Wraz ze zmianami w funkcjonowaniu szczecińskiej komunikacji miejskiej, w niedzielę 1 września ruszy również Szczeciński Bilet Metropolitalny, na którym pojedziemy zarówno komunikacją miejską w Szczecinie i gminach partnerskich oraz pociągami Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Będzie można go kupić w kasach ZDiTM, Polregio, aplikacjach mobilnych przewoźników oraz na biletomatach zainstalowanych na parkingach przy przystankach.
Jak zapewnił w swoim wpisie na Facebooku prezydent Szczecina Piotr Krzystek, ceny wspólnego biletu będą niższe niż kupno osobnych sieciówek na pociągi i komunikację. Wspomniał również o modernizacji trasy do Polic, która według planów ma zakończyć się pod koniec 2025 roku, a uruchomienie pociągów przewidziane jest na okres od początku do połowy 2026 roku.
– To spory krok w integracji naszego transportu i uruchomienia docelowej siatki Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Jednocześnie czekamy i kibicujemy PKP, by jak najszybciej uporali się z modernizacją wszystkich torów – powiedział Piotr Krzystek.
Wspólny bilet będzie się dzielił na cztery osobne strefy biletowe:
Strefa A
Obejmuje ona obszar Gminy Miasto Szczecin oraz gmin Dobra, Kołbaskowo, Police i Goleniów (tylko na trasie Osiedle Kasztanowe – Załom Leśna). Pasażer korzysta z pociągów Polregio i komunikacji miejskiej organizowanej przez ZDiTM.
Za bilet normalny będzie trzeba zapłacić 152 złote, za studencki (ulga 51%) – 74,48 złotych, a za uczniowski (ulga 49%) – 77,52 złote. Nie będzie to jednak rozwiązanie atrakcyjne dla mieszkańców Polic, ponieważ za sieciówkę na linię 107 płacą 60 złotych, a za taki sam bilet na wszystkie linie kursujące w Szczecinie i Policach wydają 80 złotych.
Strefa B
Obejmuje ona obszar w granicach administracyjnych gmin, które są partnerami projektu SKM, a mianowicie: Gminy Miasto Stargard oraz gmin Goleniów, Gryfino, Kobylanka i Stargard. Pasażer korzysta z pociągów Polregio i komunikacji miejskiej organizowanej przez Gminę Miasto Stargard.
Tutaj sytuacja przedstawia się nieznacznie korzystniej, choć szału nie ma. Za bilet normalny zapłacimy 148 złotych, za studencki (ulga 51%) – 72,52 złote, a za uczniowski (ulga 49%) – 75,48 złotych. Przy czym warto wspomnieć, że jest to rozwiązanie dedykowane tym, którzy nie będą chcieli korzystać z komunikacji miejskiej organizowanej przez ZDiTM, a w przeciwieństwie do tej w Gryfinie i Goleniowie nie jest bezpłatna.
Strefa AB
Obejmuje ona obszar w granicach administracyjnych Gminy Miasto Szczecin oraz gmin Dobra, Goleniów, Gryfino, Kobylanka, Kołbaskowo, Police i Stargard. Pasażer korzysta z pociągów Polregio w strefach A i B oraz komunikacji miejskiej w strefie A. Oznacza to, że nie przewiduje ona korzystania z komunikacji miejskiej w Stargardzie.
W tym wypadku trzeba będzie przygotować się na prawdziwy drenaż portfeli, choć w porównaniu ze strefą AB+ to będą, kolokwialnie mówiąc, pieszczoty. Bilet normalny w tej strefie będzie kosztować 250 złotych, studencki (ulga 51%) – 122,50 złotych, a uczniowski (ulga 49%) – 127,50 złotych.
Strefa AB+
Obejmuje ona obszar w granicach administracyjnych Gmin Miasto Szczecin i Miasto Stargard oraz gmin Dobra, Goleniów, Gryfino, Kobylanka, Kołbaskowo, Police i Stargard. Pasażer korzysta z pociągów Polregio i komunikacji miejskiej w strefach A i B.
Jej oferta będzie zdecydowanie najdroższa ze wszystkich przewidzianych stref. Za normalną sieciówkę zapłacimy 290 złotych, za studencką (ulga 51%) – 142,10 złotych, a za uczniowską (ulga 49%) – 147,90 złotych.
O darmowych przejazdach nie ma mowy
W Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej nie będą obowiązywać darmowe przejazdy dla uczniów, tylko 49% ulgi na przejazdy. Dla studentów – 51%. Inne ulgi, np. dla krwiodawców są uzależnione od regulaminów poszczególnych przewoźników, więc nie są objęte systemem Biletu Metropolitalnego. To samo tyczy się opłat za przejazd rowerem.
Gdzie i jak kupimy bilety?
Zakup Szczecińskiego Biletu Metropolitalnego będzie możliwy zarówno w kasach biletowych ZDiTM i Polregio, aplikacjach mobilnych przewoźników oraz 22 biletomatach zainstalowanych na parkingach przy przystankach SKM.
Projekt Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, którego beneficjentem i liderem jest Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach działania 5.2. Rozwój Transportu Kolejowego poza TEN-T, oś priorytetowa V Rozwój transportu kolejowego w Polsce, oraz przeznaczony do finansowania z Programu FENIX 2021-2027, pod nazwą: Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351.