby z kretesem przy swojej polityce tramwajowej, a właściwie jej braku. Bo prawda jest taka, że nic a nic nie robi w kierunku zakupu nowych tramwajów. 

Nowe tramwaje potrzebą chwili

Nie rozumiemy takiego stanowiska miasta, ale jednocześnie zauważamy, że sytuacja w taborze Tramwajów Szczecińskich jest tragiczna pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami – na 203 pojazdy tylko 38 posiada niską podłogę w mniejszym lub większym stopniu, co plasuje Szczecin w ogonie tramwajowej Polski. Już nawet o wiele mniejsze sieci, takie jak Gorzów Wielkopolski, Grudziądz lub Elbląg, mają większy udział tramwajów niskopodłogowych, o Olsztynie nie wspominając. 

Nawet przybliżone wielkościowo sieci w Gdańsku i Bydgoszczy są doskonale rozwinięte pod względem ilości takowego taboru. O ile nad Motławą odsetek takich pojazdów wynosi 100 proc., to miasto nad Brdą jest bardzo bliskie osiągnięcia go w ciągu najbliższych dwóch lat! Z litości przemilczymy sytuację w większych miastach, takich jak Kraków, Wrocław, czy Poznań, bo tam prowadzą politykę zakupu nowych tramwajów już od wielu lat i jest ona spójna z wizją kreśloną przez tamtejszych włodarzy. 

Zamiast inwestować w wagony z prawdziwego zdarzenia, których podręcznikowym przykładem są jeżdżące od 13 lat Swingi, urzędujący zarówno przy placu Armii Krajowej, jak i ulicy Klonowica decydenci wolą kupować rachityczne, mające swój konstrukcyjny rodowód jeszcze w latach trzydziestych ubiegłego stulecia, dwukierunkowe Moderusy Beta, a także „pudrować trupa” w postaci modernizacji przegubowych Tatr KT4Dt, tak ochoczo kupowanych od Berlina w latach 2006-2013. Sprowadzane równolegle z przegubowymi Tatrami solowe wagony T6A2D są na krawędzi śmierci technicznej i według nieoficjalnych planów Tramwajów Szczecińskich są pierwsze w kolejności do wycofania. Smutne jest to, że na razie nie ma żadnych konkretnych planów co do chociaż częściowej wymiany taboru, nawet przy udziale używanych wagonów z Niemiec, a jeśli nawet takowe są, to pozostają jedynie w sferze mglistych zapowiedzi. Cytując klasyka, „nie idźcie tą drogą”!

Jeśli chcemy, aby szczecińskie tramwaje były przyjazne mieszkańcom Szczecina, jak i również osobom przyjezdnym, musimy zacząć myśleć długofalowo i perspektywicznie, a nie kupować nowe wagony tylko po to, aby poprawić swój wizerunek i mieć co obiecywać elektoratowi przy kolejnych wyborach. Pojedyncze Tatry już się rozsypują, a ich przegubowe siostry też się rozlecą w perspektywie kolejnych lat. Dlatego zakup nowych wagonów, przyjaznych zarówno dla pasażerów i motorniczych, czego nie można powiedzieć o Betach, jest potrzebny od zaraz. Czy tak się stanie, przekonamy się po czynach władz Miasta i podległych mu Tramwajów Szczecińskich…

Powiązane artykuły

AktualnościKultura

Wielkie szanty The Tall Ships Races, czyli żeglarskie granie podczas finału regat

Czym byłyby żeglarskie wyprawy bez szant! Nie inaczej będzie podczas wielkiego finału...

AktualnościBiznes i inwestycjeW regionie

Przetargi na sprzęt diagnostyczny pod lupą CBA. Służby weszły do dwóch szpitali w regionie

Funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego zabezpieczyli dokumentację przetargową w placówkach medycznych z Koszalina,...

AktualnościKultura

Drugi sezon „Odwilży” już niedługo na platformie Max. Zobacz pierwszy zwiastun! [WIDEO]

Już 23 sierpnia na platformie Max pojawi się długo wyczekiwany, drugi sezon...

Aktualności

Już od jutra wprowadzona zostaje czasowa organizacja ruchu nad Odrą

Równo za tydzień będziemy już uczestniczyć w finale regat The Tall Ships...