Zobaczcie obrazy jednego z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych szczecińskich malarzy. Wczoraj obchodził swoje urodziny. Tematem jego prac często był Szczecin i tereny portowe. Obrazy do dziś zachwycają, kilka z nich znajduje się w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Eugen Dekkert urodził 21 sierpnia 1865 roku w Szczecinie, malarz, pejzażysta, uznawany za jednego z najbardziej popularnych, łatwo rozpoznawalnych szczecińskich malarzy, w Szczecinie spędził zaledwie okres dzieciństwa i wczesnej młodości, potem bywał tu stosunkowo często, ale tylko jako gość.
Jego rodzice – kupiec Hermann Wilhelm Leopold Dekkert, następca szczycącej się ponad stuletnią historią firmy G. Danßer (G. Danßers Nachfolger), właściciel firmy importującej i handlującej węglem kamiennym w hurcie i detalu (Steinkohlen- und Importgeschäft en gros & en detail), z żoną Elisą z domu Dilger – mieszkali przy Nabrzeżu Statków Parowych 4 (Dampfschiffsbollwerk 4), w budynku mieszczącym rodzinny kantor, siedziby maklerów okrętowych i inne firmy. To właśnie tu Eugen Gustav jako najstarszy spośród siedmiorga rodzeństwa – dwóch sióstr i pięciu braci – urodził się, odkrywał i poznawał świat.
Codzienne widoki nabrzeża i portu – spichlerzy, statków, łodzi, masztów i żagli, sprzedawców, tragarzy, nadzorców, podróżnych i gapiów, wozów, towarów, skrzyń i beczek, dymów, mgły i wilgoci okazały się żywe i ważne przez całe jego życie. Rejony te były zarówno wcześniej jak i później nie tylko najbardziej popularnym, najliczniej i najczęściej odwiedzanym, ale także szczególnie chętnie ilustrowanym fragmentem miasta, uwiecznianym od stuleci na obrazach, grafikach, fotografiach.
Po śmierci ojca Eugen opuścił rodzinę i wyjechał na studia do Anglii. Niewiele wiemy o przebiegu wydarzeń w kolejnych latach, oprócz zdawkowej informacji, że choroba nie pozwoliła mu na realizację ścieżki kariery kupieckiej i pójście śladami ojca. Jeszcze podczas pobytu w Anglii, w trakcie edukacji kupieckiej zbliżył się do środowiska artystycznego i zaczął uczyć się malarstwa u Szkota Johna (Jamesa?) Andrew Mc Colvina (Mc Kolvina?), autora niezbyt wyszukanych obrazów olejnych, zwłaszcza przedstawień kobiet na tle pejzażu.
Z czasem artysta wyjechał do Monachium, miało to miejsce w 1896 roku i wiąże się z podjęciem studiów w szkole artystycznej Theodora Hummela, który zasłynął jako jeden z ważnych przedstawicieli Monachijskiej Secesji, był modnym i cenionym twórcą, malował wiele pejzaży, marin, wnętrz miejskich i martwych natur. Z jego prywatną uczelnią ściśle współpracowała Olga Boznańska, która w latach 1895–1898 pełniła wiodącą rolę we wszystkich sprawach związanych z działalnością edukacyjno-artystyczną szkoły. Można zatem sugerować, że nie tylko Theo Hummel, ale także właśnie Boznańska wywarli istotny wpływ na ówczesną edukację artystyczną Dekkerta.
Źródło biografii: pomeranica.pl