Były wojewoda nie zgodził się na wydanie zezwolenia na realizację rozbudowy drogi wojewódzkiej 151 z Recza do Choszczna. Wszystko przez braki stosownej dokumentacji w projekcie. Urząd Marszałkowski nie uzupełnił błędów w terminie, ale zapowiada, że nie wpłynie to na zrealizowanie inwestycji. W tle procedur pojawia się pracownik Wód Polskich, który twierdzi, że droga nie zostanie przebudowana.
Na koniec maja tego roku Urząd Marszałkowski wystąpił z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej polegającej na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 151 na odcinku Recz – Choszczno.
W połowie sierpnia Urząd Wojewódzki, zarządzany przez polityków PiS, po przeanalizowaniu akt sprawy wezwał inwestora do usunięcia nieprawidłowości i uzupełnienie brakującej dokumentacji w terminie 90 dni. Chodziło m. in. o brak map zawierających aktualne projekty podziału nieruchomości, brak określenia obowiązku i terminów rozbiórki istniejących obiektów budowlanych, brak opinii geotechnicznej, brak informacji czy działka lub teren objęty inwestycją jest wpisany do rejestru zabytków i wreszcie brak stosownych uzgodnień co do planowanego przebiegu drogi z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. To ważne, ponieważ GDDKiA prowadzi proces inwestycyjny związany z budową drogi S10 ze Szczecina do Bydgoszczy i dalej do Warszawy.
Urząd Marszałkowski nie uzupełnił dokumentów we wskazanym terminie i w związku z tym ówczesny wojewoda nie zgodził się na dalszą realizacje inwestycji.
W Choszcznie zapanowała konsternacja, ponieważ radny miejski, Andrzej Korzeniewski kojarzony politycznie z PiS (na co dzień pracownik Wód Polskich) publicznie oświadcza, że:
– Remont drogi Choszczno-Recz, niestety przepadł. Wojewoda Zachodniopomorski decyzją odmówił zezwolenia na realizację inwestycji drogowej pn. Rozbudowa drogi wojewódzkiej 151 na odcinku Recz-Choszczno.
Sprawdzamy, gdzie jest problem
– Czym innym jest uśmiechanie się i wystawianie sobie laurek w postach a zupełnie czym innym jest konkretna, rzeczowa praca by zrealizować tak potrzebny remont drogi. Jest to smutna informacja, gdyż od początku tej kadencji sprawę się podnosi, chwali za rzekome zasługi a to po prostu jest lipa. I zdecydowanie mam prośbę do p. Młynarczyka (Łukasz Młynarczyk, radny Sejmiku Zachodniopomorskiego – przyp. redakcji), by lepiej nie pchał rączek do tematów, o których nie ma pojęcia – komentuje pracownik Wód Polskich.
Postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście nie ma szans na przebudowę tak ważnej drogi.
Umowa z pracownią projektową, która przygotowuje dokumentację „Rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 151 na odcinku Recz – Choszczno” została podpisana w lipcu 2016 roku. Prace projektowe przy tego typu inwestycjach trwają nierzadko kilka lat. Wynika to z konieczności uzyskania szeregu pozwoleń i uzgodnień, przede wszystkim z gestorami sieci, instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę środowiska, ochronę wód czy ochronę zabytków. Zwieńczeniem pracy projektowej jest uzyskanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej, które wydaje Urząd Wojewody.
– 31 maja tego roku wykonawca dokumentacji wystąpił z wnioskiem do Wojewody Zachodniopomorskiego o wydanie decyzji ZRiD (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – przyp. red.) dla rozbudowy DW 151 na odcinku Recz-Choszczno – informuje Anna Radziwonowicz z Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Po analizie złożonego materiału i przekazaniu przez pracownię projektową dodatkowych wyjaśnień, 8 sierpnia Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki, zawiadomił o wszczęciu postępowania administracyjnego w tej sprawie. 17 sierpnia Wojewoda wydał postanowienie, w którym nałożył na Inwestora obowiązek dostarczenia/wyjaśnienia niektórych elementów dokumentacji. W zawiadomieniu tym znalazły się między innymi uwagi dotyczące map z aktualnym podziałem działek, a dokładniej chodziło o ostateczny podział jednej z nieruchomości – tłumaczy.
W ślad za wydanym przez wojewodę zawiadomieniem o wszczęciu postępowania, Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Szczecinie złożył wniosek wskazujący na konieczność uzgodnienia parametrów jednego ze zjazdów na działkę wojskową, oraz konieczność zawarcia porozumienia pomiędzy stroną wojskową, a inwestorem w zakresie wykorzystania jednej z działek na czas prowadzenia robót. Jednocześnie Wojewódzki Konserwator Zabytków wystąpił z uwagami w zakresie prowadzenia badań archeologicznych.
W odpowiedzi dla Rejonowego Zarządu Infrastruktury, wykonawca dokumentacji przedstawił plan zagospodarowania terenu wraz z podaniem szczegółowych parametrów technicznych czyli opisem nawierzchni, szerokości zjazdu, promieniem łuków, dopuszczalnym naciskiem oraz sposobem zabezpieczenia kabli energetycznych. Podjęte zostały również rozmowy z Zachodniopomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Uzyskiwanie tych dodatkowych uzgodnień i dokumentów wyszło poza ramy czasowe określone przez Wojewodę, dlatego zgodnie ze ścieżką administracyjną Wojewoda Zachodniopomorski musiał wydać decyzję o odmowie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Z kolei przedstawiciel inwestora może w każdej chwili złożyć niezbędną dokumentację raz jeszcze. Ma się to stać jeszcze w tym roku. Ponowne jego rozpatrzenie i wydanie decyzji ZRID może nastąpić w znacznie krótszym czasie, niż za pierwszym razem.
Jak się nieoficjalnie dowiadujemy, samorząd województwa bardzo chce tę drogę przebudować. To inwestycja ważna w kontekście budowy S10, w Suchaniu i Reczu mają się znajdować zjazdy z drogi ekspresowej. Droga wojewódzka pomiędzy Choszcznem a Reczem musi spełniać standardy, jeśli faktycznie ma służyć kierowcom jako łącznik pomiędzy drogą szybkiego ruchu a innymi drogami powiatu choszczeńskiego.
– Zależy mi na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 151 na odcinku Recz-Choszczno – podkreśla nowy wojewoda zachodniopomorski, Adam Rudawski. – Do wydania zezwolenia na realizację tej inwestycji konieczne jest złożenie pełnej wymaganej dokumentacji. Jak tylko zostanie ona uzupełniona i przedstawiona w urzędzie, ponownie wszczęte zostanie postępowanie dotyczące wydania tego pozwolenia i zrobimy wszystko, co możliwe, aby wydanie decyzji ZRiD nastąpiło jak najszybciej.
Wydanie decyzji ZRiD pozwoli na rozpoczęcie inwestycji