Home Aktualności Ale tu był ruch. Oto nabrzeże statków parowych w Szczecinie
AktualnościHistoriaKultura

Ale tu był ruch. Oto nabrzeże statków parowych w Szczecinie

176

Ten obraz na przedwojennym nabrzeżu wprowadza nas w epokę, kiedy rewolucja przemysłowa przyniosła znaczące zmiany w transporcie wodnym. Parowce, wówczas symbole postępu i technologicznego rozwoju, pojawiały się na wodnym szlaku, także na Odrze, przypominając nam dziś o swojej wyjątkowej roli w historii żeglugi.

 

– Wraz z przyspieszeniem procesu industrializacji w 2. poł. XX w. przekształceniom uległa także technologia budowy statków, co wpłynęło na zmianę wyglądu jednostek pływających po rzece – tłumaczy Małgorzata Peszko z Muzeum Narodowego w Szczecinie. – Na wodach Odry zaczęły pokazywać się statki napędzane parą. Pierwsze parowce pojawił się w Szczecinie w 1826 roku, stanowiąc prawdziwą osobliwość. Od lat 50. nastąpił przyspieszony rozwój tego typu floty. Przy nabrzeżach u wejścia do portu głównego cumowały zarówno parowce morskie, jak i rzeczne, a przystosowanie szczecińskich nabrzeży do przyjmowania takich statków znalazło odbicie w ikonografii, nierzadko stanowiącej ilustracje do czasopism obyczajowych czy albumów turystycznych – popularnych pamiątek z podróży, na które zapotrzebowanie wzrosło wraz z rozkwitem turystyki – dodaje.

Ilustracją zdobiącą jedno z takich wydawnictw turystycznych jest drzeworyt Adalberta von Roesslera (1853-1922) powstały w 4. ćwierci XIX wieku. Autor dzieła urodził się w Wiesbaden, gdzie ukończył szkołę średnią. Malarstwa uczył się na monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych, następnie w Antwerpii oraz w Berlinie a znany był nie tylko jako portrecista i malarz historyczny, ale także ilustrator.

– Drzeworyt Roesslera obrazuje szczecińskie nabrzeże przed wypłynięciem parowego statku pasażerskiego w rejs. Bogata i różnorodna scena rodzajowa oddaje nastrój towarzyszący rozpoczęciu podróży dynamicznie ukazując sytuacje mające miejsce w tłumie elegancko ubranych pasażerów – tłumaczy Małgorzata Peszko.

Dzięki rozwojowi gospodarczemu owego czasu mieszczaństwo zaczęło się bogacić, a tym samym poszerzać pole swojej aktywności, między innymi w turystyce i rekreacji. Rejsy do nadbałtyckich kurortów w półotwartych statkach parowych stały się cenioną przez szczecinian rozrywką w sezonie wiosenno-letnim. Stali się też odbiorcami i bohaterami popularnych ilustrowanych czasopism.

Ten drzeworyt Adalberta von Roesslera znajduje się w zasobach Muzeum Narodowego w Szczecinie, na ten moment nie jest eksponowany na żadnej z wystaw.

Powiązane artykuły

AktualnościKultura

„Odwilż” podbija świat! Historia policjantki ze Szczecina hitem w 11 krajach

Za nami już trzy odcinki drugiego sezonu „Odwilży”. Serial, którego akcja toczy...

AktualnościSport

Turniej singla już bez Polaków. Invest in Szczecin Open nabiera rozpędu

Liczyliśmy na nieco więcej. Polscy tenisiści w grze pojedynczej szczecińskiego chellengera odpadli...

AktualnościKultura

Pola Negri w foyer Teatru Polskiego

Od czwartku (12 września) w foyer Teatru Polskiego będzie prezentowana wystawa pt....

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com