Temat SKM wielokrotnie gościł na naszych łamach, jednak na tę chwilę czekali wszyscy pasażerowie pociągów jadących z i do Szczecina. Już w tą niedzielę, 10 marca, rusza w całości I etap Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Na razie mieszkańcy Szczecina i okolicznych miejscowości (z wyłączeniem Polic – tam SKM-ka dojedzie dopiero w 2026 roku) będą mogli korzystać z trzech nowych linii, których trasy podamy i przypomnimy w tym artykule. Wszystkie z nich będą wspomagać istniejące już połączenia, których operatorem jest Polregio.
S1 (Szczecin Główny <-> Stargard)
SZCZECIN GŁÓWNY – Szczecin Łasztownia – Szczecin Port Centralny – Szczecin Zdroje – Szczecin Dąbie – Szczecin Dunikowo – Szczecin Zdunowo – Reptowo – Miedwiecko – Grzędzice – STARGARD
Kursywą zaznaczono przystanki, które jeszcze nie są czynne i dostępne dla pasażerów. Ich uruchomienie nastąpi jeszcze w I połowie tego roku. Natomiast stacja Szczecin Dąbie i przystanek w Zdrojach zostaną udostępnione pasażerom najpóźniej w marcu przyszłego roku.
Na tej trasie będą jeździć cztery pary pociągów.
S2/S21 (Szczecin Główny <-> Goleniów/Port Lotniczy Szczecin-Goleniów)
SZCZECIN GŁÓWNY – Szczecin Łasztownia – Szczecin Port Centralny – Szczecin Zdroje – Szczecin Dąbie – Szczecin Trzebusz – Szczecin Załom – Kliniska – Rurka – Goleniów Park Przemysłowy – GOLENIÓW (– PORT LOTNICZY SZCZECIN-GOLENIÓW)
Kursywą zaznaczono przystanki, które jeszcze nie są czynne i dostępne dla pasażerów. Ich uruchomienie nastąpi jeszcze w I połowie tego roku. Natomiast stacja Szczecin Dąbie i przystanek w Zdrojach zostaną udostępnione pasażerom najpóźniej w marcu przyszłego roku.
Na tej trasie będą jeździć cztery pary pociągów.
S3 (Szczecin Główny <-> Gryfino)
SZCZECIN GŁÓWNY – Szczecin Łasztownia – Szczecin Port Centralny – Szczecin Podjuchy – Szczecin Żydowce – Radziszewo – Daleszewo – Czepino – GRYFINO
Kursywą zaznaczono przystanki, które jeszcze nie są czynne i dostępne dla pasażerów. Ich uruchomienie nastąpi jeszcze w I połowie tego roku. Wyjątkiem jest przystanek w Radziszewie, który zostanie uruchomiony dopiero pod koniec br.
Na tę trasę przeznaczono aż sześć par pociągów.
Organizatorem przewozów na trasach ww. linii będzie samorząd województwa zachodniopomorskiego, natomiast poszczególne gminy partnerskie będą przekazywać dotacje na ten cel.
Na razie pasażerowie będą zmuszeni korzystać z biletów Polregio, dopóki nie zostanie uruchomiony metropolitalny bilet miesięczny, umożliwiający korzystanie z komunikacji miejskiej w gminach partnerskich na równi z pociągami SKM. Jego uruchomienie planowane jest na wrzesień, natomiast finansowe szczegóły poznamy w wakacje.