Home Aktualności Kiedy pojedziemy S10 do Warszawy? Sprawdzamy postęp prac
Aktualności

Kiedy pojedziemy S10 do Warszawy? Sprawdzamy postęp prac

176
Foto: bydgoszczwbudowie.pl

Sama budowa to finał wieloletnich przygotowań inwestycji drogowej. Na Pomorzu Zachodnim GDDKiA ma już wykonawców i trwają procesy inwestycyjne. Zaglądamy do województwa kujawsko-pomorskiego i sprawdzamy postęp prac.

W latach 2022-2023 podpisano w sumie cztery umowy na projekt i budowę S10 Bydgoszcz – Toruń. Są to odcinki: Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25, Emilianowo – Solec, Solec – Toruń Zachód oraz Toruń Zachód – Toruń Południe, o łącznej długości 50 km (plus 5 km DK25). W przyszłości trasa S10 stanowić będzie najszybsze połączenie drogowe Szczecina z aglomeracją warszawską, odciążając jednocześnie autostradę A2

S10 Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową DK25

Umowę na realizację, w systemie projektuj i buduj, dla pierwszego odcinka podpisano w maju 2022 r. Droga pobiegnie w znacznym stopniu obecnym śladem DK10, a kierowcy będą mieli do dyspozycji parę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy (wcześniej Emilianowo). DK25 w okolicy Brzozy poprowadzona zostanie nowym śladem, dzięki czemu przeniesiemy ruch tranzytowy z mocno obciążonego odcinka na nową jezdnię z dwoma węzłami – Zielona i Brzoza. Obecnie trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. We wrześniu br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy wydał postanowienie w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Projektant doprowadził projekt do zgodności z postanowieniem, a Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał obwieszczenie o zakończeniu postępowania dowodowego, co oznacza ustalenie treści końcowej decyzji ZRID. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych. Przeprowadzono badania archeologiczne.

    • długość: 8,9 km (S10) i 5,4 km (DK25)
    • wykonawca: Intercor
    • wartość umowy: 411 mln zł

S10 Emilianowo – Solec

Drugi odcinek rozpocznie się za projektowanym węzłem Bydgoski Park Przemysłowy i prowadzić będzie w kierunku Torunia, kończąc się przed nowym węzłem Solec Kuj. (wcześniej Solec). W ramach zadania powstanie Obwód Utrzymania Makowiska oraz węzeł Bydgoszcz Łęgnowo (wcześniej Makowiska). Droga ułatwi dojazd do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego i domknie południową część obwodnicy Bydgoszczy. Umowę podpisano we wrześniu 2022 r. Obecnie wykonawca finalizuje projekty techniczne, wykonawcze i specyfikacje techniczne oraz trwa ich weryfikacja przez inżyniera kontraktu. Uzgadniane są treści porozumień na przebudowę kolizji z gestorami sieci (PSE, PSG, Enea Operator). Zakończono także badania archeologiczne. Trwa ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko.

    • długość: 8,6 km
    • wykonawca: Polaqua
    • wartość umowy: 240 mln zł

S10 Solec – Toruń Zachód

To najdłuższy z czterech odcinków S10 Bydgoszcz – Toruń. Powstanie m.in. nowy węzeł Solec Kuj. (wcześniej Solec), a także para MOP-ów w Cierpicach. Umowę podpisano w maju 2022 r. W ramach budowy powstanie szereg obiektów, takich jak przejście dla zwierząt dużych, obejmujące jednocześnie S10 i sąsiadującą linię kolejową nr 18. Odcinek kończy się przed węzłem Toruń Zachód. W lutym br. zakończyły się prace związane z wycinką drzew w pasie drogowym. W dalszym ciągu trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID. W październiku br. RDOŚ wydał postanowienie w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.

  • długość: 21,2 km
  • Wykonawca (konsorcjum): Kobylarnia (lider) i Mirbud
  • wartość umowy: 426 mln zł

S10 Toruń Zachód – Toruń Południe

Trasa stanowiąca czwarty odcinek S10 obejmuje przebudowę obecnych (Toruń Zachód, Toruń Południe) i budowę dwóch nowych węzłów (Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice). W ramach zadania powstanie łącznie 6 nowych obiektów, a 5 istniejących będzie wyremontowanych. Droga ułatwi dojazd do autostrady A1. Obecny odcinek S10, stanowiący południową obwodnicę Torunia, powstał niemal dwie dekady temu w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej z pasem rezerwy, która właśnie teraz zostanie wykorzystana do budowy przekroju 2×2, tj. dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu. Umowę z wykonawcą podpisano w styczniu 2023 r. W kwietniu br. złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID. 7 października Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał postanowienie o wszczęciu postępowania dotyczącego wydania decyzji ZRID. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.

  • długość: 11,9 km
  • wykonawca (konsorcjum): Rubau Polska (lider) i Poltores
  • wartość umowy: 340 mln zł

 

Trasą S10 Bydgoszcz – Toruń planowo pojedziemy w 2026 roku. W przypadku odcinka toruńskiego (Toruń Zachód – Toruń Południe) w I kwartale 2027 r.

Powiązane artykuły

AktualnościKultura

Stanisław Tym nie żyje. Słynny „Miś” niegdyś współpracował z Teatrem Polskim

To bez wątpienia ogromna strata dla polskiej kultury. W wieku 87 lat...

nowe rezerwaty w zachodniopomorskiem
AktualnościEkologia i zdrowie

Nowe rezerwaty w Zachodniopomorskiem. Będzie ich 7

Dolina Zgniłej Strugi, Las Dębogórski, Rekowski Wrzosiec, Torfowisko Żelechowo, Dolina Pustynki, Źródliskowa...

AktualnościBiznes i inwestycje

Tak będą wyglądać nowe Gammy dla Szczecina. Umowa na ich dostawę podpisana

Umowę na dostawę 4 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych z opcją dokupienia 8 sztuk...

Ekologia i zdrowieAktualności

W magazynach dramatycznie brakuje krwi! Jest za to pilny apel

W szczecińskim oddziale Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa skończyły się zapasy krwi...