Wystawy, spotkania i Wykład Mistrzowski.
Od sierpnia można oglądać wystawę „The River Wailed Like a Wounded Beast”, badającą genezę współczesnej infrastruktury energetycznej i jej powiązań ze zbrodniami przeciwko środowisku i reżimami totalitarnymi w kontekście trwającej wojny w Ukrainie. Wystawa stanowiła część „Kyiv Biennial 2023”, które w ubiegłym roku przyciągnęło tłumy zwiedzających w Kijowie i Berlinie. The New York Times tak pisał o projekcie: „Kijowskie biennale „na zesłaniu” to najbardziej energetyzująca wystawa roku. Pokaz sztuki współczesnej wychodzi poza granice Ukrainy i przyjmuje formę europejskiego festiwalu poświęconego wojnie, demokracji i solidarności (…)”.
Wystawa „One man does not rule a nation”, przygotowana przez duet: znanego pisarza – Maxa Cegielskiego i uznanego międzynarodowo artysty – Janka Simona, opowiada historię pomnika Kwame Nkrumaha (pierwszego prezydenta Ghany), zbudowanego w Winneba przez polską rzeźbiarkę Alinę Ślesińską w latach 60. XX wieku. Instalacja z archiwaliów oraz nowych materiałów jest nie tylko rekonstrukcją losów Ślesińskiej i pracy nad pomnikiem, ale także historii kontaktów pomiędzy Polską a Ghaną, w których Szczecin odgrywał znaczącą rolę. To właśnie statki Polskiej Żeglugi Morskiej a następnie Uniafrica (obecnie Euroafrica) łączyły Polskę z dekolonizującą się Afryką lat 60, a przedsiębiorstwo “Gryf” przerabiało przypływające kakao na czekoladę.
Oprócz wystaw TRAFO zaprasza na Wykład Mistrzowski Aleksandry Kubiak (16 października), oraz trzy spotkania poświęcone książkom: „Contextile. Tkanina jako metajęzyk sztuki” pod redakcją Aurelii Mandziuk (10 października), „Dialektyka populizmu” Tymoteusza Kochana (24 października) i „Zakaz gry w piłkę” Michała R. Wiśniewskiego (29 października).
więcej: http://www.trafo.art