15-minutowy za 3 zł, 30-minutowy za 4 zł, miesięczny na jedną linię zwykłą – 80 zł, na pośpieszną – 90 zł. Nowy cennik biletów na komunikację miejską, jeśli zyska akceptację Rady Miasta, wejdzie w życie za osiem miesięcy, czyli 1 maja 2025 roku.
Nowelizację uchwały w sprawie opłat za korzystanie z komunikacji miejskich przygotowują Wydział Gospodarki Komunalnej oraz ZDiTM. Gotowym projektem Rada Miasta zajmie się na sesji październikowej. Wcześniej będzie analizowany w komisjach rady i konsultowany z gminami ościennymi oraz związkami zawodowymi.
Projekt w grupie biletów jednorazowych zakłada średnią podwyżkę o około 43 proc. W grupie biletów okresowych zmiana cen ma wynieść od 0 do 33 proc. Miesięczny sieciowy na wszystkie linie pozostanie na tym samym poziomie (140 zł), podobnie miesięczny sieciowy na okaziciela (150 zł).
– Zależy nam na powiększaniu liczby osób systematycznie, codziennie korzystających z komunikacji miejskiej, stąd decyzja, aby ceny biletów okresowych, sieciowych zmienić w sposób możliwie jak najmniej odczuwalny – mówi Zastępca Prezydenta Szczecina Łukasz Kadłubowski.
Jak na ironię, jeszcze półtora miesiąca temu Kadłubowski zarzekał się wszem i wobec, że prace nad nowym cennikiem biletów nie są prowadzone.
– Czynnik cenowy z punktu widzenia pasażera jest istotny, niemniej jednak ważna jest jakość świadczonych usług przewozowych. Dochody z tytułu korzystania przez pasażerów z komunikacji miejskiej powinny przekładać się m.in. na umożliwienie podejmowania przez organizatora działań w zakresie szeroko pojętej administracji transportem, np. poprzez projektowanie odpowiadającej na potrzeby pasażerów siatki połączeń oraz częstotliwość kursowania pojazdów. Warto również nadmienić, że wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej między innymi z wzrostu płacy minimalnej, który zwiększa wysokość kosztów ponoszonych przez operatorów, co przekłada się bezpośrednio na wysokość opłat w sferze usługowej. Wydatkowane przez Gminę na ten cel środki co roku ulegają systematycznemu zwiększeniu. W 2021 roku koszty związane z transportem i komunikacją wyniosły ponad 270 mln zł, w roku 2022 ok. 305 mln, w roku 2023 ok. 375 mln zł, a przewidywana na rok 2024 kwota może wynieść 400 mln zł, zaś dochody ze sprzedaży biletów szacuje się na poziomie ok. 70 mln zł – czytamy w odpowiedzi Łukasza Kadłubowskiego na interpelację radnego Prawa i Sprawiedliwości Krzysztofa Romianowskiego.
Proponowany nowy cennik:
Bilety jednorazowe – czasowe
RODZAJ BILETU | Normalny | Ulgowy | |
1.1. Na linie zwykłe dzienne i nocne z wyjątkiem linii turystycznych z możliwością | |||
przesiadek ważny od momentu skasowania w czasie do : | |||
– 15 minut | 3,00 zł | 1,50 zł | |
– 30 minut | 4,00 zł | 2,00 zł | |
– 60 minut | 6,00 zł | 3,00 zł | |
– 120 minut | 7,00 zł | 3,50 zł | |
1.2. Na linie pospieszne z wyjątkiem linii turystycznych, z możliwością przesiadek ważny | |||
od momentu skasowania w czasie do : | |||
– 15 minut | 6,00 zł | 3,00 zł | |
– 30 minut | 8,00 zł | 4,00 zł | |
– 60 minut | 12,00 zł | 6,00 zł |
Karnety 10-przejazdowe (9 + 1 gratis)
RODZAJ BILETU | Normalny | Ulgowy |
2.1. Na linie zwykłe dzienne i nocne z wyjątkiem linii turystycznych z możliwością | ||
przesiadek ważny od momentu skasowania w czasie do: | ||
– 15 minut | 27,00 zł | 13,50 zł |
– 30 minut | 36,00 zł | 18,00 zł |
– 60 minut | 54,00 zł | 27,00 zł |
2.2. Na linie pospieszne z wyjątkiem linii turystycznych z możliwością przesiadek ważny | ||
od momentu skasowania w czasie do : | ||
– 15 minut | 54,00 zł | 27,00 zł |
– 30 minut | 72,00zł | 36,00 zł |
– 60 minut | 108,00zł | 54,00 zł |
Bilety dobowe i wielodobowe na wszystkie linie z wyjątkiem linii turystycznych, z możliwością przesiadek, ważny od momentu skasowania przez:
KRES WAŻNOŚCI | Normalny | Ulgowy |
3.1. 24 godziny | 15,00 zł | 7,50 zł |
3.2. 5 – dobowy | 46,00 zł | 23,00 zł |
3.3. 10 – dobowy | 75,00 zł | 37,50 zł |
Bilety miesięczne
RODZAJ BILETU | Normalny | Ulgowy |
4.1. Imienny na 1 linię zwykłą dzienną | 80,00 zł | 40,00 zł |
4.2. Imienny sieciowy na linie zwykłe dzienne i nocne z wyjątkiem linii turystycznych | 100,00 zł | 50,00 zł |
4.3. Imienny na 1 linię pospieszną | 90,00 zł | 45,00 zł |
4.4. Imienny sieciowy na wszystkie linie z wyjątkiem linii turystycznych | 140,00 zł | 70,00 zł |
4.5. Sieciowy na okaziciela na wszystkie linie z wyjątkiem linii turystycznych | 150,00 zł |
Bilety 3-miesięczne
RODZAJ BILETU | Normalny | Ulgowy |
5.1. Imienny na 1 linię zwykłą dzienną | 220,00 zł | 110,00 zł |
5.2. Imienny sieciowy na linie zwykłe dzienne i nocne z wyjątkiem linii turystycznych | 278,00 zł | 139,00 zł |
5.3. Imienny na 1 linię pospieszną | 248,00 zł | 124,00 zł |
5.4. Imienny sieciowy na wszystkie linie z wyjątkiem linii turystycznych | 400,00 zł | 200,00 zł |
Bilety okresowe semestralne – wyłącznie dla uprawnionych do ulg uczniów i studentów
RODZAJ BILETU | 4-miesięczne | 5-miesięczne |
6.1. Imienny na 1 linię zwykłą dzienną | 138,00 zł | 168,00 zł |
6.2. Imienny sieciowy na linie zwykłe dzienne i nocne z wyjątkiem linii turystycznych | 180,00 zł | 210,00 zł |
6.3. Imienny na 1 linię pospieszną | 162,00 zł | 190,00 zł |
6.4. Imienny sieciowy na wszystkie linie z wyjątkiem linii turystycznych | 260,00 zł | 310,00 zł |
- Bilety seniora: 6-miesięczny ma kosztować 60,00 zł, 12-miesięczny 105,00 zł.
- Bilet aktywizujący bezrobotnych 65,00 zł.
- Bilet rodzinny weekendowy – wielodniowy 21,00 zł.
Nowela doprecyzowuje niektóre przepisy taryfowe, np.:
- zapewnia opiekunom (rodzicom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnej przejazd „w tę i z powrotem” podczas dowozu dzieci do szkół i przedszkoli,
- umożliwia osobom niepełnosprawnym powyżej 16 r.ż. korzystanie z ulg na komunikację miejską dodatkowo na podstawie orzeczenia Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności,
- uchyla zapis dotyczący uprawnień dla obywateli Ukrainy w zakresie bezpłatnych przejazdów obowiązujący do 30.09.2022 r.,
- koryguje zapis dotyczący początkowej daty ważności zakupionego biletu,
- ustala emisję biletu semestralnego wyłącznie w wersji elektronicznej lub pod postacią Szczecińskiej Karty Aglomeracyjnej (ponieważ tylko taki bilet jest możliwy do odtworzenia w postaci duplikatu np. w przypadku zagubienia).
Szczeciński cennik sprzed 12 lat
Bilety jednorazowe komunikacji miejskiej w Szczecinie należą do najtańszych w Polsce. Ostatnia podwyżka taryf została przeprowadzona w roku 2012 roku. Od tego czasu skumulowana inflacja przekroczyła 40 proc. a przeciętne wynagrodzenie wzrosło o ponad 100 proc.
– Natomiast koszty związane z transportem i komunikacją, co roku ulegają systematycznemu zwiększeniu – czytamy w uzasadnieniu uchwały. W 2021 roku koszty związane z transportem i komunikacją w Szczecinie wyniosły ponad 270 mln zł, w roku 2022 ok. 305 mln, w roku 2023 ok. 375 mln zł, a przewidywana na rok 2024 kwota może wynieść 400 mln zł, zaś dochody ze sprzedaży biletów szacuje się na poziomie ok. 70 mln zł. (…) zmiana taryfy wg przedstawionej propozycji oraz wyliczonych szacunków powinna przynieść zwiększenia wpływów do budżetu miasta o około 20 mln złotych. W celu zaspokojenia potrzeb w zakresie transportu, poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy pasażerów nieuniknionym i uzasadnionym działaniem jest zatem urealnienie i zmiana stawek cen biletów.