Przed nami realizacja kolejnych ważnych inwestycji drogowych w regionie. Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowy na zaprojektowanie i budowę nowego odcinka drogi S10 do Łowicza Wałeckiego do Piecnika oraz przebudowę drogi krajowej nr 22 pomiędzy Ostrowcem a Szwecją. Tą pierwszą zrealizuje Budimex, a drugą – PORR.
Pierwsza z zaplanowanych inwestycji rozpoczyna się na zachód od węzła Łowicz Wałecki, w miejscu zakończenia poprzedzającego odcinka S10 Cybowo – Łowicz Wałecki. Węzeł Łowicz Wałecki będzie zlokalizowany na zachód od tej miejscowości i od tego miejsca S10 będzie prowadziła nowym śladem na północ od obecnej DK10. Droga ominie od północy Mirosławiec. Na przecięciu z DW177, na wschód od miasta, będzie zlokalizowany węzeł Mirosławiec. Od tego miejsca S10 pobiegnie przy obecnej DK10, od północy omijając miejscowość Nieradź. Odcinek zakończy się na połączeniu z kolejnym odcinkiem realizacyjnym przed węzłem Piecnik.
– Zaplanowano na nim realizację węzłów Łowicz Wałecki i Mirosławiec. Powstanie też osiem wiaduktów i estakada oraz siedem górnych przejść dla zwierząt i dwa dolne – wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Nowym odcinkiem pojedziemy za 4 lata
Wykonawcy mają 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakładamy, że jej procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Kontrakt na realizację wspomnianego odcinka opiewa na kwotę 538,05 mln zł, a zakończy się ona w III kwartale 2028 roku.
Cała droga ekspresowa S10 od Szczecina do Piły ma zostać zrealizowana do 2030 roku w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Łącznie będzie składać się z ośmiu odcinków o łącznej długości 113,4 km.
– Po podpisaniu umowy na fragment S10 Łowicz Wałecki – Piecnik w przetargu pozostanie już tylko odcinek Szczecin Kijewo – Zdunowo. Dla tego pierwszego od strony zachodniej odcinka, Sąd Okręgowy w Warszawie na skutek skargi jednego z oferentów nakazał odrzucenie pierwotnie wybranej w przetargu oferty i ponowny wybór oferty najkorzystniejszej. Obecnie analizujemy oferty zgodnie z wyrokiem Sądu – zaznacza Grzeszczuk.
Współczesne standardy na DK22
Kolejna ważna inwestycja, to całkowita przebudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku od miejscowości Ostrowiec do początku budowanej obwodnicy Szwecji, ma przystosować ją do współczesnych standardów. Wykonana zostanie nowa nawierzchnia drogi, dostosowana do obecnie obowiązujących obciążeń 11,5 t/oś, a sama jezdni będzie miała dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości i obustronne opaski po 0,5 m.
– Na całej trasie, po jej wschodniej stronie, będzie ścieżka pieszo-rowerowa o nawierzchni bitumicznej. Lewoskręty pojawią się na przebudowanym skrzyżowaniu z drogą powiatową do Głowaczewa. W Nowej Szwecji powstaną dodatkowe jezdnie zapewniające obsługę terenu przyległego do drogi, a także ekrany akustyczne. Zostaną wykonane cztery zatoki autobusowe, a droga zyska też nowe oznakowanie poziome i pionowe – dodaje Grzeszczuk.
Dla inwestycji został opracowany projekt budowlany i uzyskana decyzja ZRID. W związku z tym, po podpisaniu umowy przekażemy wykonawcy plac budowy, dzięki czemu będą mogły ruszyć prace budowlane. Na ich wykonanie przewidziano 19 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
Inwestycja o długości 2,9 km będzie kosztować 27,77 mln zł, jej realizacja ma się zakończyć w IV kwartale 2026 roku.