Bezemisyjne łodzie i statki stają się kluczowym elementem planów miast na rzecz czystych i przyjaznych środowisku portów. Jednym z nich jest Hamburg, dzięki wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań, wyznacza nowy standard w dążeniu do zrównoważonego transportu wodnego, który chroni lokalny ekosystem i poprawia jakość powietrza. Miasto wprowadza pionierskie rozwiązania mające na celu ograniczenie emisji CO₂. Hamburg finansuje i wspiera rozwój flot bezemisyjnych, zasilanych energią elektryczną. W 2022 roku w porcie pojawiły się pierwsze elektryczne promy pasażerskie, które są ciche, wydajne i nie emitują szkodliwych spalin, zapewniając czystsze powietrze zarówno dla mieszkańców, jak i odwiedzających miasto. A jak jest w Szczecinie?
Wiele krajów intensywnie rozwija i wspiera technologie, które minimalizują emisję szkodliwych substancji do atmosfery oraz wód śródlądowych i przybrzeżnych. Jednym z kluczowych obszarów innowacji są bezemisyjne jednostki pływające, które pomagają utrzymać czystość w portach, przyczyniając się do ochrony morskich ekosystemów i poprawy jakości powietrza w miastach portowych.
Łodzie i statki napędzane silnikami spalinowymi tradycyjnie emitują znaczne ilości dwutlenku węgla (CO₂), tlenków azotu (NOₓ), a także cząstki stałe, które nie tylko zanieczyszczają atmosferę, ale również szkodzą wodom.
Wzrost zainteresowania bezemisyjnymi jednostkami pływającymi jest widoczny na poziomie międzynarodowym. Wiele organizacji ekologicznych wspiera programy unijne, mające na celu rozwój technologii i sieci ładowania dla łodzi elektrycznych. Współpraca międzynarodowa może doprowadzić do standaryzacji rozwiązań technologicznych, dzięki czemu w przyszłości porty na całym świecie będą w stanie obsługiwać różnorodne typy bezemisyjnych jednostek.
Świat powoli, ale pewnie zmierza ku przyszłości, w której żegluga śródlądowa i morska będzie nie tylko bardziej ekologiczna, ale również bardziej nowoczesna i komfortowa. Dzięki tym działaniom porty mogą stać się czystymi, przyjaznymi środowisku miejscami, przyciągającymi zarówno mieszkańców, jak i turystów, a bezemisyjne technologie wodne staną się kolejnym krokiem na drodze ku zrównoważonemu rozwojowi i ochronie przyrody.
Czy Szczecin może dołączyć?
Mówimy sporo o ekologii również w Polsce, a obecny rząd i politycy związani z Koalicją Obywatelską zapowiadali spore zmiany w zakresie zielonego ładu (w opozycji do poprzedniego rządu zjednoczonej prawicy). Na zapowiedziach się – przynajmniej w zakresie ochrony akwenów – skończyło. Niebawem będzie można kupić nawet rower elektryczny z dofinasowaniem, ale… wodę wciąż będzie można zanieczyszczać, bo motorowodniacy i żeglarze nie mają co liczyć na to, że przebudowa ich jednostek i zmiana silników spalinowych na bezemisyjne otrzyma jakiekolwiek wsparcie finansowe.
– Fundusz w najbliższym czasie nie planuje wprowadzania programu dedykowanego tego typu przedsięwzięciom. Nadchodzący rok będzie kontynuacją działań zmierzających do likwidacji nieekologicznych źródeł ciepła oraz szeroko pojętą modernizacją energetyczną domów jednorodzinnych jak i mieszkań, w ramach prowadzonych Programów Ciepłe Mieszkanie oraz Czyste Powietrze – informuje Sebastian Kaczmarek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Szczecinie. – W kwestii bezpieczeństwa na wodzie finansujemy Urząd Morski w zakresie poprawy bezpieczeństwa żeglugi, WOPR w zakresie doposażenia w sprzęt do prowadzenia akcji ratowniczych oraz podmioty prowadzące zadania w ramach Programu Rewitalizacji Odry po katastrofie z 2021 roku. Oczywiście jeżeli znalazły by się dodatkowe środki w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie przeznaczone na ten cel to Fundusz w Szczecinie będzie przystępował do takich programów jako beneficjent pośredniczący i udzielał wsparcia na przedmiotowe zadania – wyjaśnia.
I choć chwalimy się jednym z najważniejszych portów w Polsce, choć mamy Zachodniopomorski Szlak Żeglarski, w ramach którego wybudowano wiele funkcjonalnych marin, to wciąż o ekologię na wodzie będzie trudno, bo bez rządowego wsparcia niewielu żeglarzy będzie stać na tzw. retrofit – czyli zamianę napędu spalinowego na bezemisyjny w jednostkach pływających.