Zadłużenie to problem, który w Polsce dotyka coraz więcej osób. Katarzyna Rogoźnicka, ekspertka w dziedzinie restrukturyzacji i upadłości konsumenckiej, podkreśla, że niewiedza oraz strach przed przyznaniem się do problemu sprawiają, że wielu Polaków latami pozostaje w spirali długów, zamiast szukać rozwiązania.
Zadłużenie często zaczyna się niewinnie — od kredytu na telefon, samochód czy sprzęt domowy. Jednak w obliczu problemów finansowych, jak utrata pracy, choroba czy wzrost kosztów życia, comiesięczne zobowiązania zaczynają przerastać możliwości finansowe dłużnika.
– W skrajnych przypadkach rozpacz najpierw pcha w depresję, a potem pojawiają się jeszcze gorsze myśli – mówi Rogoźnicka, opisując dramat osób zadłużonych, które nierzadko tracą nadzieję na poprawę sytuacji.
Pomoc, która jest na wyciągnięcie ręki
Rogoźnicka podkreśla, że nie ma sytuacji, z której nie da się wyjść, choć dług może wydawać się przytłaczający.
– Z niemal każdym długiem można sobie poradzić – przekonuje ekspertka. – Niestety wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, że istnieje narzędzie prawne, które może im pomóc w walce z zadłużeniem, jest to ustawa o upadłości konsumenckiej.
Ustawa o upadłości konsumenckiej daje możliwość umorzenia całości lub części długów osobom, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej. Szanse na oddłużenie mają także osoby, które doprowadziły do swojej niewypłacalności w sposób rażącego niedbalstwa.
Proces ten może wydawać się skomplikowany, ale warto podjąć próbę, by odzyskać kontrolę nad życiem i finansami.
Brak świadomości prawnej – największy problem Polaków
– Polacy wciąż nie wiedzą o tej ustawie lub mają wiedzę szczątkową, dlatego nie walczą o oddłużenie – mówi Rogoźnicka. – Skutkiem tej niewiedzy jest życie w ciągłym stresie i strachu przed wierzycielami. Upadłość konsumencka pozwala na rozpoczęcie od nowa, z czystą kartą. To nie tylko rozwiązanie prawne, ale także forma psychologicznej ulgi, gdyż życie bez długów daje szansę na odbudowanie życia osobistego i zawodowego.
Katarzyna Rogoźnicka podkreśla, że choć proces ten może być złożony, to wielokrotnie już pomagała osobom w kryzysie finansowym. Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku o upadłość konsumencką do sądu. Wniosek ten zawiera szczegółowy opis sytuacji finansowej dłużnika oraz dokumentację dotyczącą długów. Sąd, po analizie sytuacji finansowej, może ogłosić upadłość konsumencką, co może wiązać się z planem spłaty, ale celem postępowania jest oddłużenie zadłużonego konsumenta.
Drugie życie bez długów
Katarzyna Rogoźnicka jest przekonana, że każdy ma prawo do nowego początku i wyjścia z trudnej sytuacji finansowej. Edukacja finansowa i świadomość dostępnych narzędzi prawnych to kluczowe elementy, które mogą pomóc w walce z zadłużeniem. Dzięki upadłości konsumenckiej Polacy mają możliwość na „drugie życie” – wolne od stresu i strachu związanego z długami. Jak podkreśla ekspertka, z każdym długiem można sobie poradzić – wystarczy poznać dostępne rozwiązania i skorzystać z pomocy fachowców.
Kontakt do Katarzyny Rogoźnickiej:
- Adres: Kancelaria Doradztwa Restrukturyzacyjnego i Gospodarczego
ul. Grodzka 10/2, Szczecin - Telefon: 693 110 250
- Mail: kancelaria@centrumrestrukturyzacji.pl
Masz długi? Zwrócenie się po pomoc nie jest oznaką słabości, lecz rozsądku
Katarzyna Rogoźnicka wyciąga młodzież z długów i apeluje: „Uczmy młodych oszczędzać”