Ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski przyjechało do Warszawy na posiedzenie w Sejmie RP parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji. Spotkanie miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą oraz rządem RP. Przewodniczącym zespołu jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Powstanie zespołu to odpowiedź na zgłaszane wnioski przez Gryficki Klaster Energii, Krajową Izbę Klastrów Energii i OZE oraz Polską Izbę Rozwoju Elektromobilności.
Pomorze Zachodnie to obecnie jeden z liderów w produkcji zielonej energii w Polsce. Farmy wiatrowe, zarówno lądowe, jak i planowane morskie, stanowią fundament tego sukcesu. Dzięki strategicznej lokalizacji region ma wyjątkowe warunki do rozwoju przemysłu związanego z energią wiatrową. Już teraz ruszają inwestycje w infrastrukturę wspierającą produkcję turbin wiatrowych, magazynowanie energii i jej dystrybucję. Przemysł związany z odnawialnymi źródłami energii staje się motorem rozwoju gospodarczego regionu, generując nowe miejsca pracy i przyciągając inwestorów.
Podczas posiedzenia w Sejmie RP parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji Krzysztof Burda z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności zwrócił uwagę na znaczenie harmonizacji działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.
– Musimy działać wspólnie, aby zrealizować nasze cele. Wspieranie innowacji w obszarze transportu zeroemisyjnego jest kluczowe dla przyszłości naszej gospodarki oraz walki ze zmianami klimatycznymi – twierdzi Burda.
Artur Łącki. poseł Platformy Obywatelskiej, przewodniczący zespołu parlamentarnego zapowiada dynamiczną pracę grupy.
– Temat jest poważny. Liczba osób na pierwszym posiedzeniu dowodzi, że transformacja energetyczna wpływa na życie Polaków ale także na gospodarkę. To sprawa taniego prądu, promocji polskich innowacji czy badań diagnostycznych samochodów elektrycznych – powiedział Artur Łącki.
Albert Gryszczuk, innowator i twórca pierwszego polskiego elektrycznego samochodu dostawczego e-VanPL, zwrócił uwagę na intensywny rozwój rynku pojazdów elektrycznych. Jego zdaniem inwestycje w nowoczesne technologie oraz infrastruktura ładowania są niezbędne, aby ułatwić przejście na transport zeroemisyjny.
– Widzimy ogromny potencjał w tej dziedzinie. Dziś do dyspozycji mamy polskie technologie firm płacących podatki w Zgorzelcu, w Województwie Dolnośląskim i dla Polski – podkreślił.
Wyjątkowa szansa dla regionu
Transformacja energetyczna i transportowa Pomorza Zachodniego to nie tylko wyzwanie, ale także szansa na stworzenie regionu innowacyjnego i ekologicznego. Dzięki zrównoważonemu rozwojowi, Pomorze Zachodnie może stać się wzorem dla innych części Polski, udowadniając, że zielona energia i transport są nie tylko koniecznością, ale także drogą do sukcesu gospodarczego.
Z kolei Tadeusz Krupiński z Krajowej Izby Klastrów Energii i OZE przedstawił wizję zupełnie nowego modelu polskiego sytemu energetycznego.
– Współpraca między różnymi sektorami jest kluczem do osiągnięcia naszych wspólnych celów. W zespole parlamentarnym widzimy potencjał do realnych zmian, które zmienią oblicze polskiej energetyki i transportu. Potrzebne jest ministerstwo ds. energetyki skupiające zagadnienia energetyki. Obecnie polska energetyka jest rozproszona, ale niestety głównie po wielu ministerstwach – podsumował Tadeusz Krupiński.
Piotr Śladowski, prezes ARP E-VEHICLES Sp. z o.o. w Bydgoszczy (fabryka należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu) firmy produkującej autobusu Pilea, mówił o rosnącej potrzebie elektryfikacji floty transportu miejskiego. Autobusy elektryczne to nie tylko przyszłość, ale i teraźniejszość.
– Musimy zainwestować w nowe rozwiązania, aby zredukować emisje i poprawić jakość życia w miastach. Potrzebujemy decyzji od właściciela, rządu, by rozwijać firmę. W przyszłym roku otwiera się portfel zamówień – zaznaczył.
O istotnym aspekcie transformacji, jakim są potrzeby kadrowe branży mówiła dr Magdalena Lazarek z Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie. Wyjaśniała, że wzrost sektora energii odnawialnej i elektromobilności stworzy nowe miejsca pracy, ale wymaga to odpowiedniego przygotowania kadry. Należy inwestować w edukację i szkolenia – stwierdziła.
Łukasz Szeląg z Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy w Szczecinie mówił o roli lokalnych instytucji w kreowaniu nowych miejsc pracy w obszarze zrównoważonego transportu.
– Naszym zadaniem jest wspieranie rozwoju lokalnego rynku pracy w zgodzie z trendami rozwoju branż związanych z zieloną energetyką – zauważył Szeląg.
Elektryczne autobusy to priorytet przyszłości
Wielu ekspertów wskazuje, że elektryfikacja floty autobusów miejskich to kluczowy krok w kierunku zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i poprawy jakości powietrza w miastach. Coraz więcej polskich miast, także na Pomorzu Zachodnim, inwestuje w nowoczesne autobusy elektryczne. Wprowadzenie takich pojazdów nie tylko zmniejsza hałas i emisję spalin, ale również podnosi komfort pasażerów.
Jednym z największych wyzwań dla samorządów jest rozwój infrastruktury ładowania. Potrzebne są stacje szybkiego ładowania na pętlach autobusowych oraz magazyny energii, które umożliwią elastyczne korzystanie z sieci energetycznej. Wprowadzenie tego typu rozwiązań wymaga współpracy między samorządami, dostawcami energii i firmami transportowymi.
Mateusz Gawroniak jako przedstawiciel nowoczesnych serwisów dla elektrycznych aut podkreślił znaczenie odpowiedniej infrastruktury serwisowej.
– Aby przyspieszyć adaptację pojazdów elektrycznych, musimy wyjść naprzeciw potrzebom właścicieli tych aut, oferując im usługi na najwyższym poziomie – podkreślał Gawroniak.
Podczas debaty przedstawiciele samorządów wskazywali na potrzebę uruchomienia środków dla miast.
– Mamy gotowe projekty na transformację energetyczną w miastach. Może zamiast budowy dużych spalarni budujmy małe obiekty, rozwiązując problem odpadów i ekologicznych źródeł energii – mówił Maciej Żebrowski, burmistrz Wałcza. Z tym miastem PIRE ma podpisane porozumienie o współpracy na rzecz tworzenia Międzyregionalnego Centrum Zielonych Technologii dla Miast i Miasteczek.
– e-Fasiąg może wozić turystów nad morzem i w górach. To budowa nowoczesnej oferty turystycznej. Możemy wozić turystów nad Morskie Oko w Zakopanem czy w Białowieży na bazie tego pojazdu – zwracał uwagę Albert Gryszczuk.
Przed i po spotkaniu zespołu parlamentarnego przed Sejmem były prezentowane pojazdy elektryczne polskiej produkcji e-VanPL i autobus PILEA. Parlamentarzyści i ponad 100 uczestników spotkania na własne oczy przekonali się, jak duży potencjał drzemie w polskich przedsiębiorcach z branży elektromobilności.