Home Aktualności W Goleniowie niczym w Radomiu. Chodzi o terminal cargo
AktualnościBiznes i inwestycje

W Goleniowie niczym w Radomiu. Chodzi o terminal cargo

570
cargo logistyka

Terminal Szczecin-Goleniów nie jest wielkim lotniskiem, ale ważnym z punktu widzenia mieszkańców regionu, bo obsługuje dużo lotów zagranicznych. Z Goleniowa można polecieć np. do Wielkiej Brytanii czy Skandynawii. Są regularne połączenie, regularnie też wprowadzane nowe. Są plany na dużą rozbudowę, ale są też statystyki, a te już tak dobrze nie wyglądają.

Z lotniska Szczecin-Goleniów rocznie korzysta kilkaset tysięcy osób. Można stamtąd codziennie polecieć do Londynu i 19 razy w tygodniu do Warszawy. Port ma w planach wielką rozbudowę za 170 mln zł. Ma mieć powierzchnię 17 tys. metrów kwadratowych, oferować jeszcze większej rejsów i przyjmować nawet 1,7 mln pasażerów rocznie. problem w tym, że jak podaje portal wnp.pl teraz pasażerów jest mniej niż przed panedemią, a jeszcze gorzej wygląda transport ładunków.

Cztery lata temu przy porcie zaczął działać nowoczesny terminal cargo, tyle, że w tym samym roku wybuchła pandemia i tak jak wcześniej ładunków masowo przybywało tak w trakcie pandemii ich liczba drastycznie spadła. Samoloty nie latały, terminal nie miał szansy „pracować” i nie zdążył „zareklamować się” w branży.

– Przez Port Lotniczy Szczecin-Goleniów przechodzi obecnie kilka razy mniej ładunków niż w szczytowych latach jeszcze przed pandemią. Zeszły rok to niewiele ponad 90 ton cargo lotniczego, podczas gdy jeszcze np. w 2016 roku było to blisko 600 ton – czytamy na stronie www.wnp.pl

 

– Przed rozpoczęciem działalności w tym obiekcie byliśmy pełni optymizmu. Niestety okres postpandemiczny jest dla nas bardzo ciężki. Ciężko jest nam nawet powrócić do poziomów w obsłudze cargo, które wykonywaliśmy w 2019 roku – przyznaje wprost Maciej Dziadosz, prezes Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów.

Zanim w Goleniowie zaczął działać nowoczesny terminal, cargo bazowało w 98 proc. na RFS, czyli Road Feeder Service. Chodzi o transport przesyłek ciężarówkami między różnymi lotniskami realizowane na zlecenie linii lotniczych. Teraz jest inaczej.

– Szczecin ma jeden z dwóch najnowocześniejszych terminali cargo w Polsce, w którym teraz jest niemal pusto. Ważne jest jednak to, że on jest wyposażony w urządzenia do screeningu, o które bardzo często zabiegają agenci handlingowi. Te urządzenia obecnie naprawdę ciężko pozyskać na rynku – dla wnp.pl mówi Olga Palec-Furga, dyrektor generalna polskiego oddziału R-BAG, jednego z największych operatorów lotniczych usług cargo w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jednak nawet nowoczesne narzędzia nie ratują sytuacji. Nadzieją dla portu na zwiększenie transportu ładunków jest rozwijająca się branża energetyczna. O Pomorzu Zachodnim już teraz mówi się, że jest hubem energetycznym, a jak wyliczyła szczecińska firma KK Wind Solutions produkująca podzespoły do turbin wiatrowych branża ma urosnąć w ciągu najbliższych siedmu lat o 100%.

– Z perspektywy nadawcy transport drogą lotniczą jest faktycznie drogi. Z drugiej strony serwis turbin wymaga szybkiego działania. Sprawnie działające lotnisko jest do tego niezbędne – mówi wnp.pl Dawid Markiewicz, Global Distribution Manager w KK Wind Solutions.

Coraz więcej zachodniopomorskich firm z branży offshorowej to cenione przedsiębiorstwa na całym świecie, a w związku z planami budowy potężnej farmy wiatrowej na Bałtyku lotnisko może stać się w przyszłości ważnym punktem strategicznym.

 

Powiązane artykuły

aleja fałata w nowej odsłonie. wielka zmiana w sercu szczecińskiego parku
Biznes i inwestycje

Aleja Fałata w nowej odsłonie. Wielka zmiana w sercu szczecińskiego parku

Jedna z najbardziej charakterystycznych alei w szczecińskim Parku Kasprowicza przejdzie gruntowną metamorfozę....

windy na kładce nad ulicą hangarową pójdą do remontu
Biznes i inwestycje

Windy na kładce nad ulicą Hangarową przejdą remont

Z założenia mają ułatwiać dostęp do przystanków tramwajowych linii 2, 7 i...

już po raz siódmy willa przy al. wojska polskiego 95 została wystawiona przez miasto na sprzedaż. jest ona jednym z najstarszych budynków na łęknie, a kryje w sobie bardzo ciekawą i niebanalną historię. ogłoszony przez prezydenta piotra krzystka przetarg dotyczy nieruchomości gruntowej zabudowanej będącej własnością gminy miasto szczecin, stanowiącej działkę nr 126/2 z obrębu ewid. 1021 o powierzchni 2290 m kw. zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego willa jest przeznaczona na usługi, a ze względu na jej charakterystyczny wygląd stanowi idealne miejsce do urządzenia tam restauracji, pensjonatu bądź hotelu. urzędnicy oceniają stan budowli jako dobry, dzięki czemu nie wymaga dużych nakładów finansowych na przystosowanie, w odróżnieniu od innych zabytków. cenę wywoławczą ustalono na 4,2 mln zł, a od tej kwoty trzeba też odliczyć bonifikatę w wysokości 5 proc. potencjalny właściciel będzie musiał wnieść wadium wynoszące 420 tys. zł. przetarg odbędzie się w trybie ustnym 16 kwietnia o godz. 11:00 w siedzibie urzędu miasta przy pl. armii krajowej 1, w sali obrad rady miasta. w tych murach kryje się bogata historia willa przy al. wojska polskiego 95 została zbudowana w latach 1875-1876 dla kupca i rentiera w. flüggego. od początku odróżnia się od pozostałych budynków tego typu w swojej okolicy za sprawą jej utrzymania w stylu angielskich posiadłości wiejskich, a uroku dodają jej gotyckie wieżyczki – stąd potoczna nazwa „angielski zamek”. w okresie niemieckim wielokrotnie przechodziła z rąk do rąk, jednak na szczególną uwagę zasługuje fakt, że w 1935 roku stała się siedzibą jednego z oddziałów ss. - mieszkali tutaj do czasów ii wojny światowej kapitan marynarki w. lauter, współwłaściciel firmy werner und reinhardt i kupiec paul schegel. to właśnie on przyczynił się do zapisania na kartach historii najczarniejszego rozdziału związanego z willą. wynajął ją bowiem oddziałom ss, które miały tu swoją siedzibę aż do końca ii wojny światowej – czytamy na stronie urzędu marszałkowskiego województwa zachodniopomorskiego. wyjątkowa willa przy alei wojska polskiego znów jest na sprzedaż
Aktualności

Wyjątkowa willa przy alei Wojska Polskiego znów jest na sprzedaż

Już po raz siódmy willa przy al. Wojska Polskiego 95 została wystawiona...

bezpieczny weekend na drogach? nie do końca – pijani kierowcy i setki wykroczeń
Aktualności

Bezpieczny weekend na drogach? Nie do końca – pijani kierowcy i setki wykroczeń

Miniony weekend na drogach upłynął bez poważniejszych wypadków, co można uznać za...