Home Aktualności Ale tu był ruch. Oto nabrzeże statków parowych w Szczecinie
AktualnościHistoriaKultura

Ale tu był ruch. Oto nabrzeże statków parowych w Szczecinie

342

Ten obraz na przedwojennym nabrzeżu wprowadza nas w epokę, kiedy rewolucja przemysłowa przyniosła znaczące zmiany w transporcie wodnym. Parowce, wówczas symbole postępu i technologicznego rozwoju, pojawiały się na wodnym szlaku, także na Odrze, przypominając nam dziś o swojej wyjątkowej roli w historii żeglugi.

 

– Wraz z przyspieszeniem procesu industrializacji w 2. poł. XX w. przekształceniom uległa także technologia budowy statków, co wpłynęło na zmianę wyglądu jednostek pływających po rzece – tłumaczy Małgorzata Peszko z Muzeum Narodowego w Szczecinie. – Na wodach Odry zaczęły pokazywać się statki napędzane parą. Pierwsze parowce pojawił się w Szczecinie w 1826 roku, stanowiąc prawdziwą osobliwość. Od lat 50. nastąpił przyspieszony rozwój tego typu floty. Przy nabrzeżach u wejścia do portu głównego cumowały zarówno parowce morskie, jak i rzeczne, a przystosowanie szczecińskich nabrzeży do przyjmowania takich statków znalazło odbicie w ikonografii, nierzadko stanowiącej ilustracje do czasopism obyczajowych czy albumów turystycznych – popularnych pamiątek z podróży, na które zapotrzebowanie wzrosło wraz z rozkwitem turystyki – dodaje.

Ilustracją zdobiącą jedno z takich wydawnictw turystycznych jest drzeworyt Adalberta von Roesslera (1853-1922) powstały w 4. ćwierci XIX wieku. Autor dzieła urodził się w Wiesbaden, gdzie ukończył szkołę średnią. Malarstwa uczył się na monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych, następnie w Antwerpii oraz w Berlinie a znany był nie tylko jako portrecista i malarz historyczny, ale także ilustrator.

– Drzeworyt Roesslera obrazuje szczecińskie nabrzeże przed wypłynięciem parowego statku pasażerskiego w rejs. Bogata i różnorodna scena rodzajowa oddaje nastrój towarzyszący rozpoczęciu podróży dynamicznie ukazując sytuacje mające miejsce w tłumie elegancko ubranych pasażerów – tłumaczy Małgorzata Peszko.

Dzięki rozwojowi gospodarczemu owego czasu mieszczaństwo zaczęło się bogacić, a tym samym poszerzać pole swojej aktywności, między innymi w turystyce i rekreacji. Rejsy do nadbałtyckich kurortów w półotwartych statkach parowych stały się cenioną przez szczecinian rozrywką w sezonie wiosenno-letnim. Stali się też odbiorcami i bohaterami popularnych ilustrowanych czasopism.

Ten drzeworyt Adalberta von Roesslera znajduje się w zasobach Muzeum Narodowego w Szczecinie, na ten moment nie jest eksponowany na żadnej z wystaw.

Powiązane artykuły

bud-gryf & home 2025 – znamy program tegorocznych targów!
Aktualności

Bud-Gryf & Home 2025 – znamy program tegorocznych targów!

Już za tydzień w Netto Arenie w Szczecinie rozpocznie się kolejna edycja...

takiej konferencji w szczecinie jeszcze nie było! world jazz network meets polish jazz
Kultura

Takiej konferencji w Szczecinie jeszcze nie było! World Jazz Network meets Polish Jazz

Szczecin przez kilka dni stał się prawdziwym centrum międzynarodowej sceny jazzowej. Konferencja...

plan na 1. dzień wiosny? wiosenne porządki na polanie sportowej
Aktualności

Plan na pierwszy dzień wiosny? Wiosenne porządki na Polanie Sportowej

Pierwszy dzień wiosny to symboliczne przebudzenie natury, ale w Szczecinie będzie to...

wieczór pełen alternatywnych brzmień. despisers i goście zagrają dziś w piwnicy kany
Kultura

Wieczór pełen alternatywnych brzmień. Despisers i goście zagrają dziś w Piwnicy Kany

To będzie wieczór pełen hard rockowych i alternatywnych brzmień w murach Piwnicy...