Nie każdego stać na adwokata, ale w Szczecinie od lat nikt nie zostaje bez wsparcia. Tylko od stycznia do października tego roku mieszkańcy miasta skorzystali z 5539 bezpłatnych porad prawnych. Dla porównania – w całym 2024 roku było ich 6948.
To pokazuje jedno: świadomość prawna szczecinian rośnie, a potrzeba profesjonalnej pomocy wciąż jest ogromna.
Od 2016 roku w mieście działa system nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego, w ramach którego funkcjonuje 12 punktów pomocy prawnej oraz 4 punkty poradnictwa obywatelskiego. To właśnie tam prawnicy, doradcy i mediatorzy wspierają mieszkańców w trudnych sytuacjach – od problemów z pracodawcą, przez spory sąsiedzkie, po kwestie rodzinne i konsumenckie.
– Pomoc przysługuje osobom, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej – mówi Marzena Nowowiejska – Wojciechowska, Miejski Rzecznik Konsumentów. – W przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i niezatrudniających innych osób w ciągu ostatniego roku, nieodpłatna pomoc prawna kwalifikuje się jako pomoc de minimis i wymaga złożenia dodatkowych wniosków.
Porady obejmują nie tylko kwestie prawne, ale też mediacje i doradztwo obywatelskie – dla tych, którzy chcą rozwiązać problem bez wchodzenia na drogę sądową.
Rejestracja jest prosta – wystarczy wejść na stronę zapisy-np.ms.gov.pl lub zadzwonić pod numery 91 4245 027 lub 91 4245 075 (czynne od poniedziałku do piątku w godz. 7:30–15:30).
Pomoc uzyskać można m.in. w punktach przy: al. Wyzwolenia 7U/1 (wejście od ul. Mazowieckiej) – czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8:00–20:00, filia Urzędu Miasta przy ul. Rydla 39–40 – od poniedziałku do piątku w godz. 8:00–16:00.
W Szczecinie działa również wiele innych jednostek oferujących bezpłatne poradnictwo rodzinne, psychologiczne, społeczne i konsumenckie. Pełna lista dostępna jest w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta.












