Poznaliśmy już ofertę na dostawę 4 niskopodłogowych dwukierunkowych tramwajów dla Szczecina, z prawem opcji rozszerzenia zamówienia o maksymalnie 8 pojazdów pod warunkiem dofinansowania. Jedynym chętnym do zrealizowania tego zadania jest podpoznański Modertrans, którego wyroby są dobrze znane pasażerom szczecińskich tramwajów.
Za dostawę nowych tramwajów, oczywiście w ramach zamówienia podstawowego, Modertrans zażyczył sobie 63 728 760 zł brutto. Oznacza to, że oferta mieści się w zakładanym budżecie, który wynosi 63 766 900 zł brutto.
Poza dostawą wagonów tramwajowych zamówienie podstawowe obejmuje również dostarczenie specjalistycznego pojazdu pogotowia technicznego i kompletu wyposażenia obsługowego. Opcja na rozszerzenie zamówienia przewiduje maksymalnie 8 tramwajów, a ta może zostać zrealizowana tylko wtedy, jeżeli miasto uzyska dofinansowanie albo z Krajowego Planu Odbudowy, albo ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS.
Realizacja obu części tego zadania ma nastąpić w ciągu 510 dni od momentu zawarcia umowy, jednak nie później niż do 31 maja 2026 roku. Natomiast zamawiający, czyli Tramwaje Szczecińskie, będzie mógł poinformować wykonawcę o skorzystaniu z prawa opcji do 28 lutego 2025 roku.
Jakie mają być nowe tramwaje?
Przypomnijmy, że nowe tramwaje mają mieć od 30 do 33 m długości i szerokość pomiędzy 2,3 a 2,4 m. Spółka wymaga, aby wszystkie wózki kupowanych tramwajów były obrotowe, co przełoży się na lepsze zachowywanie się pojazdu na łukach (dotychczas eksploatowane Swingi mają wózki sztywne). Do tego preferowane jest rozwiązanie, w którym wszystkie wózki są jednocześnie wózkami napędowymi. Pierwszy i ostatni wózek dla każdego kierunku jazdy tramwaju ma zostać wyposażony w piasecznice. Premiowane będzie również zamontowanie dwóch odbieraków prądu na przeciwległych stronach wagonu. Nowe tramwaje mają być zdolne do osiągania maksymalnej prędkości na poziomie 70 km/h i przewiezienia minimum 200 pasażerów (w tym 45 na miejscach siedzących).
Poza niską podłogą na całej długości pojazdu nowe tramwaje będą miały również klimatyzację, monitoring, kasowniki biletów papierowych i elektronicznych, biletomat, miejsca dedykowane osobom na wózkach inwalidzkich oraz matkom z wózkami dziecięcymi, porty USB oraz dynamiczną informację pasażerską.
Najbardziej premiowana będzie cena za całe zamówienie (80%). Innymi kluczowymi kryteriami będą również warunki techniczne (15%, składają się nań: wózki napędowe, liczba miejsc pasażerów ogółem i liczba odbieraków prądu) i jakość (5%).