Home Biznes i inwestycje Co z tymi tramwajami? Przepiera odpowiada Słowikowi
Biznes i inwestycje

Co z tymi tramwajami? Przepiera odpowiada Słowikowi

187

Nie milkną echa decyzji włodarzy miasta w sprawie wniosku o nowe tramwaje z Krajowego Planu Odbudowy, a Michał Przepiera postanowił odpowiedzieć na interpelację radnego Przemysława Słowika. Zastępca prezydenta pisze w niej o planach zakupu 30 całkowicie niskopodłogowych tramwajów, w tym 10 dwukierunkowych.

W interpelacji radnego Słowika z dnia 2 maja czytamy:

– W kamieniach milowych w Krajowym Planie Odbudowy, zapisano dofinansowanie na zakup łącznie ponad 100 tramwajów niskopodłogowych z przeznaczeniem dla gmin w całej Polsce. W Szczecinie od 10 lat nie zakupiono ani jednego, nowego w pełni niskopodłogowego tramwaju. Ostatni tak nowoczesny tabor to wysłużone już Swingi – pisał Przemysław Słowik.

Radny pyta o to, jakie są plany inwestycyjne względem zakupu nowego taboru w najbliższych latach i czy Szczecin jest przygotowany z dokumentacją do pozyskania środków z KPO gdy uruchomione zostaną fundusze na ten konkretny cel, o dofinansowanie do zakupu ilu tramwajów planuje wnioskować?

Na odpowiedź przyszło mu czekać do środy 22 maja, kiedy to odpowiedział mu wspomniany Michał Przepiera.

– Wśród projektów w ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, wspieranych w programie FEnIKS 2021-2027 znajduje się projekt na zakup dla Spółki Tramwaje Szczecińskie 30 wagonów tramwajowych, całkowicie niskopodłogowych, w tym 10 tramwajów dwukierunkowych – poinformował Przepiera w odpowiedzi na interpelację Przemysława Słowika

Na drodze do jego realizacji stoi poważna przeszkoda w postaci dostępności środków z Unii Europejskiej, a tych w obecnej perspektywie jest znacznie mniej, niż w perspektywie 2014-2020.

– Gmina Miasto Szczecin podjęła starania, by pomimo ograniczonej alokacji aplikować o środki, a następnie zrealizować Etap I tego projektu obejmujący zakup 4 sztuk niskopodłogowych dwukierunkowych tramwajów. Obecnie trwa oczekiwanie na aprobatę Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej tak, aby w czerwcu br. złożyć wniosek o dofinansowanie tego zakupu – odpowiada Przepiera.

Zastępca Piotra Krzystka poinformował też, że środki z Krajowego Planu Odbudowy w zakresie zakupu tramwajów zostały zakwalifikowane do części pożyczkowej.

– Według informacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, w ramach komponentu „Zeroemisyjny transport zbiorowy” planowane jest ogłoszenie konkursu w II kwartale br. Na chwilę obecną konkurs nie został jeszcze ogłoszony, w związku z czym Gmina Miasto Szczecin nie zna kryteriów wyboru projektów i nie posiada informacji o warunkach wsparcia, które byłyby wystarczające do wskazania dokładnego zakresu projektu w ramach KPO – dodaje Przepiera.

Deklaracje a rzeczywistość

Gwoli ścisłości przypomnijmy, że poza słownymi deklaracjami władze Szczecina nie prowadzą, w przeciwieństwie do Warszawy czy Krakowa, intensywnych przygotowań do zakupu nowego taboru tramwajowego. Stołeczny przewoźnik chce zakupić aż do 160 pojazdów w warunkach umowy ramowej, przy czym w pierwszej kolejności kupi się tylko jedną ósmą tej liczby. Gród Kraka szykuje się do zakupu maksymalnie 90 pojazdów, rozbijając całe postępowanie na trzy osobne zamówienia.

Nie jest powodem do dumy, że ostatnimi tramwajami z prawdziwego zdarzenia, jakie udało się kupić Szczecinowi w minionych latach, jest 28 „Swingów” dostarczonych w latach 2010-2014 (są to jedyne w mieście tramwaje w pełni niskopodłogowe, co w dzisiejszych czasach powinno być oczywistością przy zakupach nowych wozów). Do tej liczby dodajmy jeszcze rachityczne Moderusy Beta, zakupione w ilości 10 pojazdów (4 jednokierunkowe i 6 dwukierunkowych), których ostatnie 2 sztuki zmontowano w Wydziale Remontowym Tramwajów Szczecińskich w ubiegłym roku. 

Prezydent Piotr Krzystek w wielu wywiadach podkreślał, że miasto chce poszerzyć flotę dwukierunkowych tramwajów, zarówno z myślą o remontach istniejących torowisk (przy jednoczesnym uruchamianiu linii wahadłowych), jak i również o nowych trasach, zakończonych ślepymi krańcówkami. Jedną z nich ma być opisywana na naszym portalu trasa na osiedla Przyjaźni i Kaliny.

– Na pewno chcemy poszerzyć liczbę dwukierunkowych tramwajów, bo bardzo dobrze sprawdzają się one w trakcie remontów. Czeka nas remont trasy Nadodrzańskiej, więc wykorzystanie takich wozów może się tam bezapelacyjnie przydać. Dlatego najprawdopodobniej najbliższe zakupy będą oparte o tramwaje dwukierunkowe, choć przecież nie potrzebujemy mieć całej floty opartej o takie wozy, gdyż tak jak Pan wspomniał, mamy sieć z pętlami a nie krańcówkami. Pamiętajmy, że tramwaj dwukierunkowy jest nieco droższy i zabiera nieco mniej pasażerów niż wozy jednokierunkowe. Na pewno będziemy bilansować te liczby, choć najbliższe zakupy będą raczej dotyczyły tramwajów dwukierunkowych, bo jeszcze potrzebujemy co najmniej kilku bądź kilkunastu takich wozów. Widzimy, że sprawdzają się one w trakcie remontów, jak chociażby teraz na Krzekowie, gdzie uruchomiliśmy wahadłową “piątkę”, co nie byłoby możliwe bez „dwukierunkowców” – mówił Krzystek w wywiadzie dla portalu transport-publiczny.pl. 

Powiązane artykuły

Biznes i inwestycje

Nowa nawierzchnia jezdni, chodniki oraz miejsca postojowe. To otoczenie przystanku SKM

Nowa nawierzchnia jezdni, chodniki oraz miejsca postojowe powstały w rejonie ulic Kolejowej...

Biznes i inwestycjeEdukacja

Na nowy rok szkolny będzie gotowe

Już w nowym roku szkolnym uczniowie Szkoły Podstawowej nr 21 przy ulicy...

Biznes i inwestycje

Ale jazda nad Rubinowym Stawem! Nowa zjeżdżalnia już jest dostępna

Zjeżdżalnia na skarpie to niecodzienna atrakcja dla najmłodszych, która pojawiła się w...

Biznes i inwestycje

Obwodnica ominie miasto od wschodu. Niebawem ruszy budowa

Inwestycję o długości 13,3 km wykona za 175,6 mln zł firma PORR....